nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Nem csodaszer az euró – szlovák panaszok

Nem csodaszer az euró – szlovák panaszok Az idén január elsejétől az Európai Unió közös pénzneme a törvényes fizetőeszköz északi szomszédainknál. Pozsonyban ezt megelőzően attól tartottak, hogy "zavarok" alakulhatnak ki, a lakosság nehezen áll majd át, ám az igazi gondok más formában jelentkeztek – hangzott el egy mai tájékoztatón. (A képen az eperjesi "Rákóczi-ház".)

Szlovákia nagykövetségét Peter Horváth gazdasági osztályvezető, a turizmus területet Soňa Jelínková képviselte azon a mai beszélgetésen, amelynek témájául a szervezők a gazdasági környezet és az idegenforgalmi lehetőségek bemutatását választották.

Amikor 1993 január elsején megalakult az önálló Szlovákia, sokan elnézően mosolyogtak, és nem jósoltak fényes jövőt a "hegyek és legelők országának". Hogyan áll majd helyt a globalizálódó világgazdaságban ez az alig ötvenezer négyzetkilométeres kis ország a fejlettebb Csehország nélkül? – kérdezték sokan. Ám a kétkedők hamarosan kénytelenek voltak változtatni lekicsinylő álláspontjukon. Szlovákia alig másfél évtized alatt a térség gazdaságilag izmos "kistigrisévé" vált. Külföldi beruházók hada kilincselt Pozsonyban, a nemzeti össztermék évi növekedése rendületlenül emelkedett, és elérte a 9,5 százalékot. 2009 januárjában már az euróérmékkel ismerkedett a lakosság, s bár sokan árdrágításról tartottak, ez mégsem következett be. A problémák más formában, a gazdasági válság miatt keletkeztek. Magyarországon ugyanis a pénzromlás megdrágította az eurót, s ezért érdemes volt a szomszédból átjárni hozzánk bevásárolni, tankolni, tehát a hazai üzletek kongtak az ürességtől. A drága euró miatt pedig a magyarok lemondtak a szlovákiai síelésről, nyaralásról, ami úgyszólván a padlóra küldte az ottani idegenforgalmat. A szlovákok is inkább forintra váltották eurójukat, és a Balatonnál üdültek ezen a nyáron.

Soňa Jelínková, a Szlovák Idegenforgalmi Hivatal budapesti vezetője abban bízik, hogy a gazdasági-pénzügyi válság enyhülésével visszatérnek a magyar vendégek, s a közelítő télen be fogják népesíteni a síparadicsomokat. A turisztikai szakember budapesti – afféle csalogatóként – képekkel illusztrált bemutatót rögtönzött, hogy felvázolja hazája természeti szépségeit, fürdőit, érzékeltesse a vidék békés csendjét és a nagyvárosok lüktetését. A "kis nagy országnak" – ahogyan Szlovákiát szívesen nevezik lakói – Magyarországgal van a leghosszabb határa, innen várják tehát értelemszerűen a legtöbb vendéget. Igaz, autópályára nem számíthatunk, ha átlépjük a – schengeni, tehát ellenőrzés nélküli – határt, ám az autóutakon eljuthatunk bárhová. Pozsonyba, a félmilliós fővárosba éppúgy, mint a kilencven, hóágyúzott sípályák bármelyikére. A Magas-Tátra nemcsak a téli sportok szerelmeseinek kínál felüdülést, de nyáron is érdemes túrázni errefelé. Népszerűek a magyarok körében a kutyaszánhúzó versenyek, és egyre többen fedezik fel a termál- és welness-fürdőket. Utóbbiakból egyre több van, és tulajdonosaik attól tartanak, hogy ráfizetésesek maradnak. Hétvégeken sokan felkeresik őket, ám hétköznapokon elmaradt a kihasználtság a kívánatostól.

Jelínková szerint az idegenforgalmi ágazatra ráférne a fellendülés, s a szlovákiai szakemberek evégett sok mindennel próbálkoznak: csökkentik az árakat, vonzó csomagokat állítanak össze, s külön a magyaroknak hamarosan kedvezményes turisztikai kártyát bocsátanak ki. Vonzerő lehet a közös történelemből jól ismert, sok, kedvelt helyszín: vár, kastély, barlang éppúgy, mint a sokféle, gasztronómiai ínyencség - különleges étel és ital.

Peter Horváth követségi osztályvezető arról beszélt, hogy Szlovákia keresi a gazdasági együttműködést a magyarokkal, és reményei szerint sokan eljönnek a november 10–11. eperjesi börzére is, hogy tájékozódjanak a lehetőségekről. Honfitársaink már eddig is számtalan céget alapítottak a határon túl, és ebben az is szerepet játszik, hogy odaát jóval egyszerűbb az ügyintézés. Nincs iparűzési és önkormányzati adó, az áfa és a személyi jövedelemadó egységesen 19 százalék. Alacsonyabbak a munkáltatókat terhelő járulékok.

A diplomata ugyanakkor elismerte, hogy a jelenlegi gazdasági körülmények nem igazán kedvezőek, s mindkét országnak jól jönne a német konjunktúra. Szlovákiában mindamellett jóval kiszámíthatóbbak a jövőre esedékes választások utáni fejlemények: nincs szó az egykulcsos adó megváltoztatásáról, vagy olyan más mélyreható változásokról, ami elbizonytalaníthatná a külföldi befektetőket.

Forrás: Infovilág
Hasznosnak találta ezt a cikket?
(0)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Bécsi közbringák: az első óra ingyenes
Bécsi közbringák: az első óra ingyenes

Az idei első negyedévben havonta megkettőződött a közbringát használók száma az osztrák fővárosban; 2005 óta nem volt példa ekkora növekedésre. Tavaly 480 ezer regisztrált használója volt a Citybike-rendszernek; a közkerekezők 790 ezer alkalommal összesen 2,5 millió kilométert tettek meg.

Bezárás
Magához tért az ingatlanpiac? Megindultak az árak fölfelé Évekig tartott gyengélkedés után az éledezés jeleit mutatja az ingatlanpiac. Az utóbbi fél év alatt a  legtöbb megyében számottevően megugrott az eladásra kínált ingatlanok ára, egy négyzetméterért Budapesten átlagosan 42 376 ezer forinttal, országosan pedig 9748 forinttal kellett többet fizetni a tavasszal, mint a múlt ősz végén.  Ez a tendencia nem minden régióban tapasztalható, hiszen Csongrád, Szabolcs és Vas megyében megközelítőleg ugyanannyit kérnek az ingatlanokért, mint fél éve. A Jófogás.hu az október–március közötti időszakban figyelte a piac alakulását.
Bécsi közbringák: az első óra ingyenes Az idei első negyedévben havonta megkettőződött a közbringát használók száma az osztrák fővárosban; 2005 óta nem volt példa ekkora növekedésre. Tavaly 480 ezer regisztrált használója volt a Citybike-rendszernek; a közkerekezők 790 ezer alkalommal összesen 2,5 millió kilométert tettek meg.
BusExpo: nyitás holnap Zsámbékon Harminchárom kiállítóval, mintegy két tucat autóbusz-újdonsággal és 13 szakmai előadással várja látogatóit hazánk legnagyobb autóbuszos eseménye, a holnap reggel kilenc órakor megnyíló BusExpo. A NiT Hungary, azaz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozók Ipartestülete a zsámbéki Drivingcamp Hungary területén rendezi az ingyenes kiállítást és szakmai konferenciát. A rendezvényre belépés ingyenes.
címkék: 
Facebook: csökkenhet a sz(p)emét Megint bejelentett egy nagy változást a Facebook, ami a hírfolyamban megjelenő tartalmakat érinti majd. Az új algoritmusnak köszönhetően látványosan csökken a hírfolyamban megjelenő spam linkek-, like-vadász bejegyzések- és „vicces” képek száma.
Big data-képzést szervez a Közép-európai Egyetem és az IBM Magyarország Az üzleti élet és a munkaerőpiac várható változásaira készülve kezd közös mesterképzésbe a Közép-európai Egyetem (CEU) és a magyar IBM. Az Európában (valószínűleg) egyedülálló nagy adat/big data-szakra közgazdászokat, szociológusokat várnak és olyan diplomásokat, akik az adathasznosítás legújabb módszereivel szeretnének megismerkedni.
Határon túli magyar színházak szemléje Május 7–11. között harmadik alkalommal rendezik meg „a határon túli magyar színházak szemléjét” a budapesti Thália Színházban. Az üt nap alatt 10 előadást láthat a közönség. A szemle kísérőprogramjaNémeth László grafikus plakátkiállítása, amely már április 29-től látható a programsorozat végéig.
Egyedülálló látványosság: jávai wayang-bábok és gamelán-hangszerek Augusztus végéig látható a indonéz ihletésű jávai wayang-hagyomány különös világa a budapesti Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumban. A wayang archaikus, szigorú szabályok által kötött, mégis rendkívül rugalmas bábjáték-műfaj, mert folyamatos kölcsönhatásban áll a környezetével, ugyanakkor nyitott a külvilág felé is. (A szerző felvételeivel.)
ASIMO: Roboter von Honda so menschlich wie nie Honda hat einen neuen Roboter vorgestellt, der menschlicher denn je wirkt. Er sieht einem Astronauten ähnlich und kann nicht nur gehen, sondern sogar rennen, Treppen steigen, Drinks servieren und Fremden die Hände schütteln. „ASIMO” (Advanced Step in Innovative Mobility) soll in Zukunft Menschen helfen können, die in ihrer Beweglichkeit eingeschränkt sind.