Könnyen átalakítható, kettő az egyben eszköz. Lenyűgöző 10,1 hüvelykes kijelző. Megnövekedett teljesítmény.
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

A Londonban megrendezendő nyári olimpia és paralimpia tiszteletére a sport és a művészetek kapcsolatát bemutató, mintegy 300 műtárgyat felvonultató kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában, alig pár nappal a hivatalos megnyitót megelőzően. A kiállítás október 21-ig tekinthető meg a Budavári Palota „A” épületének két szintjén. A képen Mihály Gábor Kerékpárosok című műve; eredetije Lausanne-ban látható.


Gábor Jenő: Akrobaták (1930).Már a bejáratnál pompás szobor hívogatja a látogatót: Mihály Gábor 1993-i acél–vörösréz lemezből készült Olympia című alkotásának mai újjáfogalmazása, melynek eredetijét (képünkön) Lausanne-ban, az olimpiai parkban, állították fel. A fantasztikus dinamizmussal elkészített mű három egymással versengő kerékpárost ábrázol úgy, a biciklik kerekeiből összeáll az olimpiai öt karika. A másik becsalogató az a plakát, illetve molinó, amelyen Gábor Jenő 1930-i Akrobaták című képe ábrázolja tornászok erejét, ügyességét, szépségét. Ilyen invitálásnak nem szabad ellenállni!

A kiállítás címét egy az újkori olimpiai mozgalom alapítójának, Pierre de Coubertin bárónak tulajdonított szlogen adja, amely a nemzetek közötti nemes versengés eszméjét fogalmazta meg ekképp. Az 1896-i első újkori olimpia óta a mozgalom jelszavainak nagy része illuzórikusnak bizonyult, de napjainkig ható eszméi akkor is követendő példaként állnak előttünk.

A kiállítás törzsanyaga az MNG és a Magyar Sportmúzeum gyűjteményéből érkezett; a rendezők kaptak alkotásokat a Szépművészeti és a Magyar Nemzeti Múzeumtól, továbbá magánszemélyektől és művészektől is – tudtuk meg a megnyitót megelőző sajtóbejárás alkalmával.

Dr. Szabó Lajos, a Magyar Sportmúzeum igazgatója, továbbá Petrányi Zsolt és Tokai Gábor (MNG), a kiállítás kurátorai elmondták, hogy ilyen léptékű sporttematikájú kiállítás még soha nem volt látható Magyarországon, amivel egy régi terv valósult meg. De az igen alacsony költségvetés miatt így is vissza kellett fogni magukat az eredetileg eltervezett, lehetséges kiállításhoz mérve, amelyre talán majd négy év múlva kerülhet sor. Ugyanakkor kiemelték a válogatás széles spektrumát, hiszen festmények, szobrok, fotók, plakátok, érmek, serlegek, filmdokumentumok egyaránt láthatók a tárlaton, továbbá nagy szerepet kapott a sporttal kapcsolatos alkotásokat díjazó, idén 50 éves Ezüstgerely pályázat anyaga. 1948-ig az olimpiákon művészeti versenyeket is rendeztek; a tárlat ezekre a díjazott magyar alkotásokra is támaszkodik. Bemutatják több olyan olimpikon egy-egy művét, akik a sporton túl a művészet valamely ágában is jeleskedtek, mint pl. Hajós Alfréd, Gellért Imre, Manno Miltiadész, vagy Szepes Béla.

Molnár C. Pál: Motorkerékpáron.A kiállítás célja az is volt, hogy a művészetek segítségével megmutassák, miként változott az idők folyamán metaforikus értelemben a „gyorsabban, magasabbra, erősebben” szlogen szavainak jelentése, és illusztrálható-e ez a művészet eszközeivel? Ez a hármas kifejezés szűkebb értelemben az emberi test mozgására, teljesítményére, fejlesztésére utal, ugyanakkor az emberiség 20. századi technikai, szellemi, sőt hatalmi törekvéseit is tükrözi. Ezért sem ragaszkodtak csak az olimpiai kategóriákhoz, hanem a sportágak ábrázolásának tágabb teret engedtek.

A gyorsaság a technika fejlődésével, az autók és motorok szédületes tempóváltásával, életünk gyökeres változásaival kapcsolható össze. A fogalom minden olyan sportághoz kapcsolódik, amelyik nagyobb sebesség elérésére ösztönöz. A futás gyorsasága az izomerőn múlik, de a vízi, a téli és a technikai sportok esetében már a 20. század mérnöki teljesítményeinek is köszönhető az egyre gyorsabb eredmény.

A magasságról ma már elsősorban az űrhajózás jut az eszünkbe, de a test magasabbra juttatása olyan ősi, a túlélési ösztönhöz is kapcsolódó vágy, ami a sportágak kialakulásában is kifejeződött. A magasugrástól a hegymászáson át a léghajózásig és a repülésig írható le az a folyamat, melynek során az ember az ég, a menny, az ismeretlen megismerését tűzte ki céljául.

Az erő – a békés megmérettetés mellett – a világtörténelem minden pillanatában összekapcsolódott a hatalomvággyal is. Az ősember állatokkal és ellenségeivel való testi küzdelmének leképezése a sportban az egyéni küzdőágakkal, és a csapatjátékokkal egyaránt megfeleltethető. Az újkori olimpiák az erő klasszikus eszméjét a nemzetek versengéseként fogták fel annak ellenére, hogy az elmúlt száz év konfliktusai, politikai változásai folyamatosan tükröződtek az olimpiai részvételekben.

A mozdulatok hatékonysága, koncentráltsága, harmóniája, célszerűsége egyben szépséget is jelent, és mint ilyen, természetesen jelenik meg a műalkotásokon. Ugyanakkor, olykor közvetlenül is rokonítható a mozgásművészettel, hisz’ a műkorcsolya, szinkronúszás, a talajgyakorlatok elképzelhetetlenek a test harmonikus mozgása nélkül.

Kemény György: Erőt, egészséget!A kiállításra kiválogatott művek tehát a hármas olimpiai jelszó elemei, a hatékonyság fogalma és a testkultusz köré szerveződnek. A művészet és a sport szoros kapcsolata, rokonsága a 20. század egyes korszakaiban kifejezetten domináns volt. Az ebből a gazdag szellemi hagyományból kiemelt tárgyak és műalkotások közreadása egyszerre művészettörténetként és sporttörténetként is felfogható. A kiállítás rendezői a jelen nézőpontjából tekintettek végig a 20. századi művészeten, azaz a kortárs művekhez kerestek előzményeket, tematikus vagy ikonográfiai analógiákat.

A kiállítás a földszinten kezdődik, ahol életnagyságú szobrokat, kisplasztikákat, érmeket, serlegeket láthat a közönség. A test és a lélek harmóniáját kifejező sport ábrázolása az antik görög világ óta témája a művészeknek. Az izomzat kidolgozott formája, az egészséges test látványa az elmúlt évszázadban újra a kultúra középpontjába került, majd minden képzőművészeti ág, a film és a fotó fontos ihletője, egyúttal témája volt. éppen ezért a testkultusz és az eredményesség témakörével való indítás a kiállítás alaphangját adja meg.

Az emeleten a tárlat a címszavakkal meghatározott három egységre tagolódik. A Gyorsabban címszó alatt az atlétika, a vízi sportok és a technikai sportok (autó, motor, bicikli, téli sportok) köré csoportosítható alkotások láthatók. A Magasabbra szekcióban a magasugrás, repülés, torna kapott helyet. „Leghátul látható az Erősebben szekció, ami nem véletlen” – jegyezte meg Petrányi Zsolt, kiemelve, hogy itt foglalkoznak az erő és a politika viszonyával, azzal, hogy miként viszonyult a sporthoz a politika a 1930-as és az 1950-es években.

A kiállításon olyan művészek alkotásai is láthatók, mint Egry József, Ferenczy Béni, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Medgyessy Ferenc, Molnár C. Pál, Szőnyi István, Vaszary János, Victor Vasarely. A tárlathoz ősztől számos kísérőprogram is csatlakozik. Úgy, hogy két szurkolás között érdemes egy-egy galérialátogatást is beiktatni!

 

 

Forrás: Infovilág
Hasznosnak találta ezt a cikket?
(0)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Buena Vista Social Club: több, mint zene
Buena Vista Social Club: több, mint zene

Hetvenesek, nyolcvanasok leheltek lelket az ifjabb, csüggeteg pesti közönségbe. Az ingerülten, türelmetlenül érkező emberek két-három szám után engedtek fel fokozatosan, és adták át magukat a kubai zene örömének – Buena Vista Social Club világkörüli búcsúkoncert-sorozatán, a Margitszigeten.

Bezárás
Az embermentő világpolgár * Szenvedélye a tánc * Após a SZER-nél: Gee-t jegyzi a történelem Életén végighömpölygött a történelem, de legyűrni sohasem engedte magát. Mindig, még akkor is sikerült dr. Dienes Gedeonnak okosan, értelmesen cselekednie, amikor a politikát szolgáló hatalom látszólag parkolópályára kényszerítette. Tétlen és tanácstalan talán soha egy pillanatig sem volt. Tudatosan-e vagy éppen ösztönösen a bergsoni filozófiát - L'Évolution créatrice / Teremtő fejlődés – követte, amely szerint a szellemben van teremtő fejlődés.
Fraknó vára: az idén már hatvanezer látogató Fraknó vára, Burgenland egyik jelképe, tízezrével vonzza a látogatókat. Az előző évhez képest a vár látogatottsága augusztus közepéig 47 százalékkal nőtt. A vár igazgatója (már jó ideje nem beszélhetünk kapitányról), Herbert Zechmeister a minap köszöntötte az idei 60 ezredik látogatót.
Kováts Botond a Canon Hungária kommunikációs vezetője A Canon Europe hazai leányvállalata, a Canon Hungária Kft. vállalati és marketing-kommunikációért felelős vezetőjévé nevezték ki Kováts Botondot. A szakember legfőbb céljának tekinti, hogy megmutassa a vásárlóknak azokat a gyakran meglepetést okozó, használói előnyöket és káprázatos technikai újdonságokat, amelyeket a Canon termékei kínálnak.
Aspire V Nitro: szépség és gyorsaság Bemutatta a 15 és17 hüvelyk képátlójú Aspire V Nitro laptop-sorozatát az Acer. A hazánkban is jelen lévő tajvani gyártó a gépeit kecses, szemet gyönyörködtető formával és külsővel kínálja, sarkított szélekkel; készülék mindössze25 millimétervékony. 
Szlovákia tiltani akarja a víz exportját Alkotmánymódosítást tervez a szlovák kormány a víz kivitelének tilalmáról. Ha szeptemberi ülésén elfogadja a törvényhozás a kormány törvényjavaslatát, akkor decembertől nem lehet exportálni a stratégiai nyersanyagnak számító ivó-, ásvány és geotermikus vizet. Kivétel csak a palackozott ásványvíz lesz illetve humanitárius helyzet esetén időlegesen feloldható a kiviteli stop. A korlátozás összefügghet azzal is, hogy a dél-szlovákiai Csallóköz alatt található a kontinens egyik legnagyobb ivóvíz tartaléka.
Ízzel-lélekkel 21. századi magyar konyha – paprika A magyar konyha két kedvence, a paradicsom és a paprika a nyár fontos zöldsége. Sok mindenben hasonlítanak egymásra: a burgonyafélék családjába tartoznak, s közeli rokonuk a padlizsán, a dohány és a nadragulya. A paprikát Közép- és Dél-Amerikában nyolcezer éve már termesztették az őslakos indiánok.
Buena Vista Social Club: több, mint zene Hetvenesek, nyolcvanasok leheltek lelket az ifjabb, csüggeteg pesti közönségbe. Az ingerülten, türelmetlenül érkező emberek két-három szám után engedtek fel fokozatosan, és adták át magukat a kubai zene örömének – Buena Vista Social Club világkörüli búcsúkoncert-sorozatán, a Margitszigeten.
Geheimsache Grenzöffnung: Horn trifft Kohl auf Schloss Gymnich Am 25. August 1989 teilt der ungarische Ministerpräsidenten Gyula Horn Bundeskanzler Helmut Kohl im Geheimen mit, dass er die ungarische Grenze zu Österreich für die DDR-Bürger öffnen will. Zu groß ist der Druck im eigenen Land. Die Grenzöffnung gen Westen, die Horn am 10. September verkündete, war jedenfalls mit dem Gymnicher Treffen beschlossene Sache.