Mesterséges intelligencia: a Bosch tanulni tanítja az autókat
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Mesterséges intelligencia: a Bosch tanulni tanítja az autókat

Mesterséges intelligencia: a Bosch tanulni tanítja az autókat

Megalkotja a jövő önvezető autóinak agyát a Bosch. A Bosch ConnectedWorld 2017 nemzetközi konferencián Berlinben a technológiák és szolgáltatások beszállítója bemutatta az automatizált járművekhez szánt fedélzeti számítógépét. A mesterséges intelligencia (MI) jóvoltából ez a számítógép képes gépi tanulási módszereket alkalmazni.


A fedélzeti MI így az önvezető autókat még az összetett forgalmi szituációkon vagy az újdonságként szolgáló helyzeteken is biztosan átvezeti. „Megtanítjuk az autónak, hogyan boldoguljon egyedül a forgalomban” – mondta dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a tárgyak internetének nemzetközi szakmai konferenciáján. Az autó már most a Bosch szenzorait használja a környezet érzékelésére. Mesterséges intelligencia használatával még arra is képessé válik, hogy a begyűjtött adatok alapján a többi közlekedő várható viselkedését is megbecsülje. „Az automatizált vezetés biztonságosabbá teszi az utakat. Ehhez kulcsfontosságú a mesterséges intelligencia. Okossá tesszük az autókat” – folytatta a Bosch vezetője. Az ehhez szükséges fedélzeti számítógép alapjának megépítésére a Bosch az Amerikai Egyesült Államok egyik vezető műszaki cégével, az Nvidia vállalattal kíván együttműködni. Az Nvidia szállítja majd a Bosch számára a gépi tanulással generált algoritmusokat eltároló csipet. A mesterséges intelligenciát alkalmazó fedélzeti számítógépet várhatóan legkésőbb a következő évtized elején már sorozatban gyártják.

A Bosch mesterséges intelligencia fedélzeti számítógépe felismeri a gyalogosokat és a kerékpárosokat – ez az objektum-felismerés. Ezenkívül a mesterséges intelligencia megkönnyíti az automatizált járművek számára a különféle helyzetek elemzését. Például az éppen aktív irányjelzőjű járművek nagyobb valószínűséggel váltanak sávot, mint az irányjelzőt éppen nem működtetők. Ezek alapján a mesterséges intelligenciával rendelkező önvezető járművek felismerik és megfelelően értékelik az összetett közlekedési helyzeteket is. Ha például egy szembejövő jármű kanyarodik, akkor ezt észleli – és már eleve ez alapján tervezi meg a saját útvonalát. A számítógép a menet közben megszerzett tudását neurális hálóban tárolja. Ezeket az adatokat szakértők ellenőrzik laboratóriumban.

Az utakon végzett további teszteket követően ez a mesterségesen megszerzett tudásfrissítésként továbbítható a mesterséges intelligenciával rendelkező fedélzeti számítógépekre. „Azt szeretnénk, ha az automatizált vezetés minden elképzelhető helyzetben lehetséges lenne. Már a következő évtizedben a mindennapok részévé válnak majd az önvezető autók. A Bosch intenzíven dolgozik az automatizált vezetés műszaki megvalósíthatóságán. Célunk, hogy a mesterséges intelligencia terén is vezető szerepet érjünk el” – foglalta össze Denner. Hozzátette: a mesterséges intelligencia kulcsfontosságú szerepet tölt majd be a Bosch minden üzleti területén, nem csupán a mobilitásban. „Mindössze tíz év múlva szinte lehetetlen lesz elképzelni olyan Bosch-terméket, amely valamilyen módon ne kötődnék a mesterséges intelligenciához. Vagy közvetlenül a termék tartalmazza majd, vagy eleve MI segítségével alkotjuk meg.”

Ez év elején jelentette be a vállalat, hogy létrehozza Mesterséges Intelligencia Központját. A Bosch kereken 300 millió eurót költ szakértelmének bővítésére ezen a területen.

A Bosch ConnectedWorld 2017 konferencia 2700 résztvevője előtt elhangzott nyitóbeszédében Volkmar Denner további innovatív technikákat is megnevezett, amelyek új üzleti területeket nyitnak meg a Bosch előtt. A mesterséges intelligencia és az adatfelhő mellett az egyik ilyen a blokklánc (blockchain) technika. Ezzel a felhasználók biztonságosan oszthatnak meg adatokat az interneten, harmadik fél bevonása nélkül. Megállapodásokat és szerződéseket köthetnek, valamint biztonságosan fizethetnek, s a technika biztosítja az adatok névtelenségét. A blokklánc egy decentralizált adatbázisra épül, amely szétosztja a betáplált adatokat több ezer számítógép között. Így lehetetlen meghamisítani az adatokat és a használók kevésbé függnek egyetlen szerverközponttól.



Denner kiemelte a blokklánc egyik praktikus alkalmazását, s azt élőben demonstrálta a német TÜV Rheinland tanúsítási szolgáltatóval együttműködve. A megoldás azt ígéri, hogy véget vet a futásteljesítménnyel kapcsolatos széles körben elterjedt visszaéléseknek. Csupán Németországban körülbelül hatmilliárd euró kárt okoznak a manipulált kilométer-számlálók. Az ötlet: e csaló gyakorlat ellen sok számítógépen elosztott digitális naplóval küzdenek. A járművek rendszeresen elküldik e számítógépeknek a futásteljesítményüket egy egyszerű csatlakozó segítségével. Egy okostelefon-alkalmazással a járműtulajdonosok bármikor ellenőrizhetők az aktuális értékek és összehasonlíthatók  a jármű kilométer-számlálójával. Ha el kívánják adni autójukat, akkor igazolást kérhetnek a jármű futásteljesítményének valódiságáról. Ezt a tanúsítványt akár megoszthatják az interneten is, például egy használt autókat kínáló oldalon.

Mesterséges intelligencia, adatfelhő és blokkláncok – hogyan változtatják meg a mindennapi életünket a Bosch intelligens hálózatba kapcsolt technikái? Volkmar Denner erre a kérdésre egy példával válaszol. Tegyük fel, hogy egy felverődő kő megrepeszti az autó oldalüvegét. A szerviz automatikus értesítést kap a felhőn keresztül, így fel is készül a szükséges javításra. A hálózatba kapcsolt logisztika és a hálózatba kapcsolt emelővillás targoncák jóvoltából a cserealkatrész már rendelkezésre áll akkor, amikor az ügyfél megérkezik. Az instrukciókat megjelenítő kiterjesztettvalóság-szemüvegnek köszönhetően a szerelő az eddiginél sokkal egyszerűbben és gyorsabban végzi el a feladatot. A vezetők számára ennek az az előnye, hogy rendkívül rövid várakozás után már vissza is ülhetnek az autójukba és útra kelhetnek. Nem kell másnapig várni, hogy elkészüljön az autó, és nem szükséges más közlekedési eszközt igénybe venni.

 

Forrás: Infovilág
Az olvasók szerint a cikk hasznossága
(1)
(1)
nagyobb betű kisebb betű comment e-mailben elküld nyomtatás
Hozzászólások (0)
Ehhez a cikkhez még senki nem írt hozzászólást.
Olvasta már?
Építs saját holdjárót!
Építs saját holdjárót!

Áprilisban rendezi első közös foglalkozását a Puli és a Makerspace.hu csapata, ahol játékos formában ismerkedhetnek meg az űrtevékenység világával a kalandozni vágyó 10–14 évesek. A résztvevők megépítik saját, működő holdjáró-modelljüket, amellyel különleges feladatokat is el kell végezniük az újdonsült robotépítőknek. (Képek: Gyarmati László/InterfeszPress)

Bezárás
Szijjártó: Oroszország nem biztonsági fenyegetés – Orbán közvetít Putyin és Trump között? Angela Merkel bízik abban, hogy az Európai Unió és az olyan tagállamok – mint Lengyelország és Magyarország – közti feszültség párbeszéd útján kezelhető lesz, éppen ezért pénzügyi szankciókkal fenyegetni őket a jelen pillanatban nem aktuális – nyilatkozta a német kancellár az ARD német közszolgálati televíziónak adott interjúban. Ugyanakkor nem zárta ki ennek a jövőbeni lehetőségét sem. Mert úgy fogalmazott, „ebben az interjúban nem szeretném ezt a fenyegetést kifejteni, ugyanakkor szeretném látni, hogy a jogállam Európában úgy érvényesül, ahogy az elvárható minden tagállamtól” – idézte őt többek között a Politico büsszeli kiadása is.
A Bizottság segíti a fiatalok Európán belüli mobilitását Az Európai Bizottság ma bejelentette új kezdeményezését, mely az Erasmus+ program alapján további támogatást kínál az európai fiataloknak a tanulásban és a mobilitás területén. A „Move2Learn, Learn2Move” segítségével legalább 5000 fiatal utazhat egy másik uniós országba egyénileg vagy osztálytársaival.
Friedl Zsuzsanna, a Telekom humán-erőforrás vezérigazgató-helyettese Május 15-től Friedl Zsuzsanna a Magyar Telekom humán-erőforrás vezérigazgató-helyettese, és egyúttal a társaság ügyvezető bizottságának is tagja. Az új tisztségviselő 2014-től a Microsoft magyarországi HR-vezetőjeként dolgozott . Előtte, 2007-től az UPC Magyarországnál töltötte be a HR-igazgatói pozíciót.
Nokia 3310: visszatért a legendás marokfon – internetezésre is alkalmas Újra megjelent a Nokia a mobiltelefon-piacon; első újdonsága az idők során kultikussá vált 3310 jelű készülékének 2017. évi kiadása napjaink nagy meglepetésének kínálkozik. Jó ideig csak meg nem erősített hír keringett a visszatérésről, aztán a valósággá vált: az Mobile World Congress rendezvény egyik sztárjává lépett elő Nokia 3310.
Építs saját holdjárót! Áprilisban rendezi első közös foglalkozását a Puli és a Makerspace.hu csapata, ahol játékos formában ismerkedhetnek meg az űrtevékenység világával a kalandozni vágyó 10–14 évesek. A résztvevők megépítik saját, működő holdjáró-modelljüket, amellyel különleges feladatokat is el kell végezniük az újdonsült robotépítőknek. (Képek: Gyarmati László/InterfeszPress)
Már nem Orbán az egyértelműen legnépszerűbb vezető politikus A Publicus Intézet a Vasárnapi Hírek megbízásából, március 9–14. között 1054 személy megkérdezésével készített reprezentatív közvélemény-kutatásban vizsgálta a pártok támogatottságát és egyes politikusok megítélését. A múlt egy hónapban a Fidesz támogatottsága két százalékpontot növekedve 25 százalék.
Az újságíró archívumából: A berlini falról – kissé másképpen (4.) Tatár Imre: a magyar külpolitikai újságírás doyenje, miként mondani szokták: "nagy öregje". De lehet-e öreg egy olyan 97 esztendős kolléga, aki nyugállományba vonulása óta mást sem tesz, mint folytatja a hivatását. Ír. Az örökifjú Aranytoll-életműdíjas újságíró – az Infovilág szerkesztőségének felkérésére – néhány folytatásban olvasóink rendelkezésére bocsátja szerfölött gazdag archívumának egyik dossziéját, amely a berlini falépítésről és következményeiről szól.
Verkehrsmuseum baut Schiffsbrücke HajóHíd, Schiffsbrücke ist der Titel der vom Verkehrsmuseum gestarteten Programmreihe. Der dafür entsprechende Schauplatz: das Museumsschiff Kossuth, vor Anker am Pester Donaukai. Einmal im Monat (nächster Termin 27. April) laden Verkehrsexperten, Historiker u.a. Leute vom Fach zum Vortrag mit anschließender Diskussuion auf die Kossuth ein.