Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. augusztus 25. Az év 237. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737693. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Cooperative Mobility Showcase, 2010 – közlekedésbiztonsági kezdeményezések

Cooperative Mobility Showcase, 2010 – közlekedésbiztonsági kezdeményezések
Infovilág

Képzeljék el, hogy egy kétsávos úton megy egymás után két kamion. A hátul robogó körülbelül 20 méteres követési távolságot tart, gondolván, hogy ha az első lassít, akkor ő még vidáman meg tud állni. Nem is lát mást az útból, mint az első kamion hátfalát és a féklámpáját. Az első kamion egyszer csak minden fékezés nélkül átvált a szembejövő sávba, majd vissza. A második kamionosnak már csak a másodperc tört része áll rendelkezésre, hogy eldöntse: állóra fékezett kerekekkel belerohanjon-e az úton veszteglő autóba, vagy esetleg a szemből közeledő felé vegye az irányt, remélve, hogy meg tudnak egymással szemben állni vagy még vissza tud sorolni a saját oldalára. A manőver egy jól megrakott 40 tonnás kamionnal meglehetősen veszélyes.

Mindezt előre jelzi a SAFESPOT-rendszer egyik élő bemutatóján a második kamionba és az úton álló autóba épített rendszer. Ez utóbbi jelzi a közelben haladóknak, hogy hol áll, ezt a kamion vevője érzékeli és a vezető előtt egy kijelzőn mutatja is a veszélyt.

Egy másik autóban a keresztutcából észrevétlenül közeledő mentőautót jelez előre a rendszer. Bemutatták az autópályára rossz irányban felhajtók ellen kiépített meg a csúszós útra figyelmeztető rendszert is; ez utóbbival felszerelt autó érzékeli a síkosságot, ezt jelzi az útszéli egységnek, ami üzembe helyezi a figyelmeztető táblát.

A SAFESPOT-fejlesztésben az út menti infrastruktúra és a járművek kommunikációs lehetőségeit vizsgálják. A munkálatokat, amiben jó ötvenen vesznek részt, a FIAT fogja össze.

A fenti feladatokhoz tartozó legmegfelelőbb kommunikációs megoldás megtalálása a Coopers-kezdeményezés  feladata volt. Szerepel a választékban a mobil 2G, 3G, az infravörös, a WLAN és a műholdas adatátvitel, a DAB, a WiMax és a CALM IR. A WLAN az IEEE 802.11p változazának megfelelő, ami az 5,9 GHZ-es mobil Wi-Finek is nevezhető, de itt csak M5-ként emlegették. A 38 cég együttműködésével végzett kutatást az AustriaTech fogja össze. A kísérletek során nagyon sok tesztet végeztek különböző helyzetekben és körülmények között.

Az érdeklődőket bemutató helyére mikrobuszok szállították, bennük a CVIS-projekt eredményeként kialakított jármű- és út menti információsrendszer-kapcsolattal kialakított fedélzeti rendszer képernyőjén jelenítették meg az egyes funkciókat. A kijelzőn természetesen lehetett látni az útvonalat és megjelentek rajta a sebességjelző táblák is. Ezt ma már minden valamirevaló, GPS-vevővel ellátott zsebkalkulátor vagy telefon tudja, hát még a drága "navigációs rendszerek”.

Ám talán csak az utóbbiak képesek jelezni az ideiglenes tereléseket. Ez a rendszer az útpálya feletti változtatható jelzésképű táblák ábráit is megjelenítette – sőt, a tartalmukat hollandról angolra, németre vagy franciára fordítja – választás szerint. Előre tudta jelezni a lámpa jelzésképét, sőt, mód volt a jelzőlámpák üzemének az alakítására úgy, hogy a járműnek mindenhol szabad utat adjon. A fejlesztők a mentőkre és a katasztrófa-elhárításra gondoltak, amikor ezt a funkciót beépítették.

A bemutató egy kis ízelítő volt a jövő "távvezérelt" közlekedése felé tett lépésekből, amikor csak be kell ülni a szállító eszközbe és a cél bemondása után automatikusan elvisz minket – baleset nélkül és a környezet szennyezés minimalizálásával.

Remélem, azért lesznek elkerített területek, ahol a hagyományos mechanikus váltóval szerelt ódivatú autóval is mehetek egy-két kört. Megvigasztaltak, lesznek, de rettentő drága lesz a pályabérlet…

Címkék