nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

A Londonban megrendezendő nyári olimpia és paralimpia tiszteletére a sport és a művészetek kapcsolatát bemutató, mintegy 300 műtárgyat felvonultató kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában, alig pár nappal a hivatalos megnyitót megelőzően. A kiállítás október 21-ig tekinthető meg a Budavári Palota „A” épületének két szintjén. A képen Mihály Gábor Kerékpárosok című műve; eredetije Lausanne-ban látható.


Gábor Jenő: Akrobaták (1930).Már a bejáratnál pompás szobor hívogatja a látogatót: Mihály Gábor 1993-i acél–vörösréz lemezből készült Olympia című alkotásának mai újjáfogalmazása, melynek eredetijét (képünkön) Lausanne-ban, az olimpiai parkban, állították fel. A fantasztikus dinamizmussal elkészített mű három egymással versengő kerékpárost ábrázol úgy, a biciklik kerekeiből összeáll az olimpiai öt karika. A másik becsalogató az a plakát, illetve molinó, amelyen Gábor Jenő 1930-i Akrobaták című képe ábrázolja tornászok erejét, ügyességét, szépségét. Ilyen invitálásnak nem szabad ellenállni!

A kiállítás címét egy az újkori olimpiai mozgalom alapítójának, Pierre de Coubertin bárónak tulajdonított szlogen adja, amely a nemzetek közötti nemes versengés eszméjét fogalmazta meg ekképp. Az 1896-i első újkori olimpia óta a mozgalom jelszavainak nagy része illuzórikusnak bizonyult, de napjainkig ható eszméi akkor is követendő példaként állnak előttünk.

A kiállítás törzsanyaga az MNG és a Magyar Sportmúzeum gyűjteményéből érkezett; a rendezők kaptak alkotásokat a Szépművészeti és a Magyar Nemzeti Múzeumtól, továbbá magánszemélyektől és művészektől is – tudtuk meg a megnyitót megelőző sajtóbejárás alkalmával.

Dr. Szabó Lajos, a Magyar Sportmúzeum igazgatója, továbbá Petrányi Zsolt és Tokai Gábor (MNG), a kiállítás kurátorai elmondták, hogy ilyen léptékű sporttematikájú kiállítás még soha nem volt látható Magyarországon, amivel egy régi terv valósult meg. De az igen alacsony költségvetés miatt így is vissza kellett fogni magukat az eredetileg eltervezett, lehetséges kiállításhoz mérve, amelyre talán majd négy év múlva kerülhet sor. Ugyanakkor kiemelték a válogatás széles spektrumát, hiszen festmények, szobrok, fotók, plakátok, érmek, serlegek, filmdokumentumok egyaránt láthatók a tárlaton, továbbá nagy szerepet kapott a sporttal kapcsolatos alkotásokat díjazó, idén 50 éves Ezüstgerely pályázat anyaga. 1948-ig az olimpiákon művészeti versenyeket is rendeztek; a tárlat ezekre a díjazott magyar alkotásokra is támaszkodik. Bemutatják több olyan olimpikon egy-egy művét, akik a sporton túl a művészet valamely ágában is jeleskedtek, mint pl. Hajós Alfréd, Gellért Imre, Manno Miltiadész, vagy Szepes Béla.

Molnár C. Pál: Motorkerékpáron.A kiállítás célja az is volt, hogy a művészetek segítségével megmutassák, miként változott az idők folyamán metaforikus értelemben a „gyorsabban, magasabbra, erősebben” szlogen szavainak jelentése, és illusztrálható-e ez a művészet eszközeivel? Ez a hármas kifejezés szűkebb értelemben az emberi test mozgására, teljesítményére, fejlesztésére utal, ugyanakkor az emberiség 20. századi technikai, szellemi, sőt hatalmi törekvéseit is tükrözi. Ezért sem ragaszkodtak csak az olimpiai kategóriákhoz, hanem a sportágak ábrázolásának tágabb teret engedtek.

A gyorsaság a technika fejlődésével, az autók és motorok szédületes tempóváltásával, életünk gyökeres változásaival kapcsolható össze. A fogalom minden olyan sportághoz kapcsolódik, amelyik nagyobb sebesség elérésére ösztönöz. A futás gyorsasága az izomerőn múlik, de a vízi, a téli és a technikai sportok esetében már a 20. század mérnöki teljesítményeinek is köszönhető az egyre gyorsabb eredmény.

A magasságról ma már elsősorban az űrhajózás jut az eszünkbe, de a test magasabbra juttatása olyan ősi, a túlélési ösztönhöz is kapcsolódó vágy, ami a sportágak kialakulásában is kifejeződött. A magasugrástól a hegymászáson át a léghajózásig és a repülésig írható le az a folyamat, melynek során az ember az ég, a menny, az ismeretlen megismerését tűzte ki céljául.

Az erő – a békés megmérettetés mellett – a világtörténelem minden pillanatában összekapcsolódott a hatalomvággyal is. Az ősember állatokkal és ellenségeivel való testi küzdelmének leképezése a sportban az egyéni küzdőágakkal, és a csapatjátékokkal egyaránt megfeleltethető. Az újkori olimpiák az erő klasszikus eszméjét a nemzetek versengéseként fogták fel annak ellenére, hogy az elmúlt száz év konfliktusai, politikai változásai folyamatosan tükröződtek az olimpiai részvételekben.

A mozdulatok hatékonysága, koncentráltsága, harmóniája, célszerűsége egyben szépséget is jelent, és mint ilyen, természetesen jelenik meg a műalkotásokon. Ugyanakkor, olykor közvetlenül is rokonítható a mozgásművészettel, hisz’ a műkorcsolya, szinkronúszás, a talajgyakorlatok elképzelhetetlenek a test harmonikus mozgása nélkül.

Kemény György: Erőt, egészséget!A kiállításra kiválogatott művek tehát a hármas olimpiai jelszó elemei, a hatékonyság fogalma és a testkultusz köré szerveződnek. A művészet és a sport szoros kapcsolata, rokonsága a 20. század egyes korszakaiban kifejezetten domináns volt. Az ebből a gazdag szellemi hagyományból kiemelt tárgyak és műalkotások közreadása egyszerre művészettörténetként és sporttörténetként is felfogható. A kiállítás rendezői a jelen nézőpontjából tekintettek végig a 20. századi művészeten, azaz a kortárs művekhez kerestek előzményeket, tematikus vagy ikonográfiai analógiákat.

A kiállítás a földszinten kezdődik, ahol életnagyságú szobrokat, kisplasztikákat, érmeket, serlegeket láthat a közönség. A test és a lélek harmóniáját kifejező sport ábrázolása az antik görög világ óta témája a művészeknek. Az izomzat kidolgozott formája, az egészséges test látványa az elmúlt évszázadban újra a kultúra középpontjába került, majd minden képzőművészeti ág, a film és a fotó fontos ihletője, egyúttal témája volt. éppen ezért a testkultusz és az eredményesség témakörével való indítás a kiállítás alaphangját adja meg.

Az emeleten a tárlat a címszavakkal meghatározott három egységre tagolódik. A Gyorsabban címszó alatt az atlétika, a vízi sportok és a technikai sportok (autó, motor, bicikli, téli sportok) köré csoportosítható alkotások láthatók. A Magasabbra szekcióban a magasugrás, repülés, torna kapott helyet. „Leghátul látható az Erősebben szekció, ami nem véletlen” – jegyezte meg Petrányi Zsolt, kiemelve, hogy itt foglalkoznak az erő és a politika viszonyával, azzal, hogy miként viszonyult a sporthoz a politika a 1930-as és az 1950-es években.

A kiállításon olyan művészek alkotásai is láthatók, mint Egry József, Ferenczy Béni, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Medgyessy Ferenc, Molnár C. Pál, Szőnyi István, Vaszary János, Victor Vasarely. A tárlathoz ősztől számos kísérőprogram is csatlakozik. Úgy, hogy két szurkolás között érdemes egy-egy galérialátogatást is beiktatni!

 

 

Forrás: Infovilág
Hasznosnak találta ezt a cikket?
(0)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Rafahi „Fekete Péntek”: bizonyítékok az Izrael által elkövetett háborús bűnökre
Rafahi „Fekete Péntek”: bizonyítékok az Izrael által elkövetett háborús bűnökre

Új bizonyítékokat tett közzé az Amnesty International és a Forensic Architecture, amelyek szerint egy izraeli katona elfogásának megtorlásaként az izraeli erők háborús bűnöket követtek el. A bemutatott bizonyíték, amely nagy mennyiségű multimédiás anyag elemzését is tartalmazza, rámutat a 135 civil életét követelő rafahi légi- és földi támadás módszeres és szándékos mivoltára, mely így az emberiség elleni bűntettek kategóriájába is sorolható.

Bezárás
Katasztrófához vezet a kerítés – Orbán a kampányait az erőteljes unióellenességre építi A MigSzol karitatív szervezet két külföldi önkéntese úgy látja, hogy katasztrófához vezet a magyar kerítés – írja Huffington Post. – A határ két oldalán szerzett tapasztalatok alapján a Der Standrad úgy látja, hogy emberekkel pingpongoznak Magyarország és Szerbia között. – Szegeden menekültügyben Magyarország barátságos arcát tapasztalni meg, jóllehet a kormány idegenellenes kampánya miatt az a veszély fenyegetett, hogy ez az arc teljesen elhalványul – jelenti a Wiener Zeitung kiküldött tudósítója. – Orbán bevándorlási politikája tökéletesen illeszkedik abba a sorba, hogy elnyomott csoportokat folyamatosan bűnbakká kell tenni, a cél az, hogy Magyarország a magyaroké legyen.
Bécsi fókabébi testvérek nászából Váratlanul, testvérek nászából született tíz nappal ezelőtt oroszlánfóka a Bécs-schönbrunni Állatkertben. A kicsi jól van, és már a közönség is láthatja. Az utód teljesen egészséges, rendesen szopik és túl van az első úszóleckéin is. „Egyik fogamzásgátló módszer sem száz százalékos” – magyarázza Folko Balfanz, az állatkert állatorvosa.
Hyppolit csak lakáj volt, az SMSinas készséges mindenes Agyon hajszolt vezetők, fáradt kismamák életét egyaránt megkönnyítő szolgáltatás kezdődött, az első, hazai sms-asszisztens. Az smsinas.hu rendkívül egyszerű dolgot kínál: a szöveges üzenetekben megfogalmazott kéréseket egy-egy hús-vér inas teljesíti – ráadásul ingyen.
Csiganet és sávkarcsúság: elavultak az iskolák WiFi-rendszerei Évek óta elavult vezeték nélküli rendszereket használnak az iskolákban világszerte. Az oktatási intézmények többsége nem tudja tartani a lépést a folyamatosan növekvő igényekkel, és csak gyenge minőségű WiFi hozzáféréssel rendelkezik – derül ki a British Educational Suppliers Association (BESA) felméréséből. A probléma fő oka mindenekelőtt a pénzhiány. A hálózati eszközök optimalizálásával szerény költségvetésből is javítható a minőségen.
Olajfúrás az Adrián – aktivistacsónak a pesti Deák téren Látványos demonstrációval és „Tiszta Adriát! Olaj helyett megújulókat!” feliratú transzparensekkel kezdett aláírásgyűjtést a Greenpeace ma délelőtt Budapesten. A szervezet az Adriai-tenger horvát partjainál tervezett olajkitermelés ellen tiltakozik. A petícióhoz augusztus végéig a tisztaadriat.hu oldalon lehet csatlakozni.
Paradicsomi állapotban Istenem, ilyenek vagyunk. Bennünk a virtus, az erő. Fradi-szurkolóként lessük a dózsást, szkínhedként a barna bőrűt, bennszülöttként a bevándorlót. Pártzászló alatt menetelünk, a másik lobogót kicsavarjuk ellenségeink kezéből. Étterembe visszük magunkkal a kést, a taxiban lecsapjuk az órát, a sofőrt, az utast…
Rafahi „Fekete Péntek”: bizonyítékok az Izrael által elkövetett háborús bűnökre Új bizonyítékokat tett közzé az Amnesty International és a Forensic Architecture, amelyek szerint egy izraeli katona elfogásának megtorlásaként az izraeli erők háborús bűnöket követtek el. A bemutatott bizonyíték, amely nagy mennyiségű multimédiás anyag elemzését is tartalmazza, rámutat a 135 civil életét követelő rafahi légi- és földi támadás módszeres és szándékos mivoltára, mely így az emberiség elleni bűntettek kategóriájába is sorolható.
Flüchtlinge in Ungarn – Über die grüne Grenze Alle Wege führen über Szeged - die ungarische Stadt an der Grenze zu Serbien ist zu einem Zentrum der Wanderung nach Europa geworden. Gegen den Flüchtlingsstrom baut die Regierung einen Zaun. Wird er etwas ändern? Ein Besuch im Süden Ungarns.
címkék: