Budapest idegenforgalmához kell az airbnb

Javaslatcsomagot nyújtott be Schumicky Balázs, a Magyar Apartmankiadók Egyesülete (MAKE) és Somló Iván, a Felelős Rövidtávú Lakáskiadók Szövetségének (FRLSZ) nevében a Magyar Turisztikai Ügynökséghez a rövidtávú lakáskiadás piacának átgondolása, szabályozása végett.

Arra mutatnak rá, hogy az Airbnb-ágazat és a szállodaipar nem egymással versenyez, hanem a kettő közös érdeke a piac tisztítása, kifehérítése, valamint a minőségi turizmus fejlesztése. Ha viszont rossz irányba megy el a piac szabályozása, akkor abból Bécs és Prága fog nevető győztesként kijönni Budapest helyett. 
A Magyar Apartmankiadók Egyesülete, illetve a Felelős Rövidtávú Lakáskiadók Szövetségének tagjai támogatják az Airbnb piac szabályozását, fontosnak tartják, hogy a piac kifehéredjék – áll az OGH hírügynökséghez eljuttatott javaslatcsomagjukban.

A világon sehol sem a hotelipari érdekekre hivatkozva korlátozták a rövid távú lakáskiadást. Azon a néhány helyen, ahol szűkíteni akarták ezt a piacot, ott a tömegturizmus okozta negatív hatásokat akarták visszaszorítani (lásd Velence, Amszterdam és Barcelona, ahol a városra ki kellett tenni a megtelt táblát).

Most viszont egészen más az alapállás: a COVID-19 járvány miatt a turizmus és a gazdaság újraindítása van napirenden. Nem rövid távú megoldást kell keresni, mint Berlinben, ahol először teljesen betiltották, majd feloldották a korlátozást, mert nem teljesítette a hozzá fűzött reményeket.

Schumicky Balázs véleménye szerint az MTÜ nagyszerűen felépítette a Budapest-márkát, és sikeresen menedzselte eddig Budapest turizmusát, hagyta, hogy a piaci folyamatok mentén forrjon ki a verseny.

A szállodaiparnak és a rövid távon lakáskiadóknak nem egymással kéne versenyeznie, mert abból csak mindenki veszíteni fog. Két külön piacról van szó. A városnak és a gazdaságnak most minden látogatóra szüksége van a látványosan kevesebb utazó közül. Magyarország és a térség országai különösen sikeresen küzdötték le a járványt, így kedvelt célpontok lehetnek. Nem szabad ezt a vonzerőt tönkre tenni értelmetlen korlátozásokkal – szögezte le Somló Iván, a FRLSZ elnöke. – Vannak közös érdekeink, amelyek mentén szeretnénk az MTÜ-vel együttműködni. Ilyen a minőségi turizmus és az árszint növelése, illetve a feketén működők visszaszorítása. Ehhez kiváló eszköz például az NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) -regisztráció. Az lenne a fontos, hogy ez valóban számonkérhető legyen. Megkereséseink alapján minden szálláshelyfoglaló portál (Airbnb, booking.com stb.) hajlandó lenne arra, hogy a hirdetést regisztrációs szám feltüntetéséhez kösse.

A szakértők szerint tévedés azt gondolni, hogy ha valaki például az Airbnb felületén nem talál megfelelő szállást Budapesten, akkor a hotelek között kezd majd keresgélni. Megváltoztak az utazási szokások, és ha a nem találnak itt megfelelő szállást, félő, hogy Prágát, Bécset vagy éppen Krakkót fogják előnyben részesíteni.

Sokan nem is tehetnek mást, mert a hotelek nem szolgálják ki az igényeiket (az Airbnb statisztikái alapján 89% választ lakást a csak ott elérhető funkciók miatt, mint például a konyha). Mások pedig olyan élményt keresnek, amit egy hotel nem nyújt számukra (81% szeretne minél inkább egy helyi lakoshoz hasonlóan élni). Mindannyiunk érdeke, hogy a város ismét megteljen élettel.  

A BKIK (Budapesti Kereskedelemi és Iparkamara) szerint is nagyon fontos az Airbnb-szektor, és nem szabad korlátozni a kiadható napok számát. A kiszivárgott szigorú korlátozási tervek (évente csak korlátozott számú napokon lehetnének nyitva a szálláshelyek) azonban – ha megvalósulnak, tönkre tennék a budapesti Airbnb-piacot. Az intézkedés erősítené a fekete gazdaságot, továbbá a piac becsületesen dolgozó szereplőit arra szorítaná, hogy lakásaikat kivonják a rövid távú piacról.

A Covid-19 miatt kialakult helyzetben az Airbnb jó alternatíva a turizmusban. A vendégek a biztonságosnak vélt kisebb szállásokat, apartmanokat keresik, ahol megtarthatók a szociális távolságok, nincsenek közös étkezők, ezek a lakások könnyen tisztíthatók, takaríthatók, hiszen van bennük tisztítószerrel és mosógéppel is.

Nem szabad Budapest turizmusának  tervezésében figyelmen kívül hagyni a rövid távú lakáskiadást igénylő vendégek által megvalósuló költéseket (tavaly 3,1 millió vendégéjszaka volt), valamint a szállásadók által fizetett adókat.