K.I.T.T.-utódok: önvezető autók – valóra vált a hollywoodi álom
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
K.I.T.T.-utódok: önvezető autók – valóra vált a hollywoodi álom

K.I.T.T.-utódok: önvezető autók – valóra vált a hollywoodi álom

Piacvezető technológiai nagyvállalatok, feltörekvő startupok és érdeklődők adtak randevút egymásnak a szerencsejátékok fellegvárában, Las Vegasban január 6-9. között. Az évente megrendezett Consumer Electronic Show-n csaknem 20 ezer újdonság debütált és sokak szerint ez az év a rekordok megdöntéséről szól. Vajon mik lesznek 2015 tech-divatjai? Az okosruhák, melyek mérni tudják majd a testhőmérsékletet; az egyre elterjedő drónok vagy a járműipar hihetetlen fejlődésének köszönhetően a vezető nélküli autócsodák?


Bizonyára minden olvasó emlékszik a hollywoodi álomgyár által kreált „Knight Rider” című akciósorozatra, melynek fő attrakciója volt a K.I.T.T. nevű beszélő és – ami még ennél is fontosabb – saját magát vezető Pontiac Firebird Trans Am autó. Csaknem 30 évvel később az automatizált vezetés már nem csupán televíziós fantázia. A Bosch technológiával felszerelt autók bizonyos helyzetekben, például forgalmi dugókban vagy parkoláskor már most is képesek magukat vezetni. „Lépésről-lépésre váltjuk valóra a sci-fi világát” – fogalmazott dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

A Bosch, mint a mobilitási megoldások egyik legnagyobb beszállítója a világon, 2011 óta két helyszínen, Paolo Altóban (Kalifornia) és Abstattban (Németország) dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon. A két helyszínen tevékenykedő csapat egy több mint 5000 Bosch-mérnököt magában foglaló nemzetközi szakmai hálózat. Az idei Las Vegas-i Nemzetközi CES kiállításon a Bosch az igazi hollywoodi legenda, a „Knight Rider” akciósorozatból ismert K.I.T.T. másolata mellett sofőrsegítő funkciókat és fékezési rendszereket tartalmazó széles termékkínálatát is bemutatta. A Bosch a magas szinten automatizált vezetésre összpontosít, hogy a sofőrnek ne kelljen folyton a járműre figyelnie.
Kritikus forgalmi helyzetekben életmentő lehet a sofőrök segítése. A tanulmányok szerint csupán Németországban a sérüléssel járó ráfutásos baleseteknek akár a 72 százalékát is el lehetne kerülni, ha az autókba be lenne szerelve a Bosch ráfutást megelőző vészfékező rendszere. A Bosch forgalmidugó-asszisztensével pedig a sofőrök szintén biztonságosan és minimális stressz mellett juthatnak el a célpontig. Erős forgalom esetén a segítő legfeljebb 60 km/óra sebességnél automatikusan fékez, gyorsít és a forgalmi sávban tartja az autót.

Autmatizált vezetés: ma már nem álom.„A tervek szerint a sofőrsegítő rendszerekkel a Bosch egymilliárd euró árbevételt generál majd 2016-ban” – jelentette ki Hoheisel. A sofőrsegítő rendszerek az alapjai az automatizált vezetésnek, ami fokozatosan valósul majd meg. „A Bosch autópálya-robotpilótáival az autók 2020-ra a felhajtástól a lehajtásig automatizált vezetésre lesznek képesek az autópályákon” – jósolja Hoheisel. A következő évtizedben megjelennek majd a teljesen automatizált és bármilyen helyzet kezelésére képes járművek. 

Az automatizált vezetés az autó minden részét – erőátvitel, fékek, kormányzás – érinti, és átfogó rendszerismereteket igényel. Alapjául azok a radar-, videó- és ultrahang-technológiát tartalmazó szenzorok szolgálnak, amelyeket a Bosch már hosszú évek óta milliószámra gyárt. Nagyteljesítményű programok és számítógépek dolgozzák fel a begyűjtött információkat és biztosítják azt, hogy az automatizált jármű biztonságos és üzemanyag-gazdaságos módon mozogjon a forgalomban. 

Automatizált vezetés: így az igazi!

Mivel a járművek fokozatosan egyre több vezetési feladatot vesznek át, a biztonság szempontjából fontos rendszereknek (fékek és kormányzás) speciális követelményeket kell teljesíteniük. Ha ezen elemek bármelyike elromlik, a tartaléknak kell átvennie a szerepüket. A fékek esetén a Bosch már rendelkezik egy ilyen tartalékkal: ez az iBooster elektro-mechanikus fékrásegítő. Mind az iBooster, mind az ESP menetstabilizáló rendszer célja az, hogy a sofőr beavatkozása nélkül – egymástól függetlenül – fékezze le az autót.

A fékrásegítő önállóan, az ESP-rendszernél háromszor gyorsabban képes felépíteni a fékezési rendszernyomást. A jármű így sokkal gyorsabb megállásra képes, ha a ráfutást megelőző fékrendszer veszélyes helyzetet észlel. Az iBooster ugyanakkor az ACC adaptív sebességtartó rendszertől megkívánt finom fékezésre is képes azáltal, hogy egészen a megállásig fékezi az autót. Mindezt ráadásul csendben végzi.

Az iBooster a hibrid és az elektromos autók esetében is létfontosságú elem. Ennek egyik oka, hogy nincs szüksége vákuumra, amit egyébként egy bonyolult folyamaton keresztül kell biztosítania a belsőégésű motornak vagy egy vákuumszivattyúnak. A másik oka az, hogy az (elsősorban hibrid és elektromos autókhoz kialakított) ESP hev mellett a fékrásegítő képes csaknem teljes egészében visszanyerni és árammá alakítani a fékezési energiát, amivel növelhető az elektromos autók hatótávolsága. Az iBooster segítségével csaknem minden tipikus forgalmi késedelemből maximális fékezési energiát lehet nyerni a hibrid vagy elektromos autók motorja számára. Ha az autónak hirtelen kell fékeznie, vagy ha a generátor nem képes a szükséges fékezési nyomatékot biztosítani, akkor a fékrásegítő a hagyományos módon, vagyis a főfékhenger használatával teremti elő a szükséges további fékezési rendszernyomást.

Forrás: Infovilág
Az olvasók szerint a cikk hasznossága
(1)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
A CEU elűzése Magyarországról alkotmányellenes
A CEU elűzése Magyarországról alkotmányellenes

A felsőoktatási törvény módosítását tervezi a kormány, aminek következtében nagy nehézségekbe ütköznék a külföldi egyetemek hazai működése. A felsőoktatási törvény jelenleg is biztosítja, hogy csak akkreditált, vagyis szakmai követelmények alapján engedélyezett működésű...

Bezárás
Kevesen, helytelenül, megtámadható módon végrendelkeznek a magyarok Tízedével nőtt tavaly a hivatalosan bejegyzett végintézkedések száma a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) nyilvántartása szerint, de százból még mindig csak négyen készítenek végrendeletet. Nagy gond, hogy fiókok százezreiben lapuló végrendeleteket egyáltalán nem látta közjegyző vagy öröklési ügyekben jártas jogász, ezért több, mint kétséges, hogy megfelelnek-e a törvényi elvárásoknak, ha egyáltalán előveszik őket a hagyatéki eljáráskor. A fővárosban 100-ból több mint 90 esetben szinte biztosan megtámadják az érvénytelen vagy formailag hibás végrendeletet, vidéken ez az arány alacsonyabb.
Hagyományosan gazdag húsvéti programok Bécsben Ahogy a tavaszi virágok bontják szirmaikat, úgy nyílnak sorra a húsvéti vásárok az osztrák fővárosban. Április közepéig összesen 260 standnál válogathatnak az érdeklődők, a kínálat a hímes tojástól a kézműves termékeken át a különleges ínyencségekig terjed.
Fogást talált a Versenyhivatal a Jófogáson A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Jófogás apróhirdetési portált üzemeltető Schibsted Classified Media Hungary Kft. (Schibsted Kft.) megtévesztette a fogyasztókat, mert megalapozatlanul használta a „Csak a Jófogáson” kiemelést a hirdetéseknél, mert egyes apróhirdetések máshol is elérhetők voltak.
Nokia 3310: visszatért a legendás marokfon – internetezésre is alkalmas Újra megjelent a Nokia a mobiltelefon-piacon; első újdonsága az idők során kultikussá vált 3310 jelű készülékének 2017. évi kiadása napjaink nagy meglepetésének kínálkozik. Jó ideig csak meg nem erősített hír keringett a visszatérésről, aztán a valósággá vált: az Mobile World Congress rendezvény egyik sztárjává lépett elő Nokia 3310.
A lakosságot és a Római-part ártéri erdejét védő gát kell A Római-parti mobilgát eddig ismertté vált tervei sértik az érvényben lévő, a partszakaszt védő III. kerületi és fővárosi szabályzatokat, az aktuális terv pedig, amelyről a Fővárosi Közgyűlés heteken belül döntene, nem nyilvános. A Greenpeace Magyarország állásfoglalásában [1] összegzi a parti mobilgáttal kapcsolatos problémákat, és egy olyan megoldást javasol, mellyel Budapest egyik utolsó természet közeli Duna-partja is megmaradhat, és a környéken lakók biztonsága is garantálható.
Hollókői húsvéti fesztivál: lány s asszony nem marad szárazon Éppen harminc évvel ezelőtt választotta az UNESCO a világörökség részének az egyetlen magyar falut, a Palócföld szívét, Hollókőt. Az ottani házak, népviseletek, népszokások mind-mind az egyetemes kultúra részei, és a palócok büszkén s vidáman őrzik is a hagyományaikat. Húsvét közeledtével a lányok kinézik az udvar legszebb tyúkját, és különleges étrenddel dédelgetik, hogy minél gömbölyűbb tojásokat tojjék.
Az újságíró archívumából: A berlini falról – kissé másképpen (4.) Tatár Imre: a magyar külpolitikai újságírás doyenje, miként mondani szokták: "nagy öregje". De lehet-e öreg egy olyan 97 esztendős kolléga, aki nyugállományba vonulása óta mást sem tesz, mint folytatja a hivatását. Ír. Az örökifjú Aranytoll-életműdíjas újságíró – az Infovilág szerkesztőségének felkérésére – néhány folytatásban olvasóink rendelkezésére bocsátja szerfölött gazdag archívumának egyik dossziéját, amely a berlini falépítésről és következményeiről szól.
Verkehrsmuseum baut Schiffsbrücke HajóHíd, Schiffsbrücke ist der Titel der vom Verkehrsmuseum gestarteten Programmreihe. Der dafür entsprechende Schauplatz: das Museumsschiff Kossuth, vor Anker am Pester Donaukai. Einmal im Monat (nächster Termin 27. April) laden Verkehrsexperten, Historiker u.a. Leute vom Fach zum Vortrag mit anschließender Diskussuion auf die Kossuth ein.