Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. február 24. Az év 55. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737511. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

ADSL-ár: 40 százalékos árcsökkenés két év alatt

ADSL-ár: 40 százalékos árcsökkenés két év alatt
Infovilág

Pataki Dániel.A legnépszerűbb, 1 Mb/mp sávszélességű hozzáférés nettó átlagára 2005 első féléve és 2007 második féléve között 40 százalékkal csökkent, miközben több mint kétszeresére nőtt a szolgáltatást igénybe vevők száma – mondta el Pataki Dániel, az NHH elnöke az RM+szabályozás hatását értékelve. A szabályozás bevezetése óta az egykori vezetékes monopolszolgáltatók területein mért átlagárak is érezhetően közeledtek egymáshoz, azaz csökkent az egyes földrajzi területek közötti indokolatlan árkülönbség. Az RM bevezetésekor volt olyan terület az országban, ahol az átlagár több mint a két és félszerese volt a legalacsonyabb árszintnek, mára az eltérés mértéke 50 százalék alá csökkent, miközben valamennyi területen több szolgáltató ajánlatai közül választhatnak a fogyasztók.

Pataki szerint a most kihirdetett nagykereskedelmi árak további lökést adhatnak a piaci versenynek. Az elnök szerint az első ízben szabályozott csupasz DSL árszintje olyan, hogy a hatékonyan működő szolgáltatók versenyképes csupasz DSL termékekkel és a csupasz DSL-re épülő internetalapú hangszolgáltatásokkal (voice-over-DSL) tudnak megjelenni a piacon.

A csupasz DSL-szolgáltatás nagykereskedelmi ára a releváns nem csupasz nagykereskedelmi DSL-szolgáltatás árát legfeljebb 2000 forinttal haladja meg. A „csupasz” felár a Magyar Telekomnál a legalacsonyabb (1214 Ft) és a Hungarotelnél a legmagasabb (1942 Ft). Mindez azt is jelenti, hogy a szolgáltatók versenyképes termékeket alakíthatnak ki, nemcsak a szélessávú, de voice-over-DSL szolgáltatást nyújtva a vezetékes telefon-előfizetési piacon is.

Az RM-szabályozás először a 2005 első félévi kiskereskedelmi árakon alapult. Akkor, a ma legelterjedtebbnek, legnépszerűbbnek számító 1 Mb/mp sávszélességű lakossági, a forgalomtól független hozzáférések nettó kiskereskedelmi ára átlagosan havi 6247 Ft volt Magyarországon; ugyanez 2007 első félévére 4282 Ft-ra, 2007 második félévére pedig már több mint 40 százalékkal 3749 Ft-ra csökkent.

A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatók között. Az NHH szabályozási lépéseinek köszönhetően ma már minden eddigi monopolszolgáltató területén van verseny a szolgáltatók között. A Magyar Telekom területén 25, a Hungarotel (Invitel) körzeteiben 10, a legkisebb területen szolgáltató Monortelén pedig olyan cég kínál DSL-szolgáltatást, amelyik nem a korábbi monopolszolgáltató tulajdonában van.

Az NHH adatai szerint tavaly összességében 33 százalékkal, 1 millió 325 ezerre nőtt Magyarországon a vezetékes szélessávú hozzáférések száma. Az ADSL-előfizetések száma egy év alatt 21,5 százalékkal 745 ezerre, az összes kábelmodemes hozzáférés száma közel 53 százalékkal, 580 ezerre növekedett – így a vezetékes szélessávú előfizetéseken belül a kábelmodemes hozzáférések részesedése a 2006. végi 38,3 százalékról 2007. végére 43,8 százalékra emelkedett.

A szabályozás hatására lett olcsóbb az ADSL-szolgáltatás

Címkék