nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

Gyorsabban, magasabbra, erősebben! – sportkiállítás a Nemzeti Galériában

A Londonban megrendezendő nyári olimpia és paralimpia tiszteletére a sport és a művészetek kapcsolatát bemutató, mintegy 300 műtárgyat felvonultató kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában, alig pár nappal a hivatalos megnyitót megelőzően. A kiállítás október 21-ig tekinthető meg a Budavári Palota „A” épületének két szintjén. A képen Mihály Gábor Kerékpárosok című műve; eredetije Lausanne-ban látható.


Gábor Jenő: Akrobaták (1930).Már a bejáratnál pompás szobor hívogatja a látogatót: Mihály Gábor 1993-i acél–vörösréz lemezből készült Olympia című alkotásának mai újjáfogalmazása, melynek eredetijét (képünkön) Lausanne-ban, az olimpiai parkban, állították fel. A fantasztikus dinamizmussal elkészített mű három egymással versengő kerékpárost ábrázol úgy, a biciklik kerekeiből összeáll az olimpiai öt karika. A másik becsalogató az a plakát, illetve molinó, amelyen Gábor Jenő 1930-i Akrobaták című képe ábrázolja tornászok erejét, ügyességét, szépségét. Ilyen invitálásnak nem szabad ellenállni!

A kiállítás címét egy az újkori olimpiai mozgalom alapítójának, Pierre de Coubertin bárónak tulajdonított szlogen adja, amely a nemzetek közötti nemes versengés eszméjét fogalmazta meg ekképp. Az 1896-i első újkori olimpia óta a mozgalom jelszavainak nagy része illuzórikusnak bizonyult, de napjainkig ható eszméi akkor is követendő példaként állnak előttünk.

A kiállítás törzsanyaga az MNG és a Magyar Sportmúzeum gyűjteményéből érkezett; a rendezők kaptak alkotásokat a Szépművészeti és a Magyar Nemzeti Múzeumtól, továbbá magánszemélyektől és művészektől is – tudtuk meg a megnyitót megelőző sajtóbejárás alkalmával.

Dr. Szabó Lajos, a Magyar Sportmúzeum igazgatója, továbbá Petrányi Zsolt és Tokai Gábor (MNG), a kiállítás kurátorai elmondták, hogy ilyen léptékű sporttematikájú kiállítás még soha nem volt látható Magyarországon, amivel egy régi terv valósult meg. De az igen alacsony költségvetés miatt így is vissza kellett fogni magukat az eredetileg eltervezett, lehetséges kiállításhoz mérve, amelyre talán majd négy év múlva kerülhet sor. Ugyanakkor kiemelték a válogatás széles spektrumát, hiszen festmények, szobrok, fotók, plakátok, érmek, serlegek, filmdokumentumok egyaránt láthatók a tárlaton, továbbá nagy szerepet kapott a sporttal kapcsolatos alkotásokat díjazó, idén 50 éves Ezüstgerely pályázat anyaga. 1948-ig az olimpiákon művészeti versenyeket is rendeztek; a tárlat ezekre a díjazott magyar alkotásokra is támaszkodik. Bemutatják több olyan olimpikon egy-egy művét, akik a sporton túl a művészet valamely ágában is jeleskedtek, mint pl. Hajós Alfréd, Gellért Imre, Manno Miltiadész, vagy Szepes Béla.

Molnár C. Pál: Motorkerékpáron.A kiállítás célja az is volt, hogy a művészetek segítségével megmutassák, miként változott az idők folyamán metaforikus értelemben a „gyorsabban, magasabbra, erősebben” szlogen szavainak jelentése, és illusztrálható-e ez a művészet eszközeivel? Ez a hármas kifejezés szűkebb értelemben az emberi test mozgására, teljesítményére, fejlesztésére utal, ugyanakkor az emberiség 20. századi technikai, szellemi, sőt hatalmi törekvéseit is tükrözi. Ezért sem ragaszkodtak csak az olimpiai kategóriákhoz, hanem a sportágak ábrázolásának tágabb teret engedtek.

A gyorsaság a technika fejlődésével, az autók és motorok szédületes tempóváltásával, életünk gyökeres változásaival kapcsolható össze. A fogalom minden olyan sportághoz kapcsolódik, amelyik nagyobb sebesség elérésére ösztönöz. A futás gyorsasága az izomerőn múlik, de a vízi, a téli és a technikai sportok esetében már a 20. század mérnöki teljesítményeinek is köszönhető az egyre gyorsabb eredmény.

A magasságról ma már elsősorban az űrhajózás jut az eszünkbe, de a test magasabbra juttatása olyan ősi, a túlélési ösztönhöz is kapcsolódó vágy, ami a sportágak kialakulásában is kifejeződött. A magasugrástól a hegymászáson át a léghajózásig és a repülésig írható le az a folyamat, melynek során az ember az ég, a menny, az ismeretlen megismerését tűzte ki céljául.

Az erő – a békés megmérettetés mellett – a világtörténelem minden pillanatában összekapcsolódott a hatalomvággyal is. Az ősember állatokkal és ellenségeivel való testi küzdelmének leképezése a sportban az egyéni küzdőágakkal, és a csapatjátékokkal egyaránt megfeleltethető. Az újkori olimpiák az erő klasszikus eszméjét a nemzetek versengéseként fogták fel annak ellenére, hogy az elmúlt száz év konfliktusai, politikai változásai folyamatosan tükröződtek az olimpiai részvételekben.

A mozdulatok hatékonysága, koncentráltsága, harmóniája, célszerűsége egyben szépséget is jelent, és mint ilyen, természetesen jelenik meg a műalkotásokon. Ugyanakkor, olykor közvetlenül is rokonítható a mozgásművészettel, hisz’ a műkorcsolya, szinkronúszás, a talajgyakorlatok elképzelhetetlenek a test harmonikus mozgása nélkül.

Kemény György: Erőt, egészséget!A kiállításra kiválogatott művek tehát a hármas olimpiai jelszó elemei, a hatékonyság fogalma és a testkultusz köré szerveződnek. A művészet és a sport szoros kapcsolata, rokonsága a 20. század egyes korszakaiban kifejezetten domináns volt. Az ebből a gazdag szellemi hagyományból kiemelt tárgyak és műalkotások közreadása egyszerre művészettörténetként és sporttörténetként is felfogható. A kiállítás rendezői a jelen nézőpontjából tekintettek végig a 20. századi művészeten, azaz a kortárs művekhez kerestek előzményeket, tematikus vagy ikonográfiai analógiákat.

A kiállítás a földszinten kezdődik, ahol életnagyságú szobrokat, kisplasztikákat, érmeket, serlegeket láthat a közönség. A test és a lélek harmóniáját kifejező sport ábrázolása az antik görög világ óta témája a művészeknek. Az izomzat kidolgozott formája, az egészséges test látványa az elmúlt évszázadban újra a kultúra középpontjába került, majd minden képzőművészeti ág, a film és a fotó fontos ihletője, egyúttal témája volt. éppen ezért a testkultusz és az eredményesség témakörével való indítás a kiállítás alaphangját adja meg.

Az emeleten a tárlat a címszavakkal meghatározott három egységre tagolódik. A Gyorsabban címszó alatt az atlétika, a vízi sportok és a technikai sportok (autó, motor, bicikli, téli sportok) köré csoportosítható alkotások láthatók. A Magasabbra szekcióban a magasugrás, repülés, torna kapott helyet. „Leghátul látható az Erősebben szekció, ami nem véletlen” – jegyezte meg Petrányi Zsolt, kiemelve, hogy itt foglalkoznak az erő és a politika viszonyával, azzal, hogy miként viszonyult a sporthoz a politika a 1930-as és az 1950-es években.

A kiállításon olyan művészek alkotásai is láthatók, mint Egry József, Ferenczy Béni, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Medgyessy Ferenc, Molnár C. Pál, Szőnyi István, Vaszary János, Victor Vasarely. A tárlathoz ősztől számos kísérőprogram is csatlakozik. Úgy, hogy két szurkolás között érdemes egy-egy galérialátogatást is beiktatni!

 

 

Forrás: Infovilág
Hasznosnak találta ezt a cikket?
(0)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Az ész a fontos, nem a haj – Csatári Bence könyve a Kádár-korszak könnyűzenéjéről
Az ész a fontos, nem a haj – Csatári Bence könyve a Kádár-korszak könnyűzenéjéről

Bródy János dalsorát választotta könyve címének Csatári Bence (a képen) történész, újságíró, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának tudományos kutatója. A szerző annak járt utána, hogyan igyekezett a hatalom ráerőltetni a fiatalokra saját akaratát 1956 és a rendszerváltás között.  

Bezárás
Európában Magyarország kezeli a legrosszabbul a menekültügyet – az osztrákok többsége hajlandó segíteni a földönfutóknak Közép-Európa szégyenletes módon elutasítja a menekülteket – írja az amerikai orgánumban, a Newsweek című hetilapban Judy Dempsey. Mint rámutat, az Európai Unió valamennyi vezetője közül azok tudják jobban, hogy mi az a besorozás és hogy az emberek mennyire gyűlölték a kötelező katonai szolgálatot, akik megélték a kommunizmust. Nos, ezeknek a politikusoknak össze kellene vetniük saját tapasztalataikat azzal, ami manapság Eritreában folyik. – Magyarországon a hatalom semmilyen lehetőséget sem hagy ki, hogy az illegális bevándorlók ellen kampányoljon. 
Napelemes öntözőberendezést próbálnak Bécsben A Wien Energie kísérleti kezdeményezésére napelemes öntözőberendezés próbáját kezdték meg az osztrák fővárosban. Dízelmotorral hajtott szivattyú helyett mobil naperőmű működteti a csepegtetős öntözőrendszert. Ha beválik a módszer, a Wien Energie új szolgáltatással egészíti ki a mezőgazdaságnak szóló kínálatát. Az új rendszer nem drága, mivel a gazdák bérelhetnék a mobil naperőműveket.
Már megint a direkt-marketing: ajánlatnak látszó szerződések A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több visszásságot is tapasztalt egy szolgáltató vállalkozás direkt-marketing tevékenységében az elmúlt időszakban: az egyik csomagküldő cég fizetési felszólításokat küld olyan megrendelések ellenértékére tartva igényt, amelyeket vitatnak a megkeresett vállalkozások, miközben hivatkozik a GVH korábbi vizsgálatára, amely alapján a versenyhatóság jogszerűnek és tisztességesnek ítélte kereskedelmi gyakorlatát.
MinDig TV ingyen: júliustól kilenc tévécsatornán Július 1-jén megkezdődik az M4 Sport program próbasugárzása a MinDig TV digitális földfelszíni televíziós kínálatában. A csatorna HD-minőségben, az egész országban fogható lesz, ezzel az előfizetési díj nélkül elérhető tévécsatornák száma kilencre, a HD-minőségben sugárzott programoké négyre bővül. Az M4 Sport HD csatornán nézhetők a többi között a labdarúgó Bajnokok Ligája, a magyar NB1 mérkőzései, a Forma-1-es futamok élő közvetítései.
címkék:  M4 SportMindig TVingyen
A férfiakénál jobbak a nők agyának összeköttetései Az ELTE Matematikai Intézetének PIT Bioinformatikai Csoportja közel száz alany agyi kapcsolatait leíró agygráfját vizsgálta: a kutatások szerint a nők agyának összeköttetetései sok szempontból „gazdagabbak”, illetve „jobbak”, mint a férfiak esetében. Az úttörő eredményeket a PLOS One folyóirat  július 1-jén közölte.
Mi (is) akartuk, hogy így legyen „A mi választásunk is” című beszélgetéssel kezdődött a július Budapesten, a Bálint-házban. A hátrányos helyzetű embereket védő aktivisták: a vakok, a rokkantak, a hajléktalanok, sőt a külföldön dolgozó, állampolgárságukat megtartó emberek képviselői jogsérelmeket soroltak fel, de ennél többet nem tehettek.
Az ész a fontos, nem a haj – Csatári Bence könyve a Kádár-korszak könnyűzenéjéről Bródy János dalsorát választotta könyve címének Csatári Bence (a képen) történész, újságíró, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának tudományos kutatója. A szerző annak járt utána, hogyan igyekezett a hatalom ráerőltetni a fiatalokra saját akaratát 1956 és a rendszerváltás között.  
Flüchtlinge in Krumpendorf – Seit 7 Uhr werden die Zelte aufgebaut „Wenn die Busse mit den Flüchtlingen aus Traiskirchen ankommen, werden wir mit „Willkommen“-Plakaten am Eingang der Polizeikaserne stehen“, so sei es bereits vereinbart, erzählt Pfarrer Hans Peter Premur. „Lust auf Gerechtigkeit“ heißt jene überparteiliche und überkonfessionelle Gruppe in der Wörthersee-Gemeinde, die sich seit Jahren für Flüchtlinge engagiert, sie integriert.