Térképeken a történelem – új atlasz készül a középiskolásoknak
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Térképeken a történelem – új atlasz készül a középiskolásoknak

Térképeken a történelem – új atlasz készül a középiskolásoknak

Nyolcvan oldalon körülbelül kétszáz térképpel, eddig csak tudományos publikációkban hozzáférhető eredmények - például a honfoglalás, a múlt század elejének kivándorlási folyamata, az európai zsidóság holokausztja, a cigányság történelme – képi megjelenítésével, valamint a használatot megkönnyítő keresőhálóval készül a középiskolai történelmi diákatlasz 3. kiadása az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetében. Az új kiadványt akár már a 2017/18. iskolaévben használatba vehetik a diákok.


Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (2017-től: EKE OFI) 2015 tavaszán írt ki közbeszerzési pályázatot új középiskolai és általános iskolai történelmi diákatlaszok kifejlesztésére, amit az MTA BTK Történettudományi Intézet nyert meg. A kiírás szerint az új diákatlaszoknak illeszkedniük kell a NAT-ban és a keret-tantervekben megfogalmazott pedagógiai célokhoz, illetve a diákok életkori sajátosságaihoz, szerkezetükben pedig az OFI által fejlesztett 5–8., illetve 9–12. osztályos új történelem-tankönyvekhez.

Részlet a készülő atlaszból

Az utóbbi években megjelentetett diákatlaszok adattárakat (részletes történelmi kronológia és névmutató) és más segédanyagokat is tartalmaztak, így szétfeszítették egy hagyományos értelemben vett oktatási segédeszköznek szánt atlasz kereteit, s az érettségin „legalizált puskaként” is használhatóak voltak. Az OFI kérésére ezért az atlaszok történeti kronológia és névmutató nélkül készültek el.

Atlaszok 2015-ben és 2016-ban

A térképek tervezését az MTA BTK Történettudományi Intézet kutatói segítették. A 2015-ös kiadásban a középiskolai diákatlasz (Történelmi atlasz középiskolásoknak. Budapest: OFI, 2015; ISBN 978-963-682-880-6) 56 térképoldalon 174 színes történelmi térképet, az általános iskolai diákatlasz (Történelmi atlasz általános iskolásoknak. Budapest: OFI, 2015; ISBN 978-963-682-879-0) 33 térképoldalon 75 színes történelmi térképet tartalmaz. Az atlaszok 2015 szeptemberében kerültek a tanárok és diákok kezébe.

Részlet a készülő atlaszból

A beérkezett javaslatok alapján 2016 tavaszán készült el a diákatlaszok 2., javított és bővített kiadása. Az új középiskolai diákatlasz (Történelmi atlasz középiskolásoknak. Budapest: OFI, 2016; ISBN 978-963-436-002-5) már 64 térképoldalon 190 színes történelmi térképet, az általános iskolai diákatlasz (Történelmi atlasz általános iskolásoknak. Budapest: OFI, 2016; ISBN 978-963-436-001-8) pedig 33 térképoldalon 85 színes történelmi térképet tartalmaz.

Új szerkesztési koncepció

Az új atlaszokat ért bírálatok nem a tartalomra vonatkoztak, hanem szinte kivétel nélkül a szerkesztési koncepciót érintették. Az OFI, mérlegelve az észrevételeket, úgy döntött, hogy a középiskolai történelmi diákatlasz 3. kiadása 80 oldalas lesz, 72 térképoldalon kb. 200 térképpel.

A további 8 oldalon új témák bemutatására, illetve a már meglévők bővítésére (pl. az egyetemes történelemből az európai reformáció és katolikus megújulás, Amerika és Afrika történelme, a magyar történelemből a Hunyadiak kora, a 16. századi Habsburg Monarchia és Magyar Királyság, az Erdélyi Fejedelemség, az 1848/49-es szabadságharc, a dualizmus kora, választási térképek) lesz lehetőség.

Részlet a készülő atlaszból

Valamennyi térkép kap keresőhálót is, ami eddig csak a világtörténeti térképek kiegészítője volt. Teljes szinkronba kerül a magyar és az egyetemes történelem bemutatása, az első két kiadásban ugyanis az atlasz szerkezete a tankönyv szerkezetéhez igazodott, és így több esetben a magyar és egyetemes történelem bemutatása „elcsúszott” egymáshoz képest.

Részlet a készülő atlaszból
Nyolc, az EKE OFI által elkészítendő oldalt fog kapni a NAT-ban szereplő történeti-földrajzi fogalmak megkeresését megkönnyítő tárgymutató és egy, csak a leglényegesebb eseményekre szorítkozó történelmi kronológia. Az atlasznak 2017 júniusáig kell elkészülnie, így már a 2017/18-as iskolaévben használatba kerülhet.

Térképeken a legfrissebb kutatási eredmények

Valamennyi eddig elkészült és a készülő atlasz térképei többszörös ellenőrzésen és lektoráláson esnek át, s – a vonatkozó tantervek szabta keretek között – a legfrissebb kutatási eredményeket tükrözik. Az atlaszok elsősorban a magyar történelemmel kapcsolatban mutatnak be eddig csak tudományos publikációkban hozzáférhető eredményeket, például a következő témákban:

  • A magyar nép vándorlása és a honfoglalás (6–9. század): ezen a térképen megjelenik az MTA BTK Magyar Őstörténeti Témacsoportjának kutatási eredményeit tükröző „újabb elmélet” térképi ábrázolása
  • A Jagelló-kor
  • A mohácsi csatát követő belháború és az ország három részre szakadása
  • A felekezeti és kulturális viszonyok a 16. század végén
  • Etnikai változások 16–18. században
  • Etnikai térkép a 18. század végéről
  • A Habsburg Birodalom 1848 tavaszán–nyarán
  • A kivándorlók aránya a lakosságban, 1901–1910
  • A trianoni Magyarország határainak kialakulása
  • A magyarországi holokausztot bemutató térkép
  • Magyarország német megszállása, 1944. március 19.
  • Szlovák–magyar lakosságcsere, 1946–1947
  • A magyarországi németek kitelepítése, 1946–1948
  • Az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeit bemutató térképek
  • Szovjet csapatok Magyarországon, 1989
  • A Kárpát-medencei magyarság a második ezredfordulón
  • A magyarországi nemzetiségek, 2011
  • A cigányság történelmével kapcsolatos térképek

Az egyetemes történelemmel kapcsolatban különösen újszerű a következő témák ábrázolása:

  • A nagy gazdasági világválság, 1929–1933
  • Területi átrendeződés Köztes-Európában, 1918–1921 és 1938–1941
  • Az európai zsidóság holokausztja, 1933–1945
  • Jugoszlávia szétesése, 1991–2008
  • Délnyugat-Ázsia, 1947–2006
  • A Közel-Kelet, 1988–2016

Mint minden oktatási segédeszköz, a történelmi atlasz is csak akkor lehet sikeres, ha kutatók, pedagógusok együttműködésére épül, folyamatosan figyelembe véve a diákok és szülők észrevételeit. Ez az egymásra figyelő, alkotó tevékenység kitűnően megvalósult az EKE OFI és az MTA BTK TTI közös munkájával.

Forrás: Infovilág
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Jócskán késtek a római tüntetők – hatvanéves az Európai Unió
Jócskán késtek a római tüntetők – hatvanéves az Európai Unió

– Indulhatnának már! – szólal meg mellettem Jani barátom –, mindjárt találkozónk van a lányokkal! Mármint asszonyainkkal, de hát nekünk ők a lányok. Álldogálok jól kiválasztott helyemen – más várakozók: egy begipszelt karú operatőr és egy a munkaeszközét a szemeteskocsinak támasztó utcaseprőnő mögött, s nyugtatom, hogy tíz perc alatt ott vagyunk a Teemininél, van időnk még kivárni, hogy a Rómában mindenütt látható európai uniós menet végre összeálljon, s irányt vegyen a Capitolium felé, ahol a közösség országainak vezetői tanácskoztak.

Bezárás
Jócskán késtek a római tüntetők – hatvanéves az Európai Unió – Indulhatnának már! – szólal meg mellettem Jani barátom –, mindjárt találkozónk van a lányokkal! Mármint asszonyainkkal, de hát nekünk ők a lányok. Álldogálok jól kiválasztott helyemen – más várakozók: egy begipszelt karú operatőr és egy a munkaeszközét a szemeteskocsinak támasztó utcaseprőnő mögött, s nyugtatom, hogy tíz perc alatt ott vagyunk a Teemininél, van időnk még kivárni, hogy a Rómában mindenütt látható európai uniós menet végre összeálljon, s irányt vegyen a Capitolium felé, ahol a közösség országainak vezetői tanácskoztak.
Szupermarket tetejére építettek óvodát Bécsben Mivel máshol nem találtak megfelő helyet neki, egy szupermarket tetejére építettek óvodát az osztrák fővárosban. A liesingi intézményben 170 gyerek számára van hely, és még udvart is kialakítottak a számukra. Bécs 52 millió eurót fordít 2021-ig új iskolai, óvodai és napközis helyek létrehozására. (Képek: Votava/PID)
Feléledhet a rajkai határátmenet: vonattal Pozsonyba A szlovákok közvetlen járatokat szeretnének Pozsony és Magyarország között. A ta3.com információi szerint a szlovák szaktárca megrendelésére már az idei decemberi menetrendváltástól naponta csúcsidőben tíz vonatpár közlekedhet Rajkán keresztül Pozsony és Magyarország között. Olyan menetrend kialakítása a cél, ami megfelelő csatlakozást nyújthat Budapest irányába.
Nokia 3310: visszatért a legendás marokfon – internetezésre is alkalmas Újra megjelent a Nokia a mobiltelefon-piacon; első újdonsága az idők során kultikussá vált 3310 jelű készülékének 2017. évi kiadása napjaink nagy meglepetésének kínálkozik. Jó ideig csak meg nem erősített hír keringett a visszatérésről, aztán a valósággá vált: az Mobile World Congress rendezvény egyik sztárjává lépett elő Nokia 3310.
Építs saját holdjárót! Áprilisban rendezi első közös foglalkozását a Puli és a Makerspace.hu csapata, ahol játékos formában ismerkedhetnek meg az űrtevékenység világával a kalandozni vágyó 10–14 évesek. A résztvevők megépítik saját, működő holdjáró-modelljüket, amellyel különleges feladatokat is el kell végezniük az újdonsült robotépítőknek. (Képek: Gyarmati László/InterfeszPress)
,,Aki hallgat, az is beszél” Nemrég jelent meg Aczél Petra Neked van igazad? című könyve a Tinta Könyvkiadónál. Ebből az alkalomból beszélgetett a szerzővel tudósítónk, aki elsőként ezt kérdezte: A könyv címlapján csupán egy kulcs az illusztráció; melyik zárat nyitja ez a kulcs? (A képen a könyv írója, Aczél Petra.)
Az újságíró archívumából: A berlini falról – kissé másképpen (4.) Tatár Imre: a magyar külpolitikai újságírás doyenje, miként mondani szokták: "nagy öregje". De lehet-e öreg egy olyan 97 esztendős kolléga, aki nyugállományba vonulása óta mást sem tesz, mint folytatja a hivatását. Ír. Az örökifjú Aranytoll-életműdíjas újságíró – az Infovilág szerkesztőségének felkérésére – néhány folytatásban olvasóink rendelkezésére bocsátja szerfölött gazdag archívumának egyik dossziéját, amely a berlini falépítésről és következményeiről szól.
Verkehrsmuseum baut Schiffsbrücke HajóHíd, Schiffsbrücke ist der Titel der vom Verkehrsmuseum gestarteten Programmreihe. Der dafür entsprechende Schauplatz: das Museumsschiff Kossuth, vor Anker am Pester Donaukai. Einmal im Monat (nächster Termin 27. April) laden Verkehrsexperten, Historiker u.a. Leute vom Fach zum Vortrag mit anschließender Diskussuion auf die Kossuth ein.