ÉRDEKEL AZ ÚJ INFOVILÁG
 Hálózatba kapcsolt okos autók
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hálózatba kapcsolt okos autók

Hálózatba kapcsolt okos autók

Az autóval hálózatba kapcsolt okostelefon, amelynek alkalmazásai a műszerfal képernyőjén futnak, az időszerű karbantartásukat előre közlő alkatrészek vagy a navigációs rendszer adatai alapján az otthonához közeledő autós számára a ház fűtésrendszerének bekapcsolása – mind olyan fejlesztések, melyek a Bosch jármű-technológiai jelenéhez és közeli jövőjéhez tartoznak, s amelyek – a kényelmi funkciók mellett, következetesen az okoseszköz-filozófiához – az energiafelhasználás csökkentését és a fenntarthatóságot szolgálják. Mindezt a legmagasabb biztonság mellett, állítják határozottan a Bosch szakemberei.


Ma már jóformán elképzelhetetlen az életünk az internet nélkül, ami nemsokára az autózásra, a közlekedésre is igaz lesz, mert a Bosch az autót is az internet aktív résztvevőjévé alakítja át. A hálózatba kapcsolt autó azt jelenti, hogy a vezető például hozzáfér a torlódásokkal, jegesedéssel, vagy balesetekkel kapcsolatos információkhoz, és a világháló azt is „megmondja” neki, hogy hol talál megfelelő parkolóhelyet vagy elektromos töltőállomást, amit azonnal le is foglalhat és ki is fizethet. Az autók egyúttal digitális szórakoztató-központokká is válnak, hiszen a Bosch segítségével egyre könnyebb a folyamatos hálózati hozzáférés, és a zenei szolgáltatások, a közösségi hálók, az okostelefonokra írt számos alkalmazás elérése. A hálózatba kapcsolt járművek minden eddiginél biztonságosabbak, kényelmesebbek és hatékonyabbak, funkcióik és működésük optimalizálása révén hozzájárulnak a világ energiafelhasználásának a csökkentéséhez, s így a fenntartható környezethez, élethez.

Digitális szórakoztató központ a műszerfalon.

A Bosch szerint az autók néhány éven belül a felhajtótól a lehajtóig önjáróak lesznek az autópályákon, a közlekedési, valamint a forgalmi adatok gyors átvitelével pedig lehetővé válik, hogy a hálózatba kapcsolt járművek előre tudják, mi történik a következő néhány sarokkal arrébb. Ezek az információk a jármű biztonságát is növelik: ha például több jármű is jelzi az ESP-rendszer üzembe lépését ugyanazon a helyen, a rendszer lekérdezi az időjárási adatokat és megállapítja, hogy az adott helyen jeges az út, és figyelmeztetni tudja a később érkezőket. Az útépítéseknél kirakott ideiglenes sebesség-korlátozásokról, illetve az úton található torlódásokról kapott információk révén az automatizált autók fel tudnak készülni az eseményekre és már jó előre csökkentik a sebességet.

A Bosch termékeinek fejlesztése és gyártása közben egyre nagyobb mértékben támaszkodik az „Ipar4.0” technikáira. A cél, hogy minden részegységet hálózatba kapcsoljanak, és ezzel az alkatrészek akadálytalanul tudjanak kommunikálni saját gyártási, bevizsgálási és üzemi adataikról. Ezt akkor is fel lehet majd használni, ha a termék már elhagyta a Bosch-gyárat.

A tervszerű megelőző diagnosztika friss példája, hogy már ma is lehetséges a hálózatba kapcsolások vezérlőegységét arra használni, hogy a dízel-befecskendezőről annak egész életciklusa alatt adatokat gyűjtsön és működését az adatfelhőből online lehessen figyelemmel kísérni. Ha az adatok kopást jeleznek, vagy megváltoznak az üzemi körülmények, az üzemi térkép módosított változatát ugyancsak az internet segítségével automatikusan lehet telepíteni. Lehetővé válik, hogy a gépkocsi részére azonnal helyet foglaljanak a szervizben és megrendeljék a tartalék alkatrészt, ha a vevő így kívánja, az elemzés után pedig a hibás dízelbefecskendezőt meg lehet javítani.

A biztonság három szenzora.

A Bosch a hálózatba kapcsoltságban végzett fejlesztéseit a három SZ-re alapozza: szenzorokra, szoftverekre és szolgáltatásokra. Az eredmény az intelligens otthonok, az energia és az ipar, valamint a mobilitás egymással hálózatba kapcsolt megoldásai. Egy éppen futó kísérleti forgatókönyv szerint például a mérnökök arra is fel tudják majd használni az autók navigációs rendszerét, hogy mielőtt a jármű utasaival hazaér, beindítsa a ház fűtését.

Az autó és az internet kapcsolatának kialakításához a Bosch alapvetően kétféle megközelítést kínál. Először is felhasználja a vezető okostelefonját: a Bosch mySPIN integrált megoldása lehetővé teszi az Android- és iOS-rendszerű készülékek számára, hogy kapcsolódjanak a jármű szórakoztató-rendszerére. Így a gépkocsi központi kijelzőjéről számos alkalmazás is kényelmesen kezelhető.

Másodszor: a Bosch a járműben parancsnoki központként kínálja a hálózati vezérlő egységet, amely egy saját sim-kártyával ellátott telefonmodulon keresztül kommunikál és szükség esetén GPS-koordináták alapján határozza meg a jármű helyzetét. Gyári berendezésként és utólagos beszereléssel egyaránt elérhető, utóbbi a jármű elektronikájához a diagnosztikai csatlakozón keresztül kapcsolódhat.

Természetesen a hálózatba kapcsoltság alapkérdése a biztonság és a bizalom. Az adatvédelmi viták három fő szempont körül zajlanak. Az első a funkcionális biztonság, azaz, hogy egy bizonyos rendszert, alkalmazást vagy funkciót le lehessen állítani, ha valamelyik összetevője elromlik; ez teszi lehetővé az adott rendszer biztonságos működését.

A második az adatvédelem, amely a nem kívánatos külső behatolás ellen véd. A Bosch e területen többlépcsős megközelítésre támaszkodik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, hogy a jövő egyre inkább hálózatba kapcsolt járműveiben is fenn tudja tartani az adatvédelem olyan magas szintjét, mint amit ma kínál.

A harmadik fő szempont pedig az adatvédelem jogi környezetének megteremtése és jogi szabályozása. A Bosch szerint ahhoz, hogy egy jól működő digitális piac meg tudja vetni a lábát Európában, átfogó európai adatvédelmi szabályozásra van szükség. A Bosch nagy hangsúlyt helyez ez irányú fejlesztései során az átláthatóságra, mert szerinte a vásárlók számára lehetővé kell tenni annak eldöntését, hogyan és milyen mértékben használják az adataikat.

A technológia önmagában még nem garantálhatja a sikert: csak a biztonságos és védett funkciók nyerik el a járművezetők bizalmát.

Forrás: Infovilág
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Értelem kontra érzelem – boldogsághiányos Magyarország
Értelem kontra érzelem – boldogsághiányos Magyarország

Illyés Sándorra, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Kísérleti Pszichológiai Tanszékének alapítójára, a filozofikus mélységű gondolkodóra, az empirikus tudósra, a nemzetközi jelentőségű kutatóra 2003 óta minden évben megemlékeznek a karon Sándor-nap táján. Az idei tanácskozás fő témájául az affektív és kognitív találkozások jelenségét választották, vagyis értelem és érzelem együttműködését vették górcső alá.

Bezárás
Orbán megosztó politikája csak akkor működik, ha van hozzá kellő ellenségkép A világsajtó részletesen taglalja a Közép-európai Egyetem, a CEU ellen indított magyar kormányzati támadást. A konzervatív német Frankfurter Allgemeine Zeitung kiemeli, hogy a CEU nemzetközileg az egyik legtekintélyesebb magyar egyetem. A kormány azonban első számú közellenségnek állítja be a finanszírozót, Soros György magyarországi születésű amerikai pénzügyi befektetőt, és a beterjesztett törvényjavaslat egyes elemei a CEU ellen irányulnak – állapítja meg a cikk szerzője, aki az egész ügy magyarázatát abban véli felfedezni, hogy Orbán Viktor megosztó politikája csak akkor működik, ha van hozzá megfelelő ellenségkép.
Hagyományosan gazdag húsvéti programok Bécsben Ahogy a tavaszi virágok bontják szirmaikat, úgy nyílnak sorra a húsvéti vásárok az osztrák fővárosban. Április közepéig összesen 260 standnál válogathatnak az érdeklődők, a kínálat a hímes tojástól a kézműves termékeken át a különleges ínyencségekig terjed.
A tévés szolgáltatásformák közül a kábeltévék iránt a legnagyobb az igény, az érdeklődők 41 százaléka sorolta első helyre ezt a műsorszolgáltatási típust. A leggyakrabban az internet- és tévészolgáltatók díjait hasonlítanák össze az ügyfelek, amire bőven van is lehetőségük: a tízezer lakosúnál nagyobb településeken átlagosan 7 tévé- és 13 internetszolgáltató közül választhatnak az érintettek.
Csillagködbe burkolódzó hálózat Pompás névre keresztelte a Zyxel a felhőből vezérelhető hálózati eszközcsaládját: Nebula (csillagköd). Ez az új technológia a kisvállalatok számára kínál minden eddiginél egyszerűbb hálózatmenedzselési megoldást. Az új Nebula-termékválaszték egy felhőmenedzselt hozzáférési pontból (NAP), felhőmenedzselt switch-eszközből (NSW) és egy felhőmenedzselt biztonsági átjáróból áll (NSG).
Értelem kontra érzelem – boldogsághiányos Magyarország Illyés Sándorra, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Kísérleti Pszichológiai Tanszékének alapítójára, a filozofikus mélységű gondolkodóra, az empirikus tudósra, a nemzetközi jelentőségű kutatóra 2003 óta minden évben megemlékeznek a karon Sándor-nap táján. Az idei tanácskozás fő témájául az affektív és kognitív találkozások jelenségét választották, vagyis értelem és érzelem együttműködését vették górcső alá.
Élet és halál: gyorsítandó az új gyógyszerek befogadása az ártámogatásba Senki nem tudja, hányan halnak meg azért, mert nem jutnak idejében olyan létező és hatásos gyógyszerekhez, amelyekkel sikeresen kezelik a rákos betegeket. A bürokrácia húzza az időt. Az új és hatásos onkológiai gyógyszerek befogadása az ártámogatásba rendkívül hosszú időbe telik Magyarországon.
Az újságíró archívumából: A berlini falról – kissé másképpen (4.) Tatár Imre: a magyar külpolitikai újságírás doyenje, miként mondani szokták: "nagy öregje". De lehet-e öreg egy olyan 97 esztendős kolléga, aki nyugállományba vonulása óta mást sem tesz, mint folytatja a hivatását. Ír. Az örökifjú Aranytoll-életműdíjas újságíró – az Infovilág szerkesztőségének felkérésére – néhány folytatásban olvasóink rendelkezésére bocsátja szerfölött gazdag archívumának egyik dossziéját, amely a berlini falépítésről és következményeiről szól.
Keine Angst vor dem Grauen Star ’Lass das Licht herein!’, ’Hab’ keine Angst vor der OP!’ Damit wirbt die Ungarische Gesellschaft für Kunstlinsen-Implantation und Refraktive Chirurgie für den rechtzeitigen operativen Eingriff bei Grauem Star. Die Mitglieder der Gesellschaft (im Mai 2016 gegründet), lauter Augenärzte, zogen durchs Land, um für den regelmäßigen Besuch beim Augenarzt zu werben, denn der Graue Star kann in einer ambulanten OP geheilt werden.