17. AV Trend & Hifi Show
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

A Londonban megrendezendő nyári olimpia és paralimpia tiszteletére a sport és a művészetek kapcsolatát bemutató, mintegy 300 műtárgyat felvonultató kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában, alig pár nappal a hivatalos megnyitót megelőzően. A kiállítás október 21-ig tekinthető meg a Budavári Palota „A” épületének két szintjén. A képen Mihály Gábor Kerékpárosok című műve; eredetije Lausanne-ban látható.


Gábor Jenő: Akrobaták (1930).Már a bejáratnál pompás szobor hívogatja a látogatót: Mihály Gábor 1993-i acél–vörösréz lemezből készült Olympia című alkotásának mai újjáfogalmazása, melynek eredetijét (képünkön) Lausanne-ban, az olimpiai parkban, állították fel. A fantasztikus dinamizmussal elkészített mű három egymással versengő kerékpárost ábrázol úgy, a biciklik kerekeiből összeáll az olimpiai öt karika. A másik becsalogató az a plakát, illetve molinó, amelyen Gábor Jenő 1930-i Akrobaták című képe ábrázolja tornászok erejét, ügyességét, szépségét. Ilyen invitálásnak nem szabad ellenállni!

A kiállítás címét egy az újkori olimpiai mozgalom alapítójának, Pierre de Coubertin bárónak tulajdonított szlogen adja, amely a nemzetek közötti nemes versengés eszméjét fogalmazta meg ekképp. Az 1896-i első újkori olimpia óta a mozgalom jelszavainak nagy része illuzórikusnak bizonyult, de napjainkig ható eszméi akkor is követendő példaként állnak előttünk.

A kiállítás törzsanyaga az MNG és a Magyar Sportmúzeum gyűjteményéből érkezett; a rendezők kaptak alkotásokat a Szépművészeti és a Magyar Nemzeti Múzeumtól, továbbá magánszemélyektől és művészektől is – tudtuk meg a megnyitót megelőző sajtóbejárás alkalmával.

Dr. Szabó Lajos, a Magyar Sportmúzeum igazgatója, továbbá Petrányi Zsolt és Tokai Gábor (MNG), a kiállítás kurátorai elmondták, hogy ilyen léptékű sporttematikájú kiállítás még soha nem volt látható Magyarországon, amivel egy régi terv valósult meg. De az igen alacsony költségvetés miatt így is vissza kellett fogni magukat az eredetileg eltervezett, lehetséges kiállításhoz mérve, amelyre talán majd négy év múlva kerülhet sor. Ugyanakkor kiemelték a válogatás széles spektrumát, hiszen festmények, szobrok, fotók, plakátok, érmek, serlegek, filmdokumentumok egyaránt láthatók a tárlaton, továbbá nagy szerepet kapott a sporttal kapcsolatos alkotásokat díjazó, idén 50 éves Ezüstgerely pályázat anyaga. 1948-ig az olimpiákon művészeti versenyeket is rendeztek; a tárlat ezekre a díjazott magyar alkotásokra is támaszkodik. Bemutatják több olyan olimpikon egy-egy művét, akik a sporton túl a művészet valamely ágában is jeleskedtek, mint pl. Hajós Alfréd, Gellért Imre, Manno Miltiadész, vagy Szepes Béla.

Molnár C. Pál: Motorkerékpáron.A kiállítás célja az is volt, hogy a művészetek segítségével megmutassák, miként változott az idők folyamán metaforikus értelemben a „gyorsabban, magasabbra, erősebben” szlogen szavainak jelentése, és illusztrálható-e ez a művészet eszközeivel? Ez a hármas kifejezés szűkebb értelemben az emberi test mozgására, teljesítményére, fejlesztésére utal, ugyanakkor az emberiség 20. századi technikai, szellemi, sőt hatalmi törekvéseit is tükrözi. Ezért sem ragaszkodtak csak az olimpiai kategóriákhoz, hanem a sportágak ábrázolásának tágabb teret engedtek.

A gyorsaság a technika fejlődésével, az autók és motorok szédületes tempóváltásával, életünk gyökeres változásaival kapcsolható össze. A fogalom minden olyan sportághoz kapcsolódik, amelyik nagyobb sebesség elérésére ösztönöz. A futás gyorsasága az izomerőn múlik, de a vízi, a téli és a technikai sportok esetében már a 20. század mérnöki teljesítményeinek is köszönhető az egyre gyorsabb eredmény.

A magasságról ma már elsősorban az űrhajózás jut az eszünkbe, de a test magasabbra juttatása olyan ősi, a túlélési ösztönhöz is kapcsolódó vágy, ami a sportágak kialakulásában is kifejeződött. A magasugrástól a hegymászáson át a léghajózásig és a repülésig írható le az a folyamat, melynek során az ember az ég, a menny, az ismeretlen megismerését tűzte ki céljául.

Az erő – a békés megmérettetés mellett – a világtörténelem minden pillanatában összekapcsolódott a hatalomvággyal is. Az ősember állatokkal és ellenségeivel való testi küzdelmének leképezése a sportban az egyéni küzdőágakkal, és a csapatjátékokkal egyaránt megfeleltethető. Az újkori olimpiák az erő klasszikus eszméjét a nemzetek versengéseként fogták fel annak ellenére, hogy az elmúlt száz év konfliktusai, politikai változásai folyamatosan tükröződtek az olimpiai részvételekben.

A mozdulatok hatékonysága, koncentráltsága, harmóniája, célszerűsége egyben szépséget is jelent, és mint ilyen, természetesen jelenik meg a műalkotásokon. Ugyanakkor, olykor közvetlenül is rokonítható a mozgásművészettel, hisz’ a műkorcsolya, szinkronúszás, a talajgyakorlatok elképzelhetetlenek a test harmonikus mozgása nélkül.

Kemény György: Erőt, egészséget!A kiállításra kiválogatott művek tehát a hármas olimpiai jelszó elemei, a hatékonyság fogalma és a testkultusz köré szerveződnek. A művészet és a sport szoros kapcsolata, rokonsága a 20. század egyes korszakaiban kifejezetten domináns volt. Az ebből a gazdag szellemi hagyományból kiemelt tárgyak és műalkotások közreadása egyszerre művészettörténetként és sporttörténetként is felfogható. A kiállítás rendezői a jelen nézőpontjából tekintettek végig a 20. századi művészeten, azaz a kortárs művekhez kerestek előzményeket, tematikus vagy ikonográfiai analógiákat.

A kiállítás a földszinten kezdődik, ahol életnagyságú szobrokat, kisplasztikákat, érmeket, serlegeket láthat a közönség. A test és a lélek harmóniáját kifejező sport ábrázolása az antik görög világ óta témája a művészeknek. Az izomzat kidolgozott formája, az egészséges test látványa az elmúlt évszázadban újra a kultúra középpontjába került, majd minden képzőművészeti ág, a film és a fotó fontos ihletője, egyúttal témája volt. éppen ezért a testkultusz és az eredményesség témakörével való indítás a kiállítás alaphangját adja meg.

Az emeleten a tárlat a címszavakkal meghatározott három egységre tagolódik. A Gyorsabban címszó alatt az atlétika, a vízi sportok és a technikai sportok (autó, motor, bicikli, téli sportok) köré csoportosítható alkotások láthatók. A Magasabbra szekcióban a magasugrás, repülés, torna kapott helyet. „Leghátul látható az Erősebben szekció, ami nem véletlen” – jegyezte meg Petrányi Zsolt, kiemelve, hogy itt foglalkoznak az erő és a politika viszonyával, azzal, hogy miként viszonyult a sporthoz a politika a 1930-as és az 1950-es években.

A kiállításon olyan művészek alkotásai is láthatók, mint Egry József, Ferenczy Béni, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Medgyessy Ferenc, Molnár C. Pál, Szőnyi István, Vaszary János, Victor Vasarely. A tárlathoz ősztől számos kísérőprogram is csatlakozik. Úgy, hogy két szurkolás között érdemes egy-egy galérialátogatást is beiktatni!

 

 

Forrás: Infovilág
Hasznosnak találta ezt a cikket?
(0)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Isteni film Simon, Jochanan, Mirjám és Saul hajlékairól
Isteni film Simon, Jochanan, Mirjám és Saul hajlékairól

Mostanában rengeteget hallunk keresztény eszmeiségről és keresztény kultúráról. De tegyük a szívünkre a kezünket: melyikünk tudja gondolkodás nélkül rávágni, hogy mi volt Szent Péter eredeti neve, hogyan szólították kortársai? Hol és hogyan végezték ki? És Szent Pált talán jobban ismerjük?

Bezárás
Budapest és Varsó kész elhatárolódni az EU-tól, ám gazdaságilag függ Brüsszeltől Bibó Istvánt idézve: „Szabadság a nemzet ellen” címmel jelentette meg a Worldcrunch Dominique Moisi francia politológia-professzor elemzését az európai demokrácia hanyatlásáról. Azzal indít, hogy Orbán Viktor tavaly nyáron meghirdette a multikulturalizmus végét, majd az idén a brit miniszterelnök egy lépéssel még tovább is ment, amikor kijelentette, hogy ha valaki azt hiszi, hogy világpolgár, akkor igazából a semminek a polgára. A kérdés Trump győzelme után az, vajon a magyar miniszterelnök véleményét lehet-e a demokratikus világra kiterjedő kulturális ellenforradalom nyitányának tekinteni, illetve hogy amit Orbán és Kaczynski beindított, az elkerülhetetlen populista hullám-e.
Médiapluralizmus, demokrácia, újságírók védelme Az Európai Bizottság ma tette közzé az éves alapjogi kollokviumhoz fűződő  intézkedéseket, amelyek a médiapluralizmus és a demokrácia előmozdítását szolgálják. Az újságírók, tudományos szakértők, nem kormányzati szervezetek és politikusok részvételével november közepén tartott megbeszélések hat pontra összpontosítottak.
Gyatrán fizetettek a magyarok A munkavállalók 17 százaléka, nagyjából minden hatodik alkalmazott az alacsony keresetűek közé tartozott az Európai Unióban 2014-ben – ez derült ki az uniós statisztikai hivatal felméréséből. Alacsony keresetű az, aki a nemzeti bruttó órabér mediánjának kétharmadánál kevesebbet kap munkájáért.
Tank tiporta tough-termékek – húsz év óta a legkeményebbek Éppen két évtized óta segítik a szélsőséges környezeti körülmények között dolgozók, katonák, szállítók, olajipari szakemberek munkáját a Panasonic mindent elviselő, Toughbook és Toughpad márkanevű mobil eszközei. A japán gyártó a versenytársait együttvéve is több ilyen notesz- és táblagépet adott el tavaly Európában. Az évforduló magyarországi megünneplésére hivatalos volt lapunk munkatársa is.
Energiaforradalmat Magyarországon is: a lakosság megtermelhetné a villanyáramát A megújuló alapú villamosenergia-termelés készülő támogatási rendszere (METÁR) nem képes kellőképpen serkenteni a megújulók térnyerését hazánkban, miközben erre lenne szükség az ország által vállalt klímacélok eléréséhez is. Nemzetközi szinten a szél- és a napenergia a leggyorsabban növekvő energiaforrás, a hazai szabályok azonban érthetetlen okból ellehetetlenítik vagy hátráltatják a terjedését.
Levélíró-maraton: ma van az emberi jogok világnapja Annak emlékére, hogy 1948-ban ezen a napon fogadták el az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát, az ENSZ Közgyűlése 1954-ben december 10-ét az emberi jogok világnapjává nyilvánította. Az Amnesty International Magyarország az emberi jogok világnapját az idén egész napos rendezvénnyel ünnepli a Patyolat/Próbaüzemben (Budapest, VIII., Baross utca 85.).
Isteni film Simon, Jochanan, Mirjám és Saul hajlékairól Mostanában rengeteget hallunk keresztény eszmeiségről és keresztény kultúráról. De tegyük a szívünkre a kezünket: melyikünk tudja gondolkodás nélkül rávágni, hogy mi volt Szent Péter eredeti neve, hogyan szólították kortársai? Hol és hogyan végezték ki? És Szent Pált talán jobban ismerjük?
Das ganz unbekannte Ungarn: Dunaújváros Dunaújváros. Bis 1951 Dunapentele. 1951 bis 1961 Sztálinváros. Seit 1961 Dunaújváros. Es soll ein verschlafenes Fischerdorf an der Donau gewesen sein. Dem widerspricht der Leiter des örtlichen Kultur-, Sport und Traditionspflegeverbandes Tamás Szabó vehement. Pentele, d.h. Dunapentele war ab 1843 ein Markflecken und hatte ein Jahrhundert später (1940) 4000 Einwohner, zu deren Wohlstand 6000 Schweine, 1500 Rinder und 200 Pferde beitrugen.