nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
MNB és inflációcsökkenés: átrendeződtek a bankbetéti kamatok

MNB és inflációcsökkenés: átrendeződtek a bankbetéti kamatok

Jelentősen átrendezte a magyarországi bankok betéti kamatajánlatait a fél évvel ezelőtt kezdődött jegybanki kamatcsökkentési hullám – derül ki a Bankmonitor.hu legfrissebb elemzéséből. Az akciós, feltételhez kötött kamatok 2,4-3,3 százalékponttal mérséklődtek tavaly augusztus vége óta, a feltételhez nem kötött normál betéti kamatoknál ennél nagyobb visszaesést is lehetett tapasztalni. A csökkenő várható infláció miatt azonban továbbra is lehet a pénzromlás ütemét 1-3 százalékkal meghaladó reálkamattal rendelkező ajánlatokat találni a piacon, ami nemzetközi viszonylatban is magasnak számít.


Látványosan átrendezte a Magyarországon elérhető bankbetéti kamatajánlatokat az a 2012. augusztus 28-án indult jegybanki kamatcsökkentési hullám, amelynek eredményeként hét lépésben 7 százalékról mára 5,25 százalékig csökkent az irányadó kamatláb – derül ki a Bankmonitor.hu legfrissebb elemzéséből.  „A különböző feltételek teljesítéséhez kötött, kiemelt kamatszintet kínáló – egy éves futamidejű  –  betétek esetében a fél évvel ezelőtt 9,13 százalék volt a legmagasabb elérhető EBKM az országos hálózattal rendelkező bankok ajánlatában. Mára a legjobb ajánlat 6,34 százalékra rúg, ami 2,74 százalékpontos csökkenésnek felel meg” – mondja Bonda Balázs, a Bankmonitor.hu elemzője.

A feltételhez nem kötött bankbetétek esetében a legjobb ajánlat tavaly augusztus végén kereken 8 százalék volt, míg ma 5,75 százalékos kamatot kínál a legjobb lekötési ajánlat. „Egyes bankoknál azonban még ennél is nagyobb vágást lehetett tapasztalni a betéti ajánlatokban: a fél évvel ezelőtt a legmagasabb 8 százalékot kínáló bank ma már csak 4,5 százalékot ad egy éves lekötésre, ami 3,5 százalékpontos visszaesés” – emeli ki az elemző. Azt, hogy egyes bankok a jegybanki kamatcsökkentés mértékénél jobban vágták vissza a lekötési ajánlataikat Bonda Balázs szerint annak köszönhető, hogy már egyre kevesebb pénzintézet küzd azzal a szükséglettel, hogy forrást kell bevonnia a lakosságtól. „A finanszírozási egyensúlytalanságok több esetben is mérséklődtek, vagy megszűntek, a hitelkereslet és így a hitelkihelyezés is alacsony, aminek eredményeként nincs olyan mértékű forrásbevonási, azaz betétgyűjtési kényszer, mint volt egy évvel ezelőtt. A jegybanki kamatcsökkentéssel párosulva mindez jelentős mértékben átrendezte a bankbetéti kamatokat” – mondja a Bankmonitor.hu elemzője.

 

Vonzók maradtak a reálkamatok

Hasonló környezetben, 8 százalék helyett 5-6 százalékos bankbetéti kamatszintekkel szembesülve jogosan merülhet fel a kérdés, hogy érdemes-e még bankban kamatoztatni a pénzünket? A Bankmonitor.hu elemzése szerint a válasz egyértelműen igen, a jegybanki kamatvágásokkal egy időben ugyanis az inflációban egy erőteljes pozitív fordulat következett be. Az MNB előrejelzése szerint az idei évre várható infláció 3,3 százalék lesz, ami 1,5 százalékponttal alacsonyabb a 2012. szeptemberi prognózisnál. Ennek köszönhetően pedig a reálkamatok – azaz a bankbetétekkel az infláció felett elérhető értéknövekedés – relatíve jól tudták tartani magukat a betéti kamatok visszaesése ellenére.

Jelenleg az infláció felett elérhető reálkamat a normál bankbetétek esetén jellemzően 1-2,2 százalék között szóródik jelenleg, míg a feltételhez kötött betétek esetében 2,1-2,9 százalék között. „A tavalyi évben volt olyan időszak, amikor 4 százalékos várható reálkamat mellett köthettük le pénzünket, ami olyan kiugróan magas volt, hogy megfelelt a hosszú távú amerikai tőzsdei reálhozamnak. Azonban a Bankmonitor.hu akkor is felhívta a figyelmet, hogy ez az állapot hosszú távon nem tartható fent, így az elmúlt időszakban bekövetkezett reálkamat mérséklődés sokkal inkább tekinthető egy rendkívüli állapot korrekciójának, mintsem egy drámai visszaesésnek”– magyarázza Bonda Balázs. Hozzáteszi: a Magyarországon jelenleg elérhető 1,0-2,9 százalékos reálkamat továbbra is jelentősen meghaladja a Nyugat-Európában jellemző zéró közeli reálkamat értéket. 

Forrás: Infovilág
Az olvasók szerint a cikk hasznossága
(1)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Megtévesztő árkommunikáció miatt megbírságolták a K&H-t
Megtévesztő árkommunikáció miatt megbírságolták a K&H-t

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a K&H Biztosító Zrt. (K&H) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a K&H biztostárs utasbiztosítása népszerűsítésekor, mert a biztosítást az alapárhoz képest 10%-os kedvezménnyel hirdette, de a jelzett alapárat valójában nem alkalmazta. A jogsértésért kilencmillió forint bírságot szabott ki a GVH.

Bezárás
Gottardo: hatalmas lyuk a Svájc nevű sajtban – átadják a világ leghosszabb vasúti alagútját Svájc a saját útját járja, s ezzel összeköti egész Európát. Tizenhét évvel a fő aknában elvégzett első robbantás után 2016. június 1-jén hivatalosan megnyitják a világ leghosszabb vasúti alagútját. Svájcnak megvan az oka az ünneplésre, nem csupán hazai és külföldi magas rangú vendégeket hívott meg az avatásra, hanem az ország egész lakosságát. Szerdán olyan nyitóünnepélyt rendeznek, amely az egész világnak bemutatja a legfőbb svájci értékeket: az innovációt, a pontosságot és a megbízhatóságot. Az 57 kilométer hosszú alagút fölavatásának a fénypontja az első utazás az óránként 200 kilométeres sebességgel robogó Gotthardshuttle-val (ingajárattal).
Zichy Mihály – Tbiliszi Zichy Mihály (1827–1906) festő, grafikus. Nemcsak a magyar romantikus festészet kiemelkedő alakja, de az orosz cárok udvari festője is volt, aki húsz esztendős korától – néhány éves párizsi és rövid hazai megszakítással – egészen haláláig, negyvenkilenc éven át dolgozott Oroszországban. 
Megtévesztő árkommunikáció miatt megbírságolták a K&H-t A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a K&H Biztosító Zrt. (K&H) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a K&H biztostárs utasbiztosítása népszerűsítésekor, mert a biztosítást az alapárhoz képest 10%-os kedvezménnyel hirdette, de a jelzett alapárat valójában nem alkalmazta. A jogsértésért kilencmillió forint bírságot szabott ki a GVH.
Omen: a játékosok erőgépe A HP bemutatta a játékosoknak szánt újdonságait, az Omen termékkínálatát. Stratégiájának megfelelően a gyártó újratervezte a személyi számítógépes választákát. Az Omen sorozat tagjai között a kezdő és a profi játékos egyaránt megtalálja az árban és teljesítményben legjobban hozzá illő modellt a lehető legélvezetesebb játékélmény eléréséhez. 
Robotot minden háztartásba! Itt a ZenBo Az ASUS cég elnöke, Jonney Shih bejelentette, hogy piacra dobják saját fejlesztésű otthoni robotjukat. "A célunk az, hogy minden háztartásban legyen egy robot – jelentette ki". A ZenBo nevet viselő otthoni robot célja a "segítségnyújtás, a szórakoztatás és az, hogy társaságot kínáljon az embereknek."
Zsidó művészeti napok: élmény és szórakozás Zsúfolt házas nyitókoncerttel kezdődött meg a zsidó művészeti napok  (ZSIMÜ) rendezvénysorozata, amelyet május 28.–június 14. között most először rendeznek meg Budapesten. A két hét alatt az érdeklődők olyan komoly-  és könnyűzenei koncerteket, színházi előadásokat, irodalmi felolvasásokat, filmeket, táncelőadásokat tekinthetnek meg, amelyeken keresztül a zsidó kultúrával nemcsak mint egyedi és unikális örökséggel, hanem a magyar, az európai és a világkultúra élő, szerves részével találkozhatnak.
Hogyan vitázz a szélsőségesekkel? A közbeszédben a szélsőséges érvelés passzív kritizálása és elítélése helyett eljött a „csendes többség” aktív fellépésének ideje – adja tudtul a szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében a Political Capital. «Kutatásunk szerint a kirekesztő véleményekkel szembeni érvelés célja az alternatív vélemény felmutatása, a passzív „hallgatóság” megszólítása.»
Virtuelle Welten: 360-Grad-Videos werden durch VR-Brillen zum Natur-Erlebnis „Virtual Reality bietet die optimale Ergänzung für Tourismusmarketing und macht Lust auf ein Land”, verrät Petra Stolba, Geschäftsführerin der Österreich Werbung, gleich zu Beginn der Pressekonferenz „Austria 360° – Einsatz von Virtual Reality im Tourismusmarketing” am Mittwoch in Wien.