ÉRDEKEL AZ ÚJ INFOVILÁG
 K.I.T.T.-utódok: önvezető autók – valóra vált a hollywoodi álom
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
K.I.T.T.-utódok: önvezető autók – valóra vált a hollywoodi álom

K.I.T.T.-utódok: önvezető autók – valóra vált a hollywoodi álom

Piacvezető technológiai nagyvállalatok, feltörekvő startupok és érdeklődők adtak randevút egymásnak a szerencsejátékok fellegvárában, Las Vegasban január 6-9. között. Az évente megrendezett Consumer Electronic Show-n csaknem 20 ezer újdonság debütált és sokak szerint ez az év a rekordok megdöntéséről szól. Vajon mik lesznek 2015 tech-divatjai? Az okosruhák, melyek mérni tudják majd a testhőmérsékletet; az egyre elterjedő drónok vagy a járműipar hihetetlen fejlődésének köszönhetően a vezető nélküli autócsodák?


Bizonyára minden olvasó emlékszik a hollywoodi álomgyár által kreált „Knight Rider” című akciósorozatra, melynek fő attrakciója volt a K.I.T.T. nevű beszélő és – ami még ennél is fontosabb – saját magát vezető Pontiac Firebird Trans Am autó. Csaknem 30 évvel később az automatizált vezetés már nem csupán televíziós fantázia. A Bosch technológiával felszerelt autók bizonyos helyzetekben, például forgalmi dugókban vagy parkoláskor már most is képesek magukat vezetni. „Lépésről-lépésre váltjuk valóra a sci-fi világát” – fogalmazott dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

A Bosch, mint a mobilitási megoldások egyik legnagyobb beszállítója a világon, 2011 óta két helyszínen, Paolo Altóban (Kalifornia) és Abstattban (Németország) dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon. A két helyszínen tevékenykedő csapat egy több mint 5000 Bosch-mérnököt magában foglaló nemzetközi szakmai hálózat. Az idei Las Vegas-i Nemzetközi CES kiállításon a Bosch az igazi hollywoodi legenda, a „Knight Rider” akciósorozatból ismert K.I.T.T. másolata mellett sofőrsegítő funkciókat és fékezési rendszereket tartalmazó széles termékkínálatát is bemutatta. A Bosch a magas szinten automatizált vezetésre összpontosít, hogy a sofőrnek ne kelljen folyton a járműre figyelnie.
Kritikus forgalmi helyzetekben életmentő lehet a sofőrök segítése. A tanulmányok szerint csupán Németországban a sérüléssel járó ráfutásos baleseteknek akár a 72 százalékát is el lehetne kerülni, ha az autókba be lenne szerelve a Bosch ráfutást megelőző vészfékező rendszere. A Bosch forgalmidugó-asszisztensével pedig a sofőrök szintén biztonságosan és minimális stressz mellett juthatnak el a célpontig. Erős forgalom esetén a segítő legfeljebb 60 km/óra sebességnél automatikusan fékez, gyorsít és a forgalmi sávban tartja az autót.

Autmatizált vezetés: ma már nem álom.„A tervek szerint a sofőrsegítő rendszerekkel a Bosch egymilliárd euró árbevételt generál majd 2016-ban” – jelentette ki Hoheisel. A sofőrsegítő rendszerek az alapjai az automatizált vezetésnek, ami fokozatosan valósul majd meg. „A Bosch autópálya-robotpilótáival az autók 2020-ra a felhajtástól a lehajtásig automatizált vezetésre lesznek képesek az autópályákon” – jósolja Hoheisel. A következő évtizedben megjelennek majd a teljesen automatizált és bármilyen helyzet kezelésére képes járművek. 

Az automatizált vezetés az autó minden részét – erőátvitel, fékek, kormányzás – érinti, és átfogó rendszerismereteket igényel. Alapjául azok a radar-, videó- és ultrahang-technológiát tartalmazó szenzorok szolgálnak, amelyeket a Bosch már hosszú évek óta milliószámra gyárt. Nagyteljesítményű programok és számítógépek dolgozzák fel a begyűjtött információkat és biztosítják azt, hogy az automatizált jármű biztonságos és üzemanyag-gazdaságos módon mozogjon a forgalomban. 

Automatizált vezetés: így az igazi!

Mivel a járművek fokozatosan egyre több vezetési feladatot vesznek át, a biztonság szempontjából fontos rendszereknek (fékek és kormányzás) speciális követelményeket kell teljesíteniük. Ha ezen elemek bármelyike elromlik, a tartaléknak kell átvennie a szerepüket. A fékek esetén a Bosch már rendelkezik egy ilyen tartalékkal: ez az iBooster elektro-mechanikus fékrásegítő. Mind az iBooster, mind az ESP menetstabilizáló rendszer célja az, hogy a sofőr beavatkozása nélkül – egymástól függetlenül – fékezze le az autót.

A fékrásegítő önállóan, az ESP-rendszernél háromszor gyorsabban képes felépíteni a fékezési rendszernyomást. A jármű így sokkal gyorsabb megállásra képes, ha a ráfutást megelőző fékrendszer veszélyes helyzetet észlel. Az iBooster ugyanakkor az ACC adaptív sebességtartó rendszertől megkívánt finom fékezésre is képes azáltal, hogy egészen a megállásig fékezi az autót. Mindezt ráadásul csendben végzi.

Az iBooster a hibrid és az elektromos autók esetében is létfontosságú elem. Ennek egyik oka, hogy nincs szüksége vákuumra, amit egyébként egy bonyolult folyamaton keresztül kell biztosítania a belsőégésű motornak vagy egy vákuumszivattyúnak. A másik oka az, hogy az (elsősorban hibrid és elektromos autókhoz kialakított) ESP hev mellett a fékrásegítő képes csaknem teljes egészében visszanyerni és árammá alakítani a fékezési energiát, amivel növelhető az elektromos autók hatótávolsága. Az iBooster segítségével csaknem minden tipikus forgalmi késedelemből maximális fékezési energiát lehet nyerni a hibrid vagy elektromos autók motorja számára. Ha az autónak hirtelen kell fékeznie, vagy ha a generátor nem képes a szükséges fékezési nyomatékot biztosítani, akkor a fékrásegítő a hagyományos módon, vagyis a főfékhenger használatával teremti elő a szükséges további fékezési rendszernyomást.

Forrás: Infovilág
Az olvasók szerint a cikk hasznossága
(1)
(0)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Nem áprilisi tréfa: megújult az Infovilág!
Nem áprilisi tréfa: megújult az Infovilág!

Mától új köntösben jelenik meg a 17 évvel ezelőtt alapított, a 18. évfolyamába lépett internetes napilap, az „Infovilág – a hiteles hírportál”. A kis híján 37 ezer hírt és 80 ezernél több illusztrációt tartalmazó, sokak számára internetes krónikaként, archívumként is szolgáló Infovilág természetesen csak küllemében változott.

Bezárás
Orbán megosztó politikája csak akkor működik, ha van hozzá kellő ellenségkép A világsajtó részletesen taglalja a Közép-európai Egyetem, a CEU ellen indított magyar kormányzati támadást. A konzervatív német Frankfurter Allgemeine Zeitung kiemeli, hogy a CEU nemzetközileg az egyik legtekintélyesebb magyar egyetem. A kormány azonban első számú közellenségnek állítja be a finanszírozót, Soros György magyarországi születésű amerikai pénzügyi befektetőt, és a beterjesztett törvényjavaslat egyes elemei a CEU ellen irányulnak – állapítja meg a cikk szerzője, aki az egész ügy magyarázatát abban véli felfedezni, hogy Orbán Viktor megosztó politikája csak akkor működik, ha van hozzá megfelelő ellenségkép.
Hagyományosan gazdag húsvéti programok Bécsben Ahogy a tavaszi virágok bontják szirmaikat, úgy nyílnak sorra a húsvéti vásárok az osztrák fővárosban. Április közepéig összesen 260 standnál válogathatnak az érdeklődők, a kínálat a hímes tojástól a kézműves termékeken át a különleges ínyencségekig terjed.
A tévés szolgáltatásformák közül a kábeltévék iránt a legnagyobb az igény, az érdeklődők 41 százaléka sorolta első helyre ezt a műsorszolgáltatási típust. A leggyakrabban az internet- és tévészolgáltatók díjait hasonlítanák össze az ügyfelek, amire bőven van is lehetőségük: a tízezer lakosúnál nagyobb településeken átlagosan 7 tévé- és 13 internetszolgáltató közül választhatnak az érintettek.
Csillagködbe burkolódzó hálózat Pompás névre keresztelte a Zyxel a felhőből vezérelhető hálózati eszközcsaládját: Nebula (csillagköd). Ez az új technológia a kisvállalatok számára kínál minden eddiginél egyszerűbb hálózatmenedzselési megoldást. Az új Nebula-termékválaszték egy felhőmenedzselt hozzáférési pontból (NAP), felhőmenedzselt switch-eszközből (NSW) és egy felhőmenedzselt biztonsági átjáróból áll (NSG).
Értelem kontra érzelem – boldogsághiányos Magyarország Illyés Sándorra, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Kísérleti Pszichológiai Tanszékének alapítójára, a filozofikus mélységű gondolkodóra, az empirikus tudósra, a nemzetközi jelentőségű kutatóra 2003 óta minden évben megemlékeznek a karon Sándor-nap táján. Az idei tanácskozás fő témájául az affektív és kognitív találkozások jelenségét választották, vagyis értelem és érzelem együttműködését vették górcső alá.
Élet és halál: gyorsítandó az új gyógyszerek befogadása az ártámogatásba Senki nem tudja, hányan halnak meg azért, mert nem jutnak idejében olyan létező és hatásos gyógyszerekhez, amelyekkel sikeresen kezelik a rákos betegeket. A bürokrácia húzza az időt. Az új és hatásos onkológiai gyógyszerek befogadása az ártámogatásba rendkívül hosszú időbe telik Magyarországon.
Az újságíró archívumából: A berlini falról – kissé másképpen (4.) Tatár Imre: a magyar külpolitikai újságírás doyenje, miként mondani szokták: "nagy öregje". De lehet-e öreg egy olyan 97 esztendős kolléga, aki nyugállományba vonulása óta mást sem tesz, mint folytatja a hivatását. Ír. Az örökifjú Aranytoll-életműdíjas újságíró – az Infovilág szerkesztőségének felkérésére – néhány folytatásban olvasóink rendelkezésére bocsátja szerfölött gazdag archívumának egyik dossziéját, amely a berlini falépítésről és következményeiről szól.
Keine Angst vor dem Grauen Star ’Lass das Licht herein!’, ’Hab’ keine Angst vor der OP!’ Damit wirbt die Ungarische Gesellschaft für Kunstlinsen-Implantation und Refraktive Chirurgie für den rechtzeitigen operativen Eingriff bei Grauem Star. Die Mitglieder der Gesellschaft (im Mai 2016 gegründet), lauter Augenärzte, zogen durchs Land, um für den regelmäßigen Besuch beim Augenarzt zu werben, denn der Graue Star kann in einer ambulanten OP geheilt werden.