Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. május 24. Az év 144. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737600. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Újra járnak a vonatok Csajág és Balatonkenese között – ünnepi menetrend

Újra járnak a vonatok Csajág és Balatonkenese között – ünnepi menetrend
Infovilág

A Balatonkenese és Balatonakarattya közötti vonalszakaszon évtizedek óta visszatérő probléma a magaspart lassú mozgása. A közvetlenül a vasúti pálya melletti löszfal csúszása már többször megrongálta a vasúti pályát és az alépítményt, emiatt mindannyiszor sebességkorlátozást kellett bevezetni.

A MÁV Zrt. munkatársai a március 1-jei pályamesteri bejáráskor a sínszálban mintegy 5 cm-es függőleges elmozdulást tapasztaltak, ami néhány nap alatt tovább nőtt, valamint megsüllyedt a pályaszint is. A vasúttársaság – a maximális biztonságot szem előtt tartva – azonnali hatállyal 10 km/órás ideiglenes sebességkorlátozást rendelt el, és zúzottkőpótlást, illetve teljes vágányszabályozást hajtott végre. A talajmechanikai és geotechnikai vizsgálatokat végző szakemberek a vízadó talajrétegek megcsapolását, valamint a pálya alatti csúszófelületek kiinjektálását javasolták. Az ellenőrzések során a MÁV Zrt. geodétái megállapították: a fölmozgás tovább károsította a vasúti pályát; vízszintesen már 14 cm-es, függőlegesen 5 cm-es elmozdulását, valamint a rézsű folyamatos és egyre felgyorsuló mozgását mutatták ki. Mivel a földcsuszamlások kritikussá váltak, a vonatforgalmat március 8-tól szüneteltetni kellett a vonalon. A vasúttársaság a lezárás időszakában vonatpótló buszokat állított forgalomba Csajág és Balatonkenese között.

A kialakult helyzetet az önkormányzati területen található ellenőrizhetetlen földtömeg fokozatos szilárdságvesztése, a löszfal megcsúszása idézte elő. A problémát a pályafelügyelők nem tudták előbb észlelni a felszín alattúi rétegek állapotromlása és lassú alakváltozása miatt. A pályaszakasz ideiglenes lezárása után azonnal megkezdődött a helyreállítás, amit egy újabb földcsuszamlás is nehezített. A bonyolult munkafolyamatok végeztével a ma elvégzett terheléses vizsgálatok után újra biztoságosnak nyilvánították a pályaszakaszt, ezért a MÁV holnap üzemkezdetkor ismét megnyitja a forgalmat Csajág és Balatonkenese között, miáltal a húsvéti hosszú hétvégén már átszállás nélkül utazhatunk a Balaton északi partján. Szakértők szerint a végleges helyreállításhoz véglegesen meg kellene állítani a löszfal csúszását, aminek költségét jó 400 millió forintra teszik.
 
A húsvétihoz igazodva, a növekvő utasforgalom zavartalan kiszolgálása végett módosított menetrend szerint közlekednek a személyszállító vonatok. Április 4-én (húsvét vasárnap) az ünnepnapi, másnap (húsvét hétfőn)a vasárnapi menetrend lesz érvényben. Keddtől már a megszokott menetrend szerint közlekednek a vonatok.

Sikeres volt a MÁV biztonsági kampánya


Számottevő sebességtúllépés, a fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtás a vágányokon, vezetés közbeni telefonálás – ezek voltak a leggyakoribb szabálysértések a MÁV Zrt. útátjárókat ellenőrző kampánynapján. Március 30-án a MÁV Biztonsági Igazgatósága az ORFK bevonásával közös akciót tartott a kiemelten kockázatos vasúti átjárókban. A fokozott ellenőrzés és a rendőri jelenlét elérte célját: aznap egyetlen baleset sem történt a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben.

A Magyar Államvasutak tavaly csatlakozott az Európai Unió és a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) „Megállj a baleseteknek! Európa a biztonságos szintbeli kereszteződésekért!” baleset-megelőzési programjához, hogy 2010-ben a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek száma a felére csökkenjen.

Hazánkban évente több mint 100 baleset történik a közút–vasút szintbeli kereszteződésekben, melyek többsége súlyos vagy halálos balesettel végződik – holott mindez elkerülhető lenne! Az útátjárós balesetek az autóvezetők figyelmetlenségből, a KRESZ meg nem tartásából következnek be, amelyek a személyi sérüléseken túl a vasúttársaságnak is súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoznak.

A MÁV Zrt. a balesetek megelőzésére – a nemzetközi program részeként – március 30-án, kedden fokozott ellenőrzést tartott a 60 legveszélyeztetettebb útátjáróban az Országos Rendőr-főkapitányság közreműködésével. Az akcióban a vasúttársaság csaknem 100 biztonsági szakértője vett részt, aki a 60 vasúti átjáróban több mint tízezer közúti jármű forgalmát ellenőrizte és hívta fel a kereszteződésben átkelők figyelmét a KRESZ megtartására és a balesetveszélyre. A fogadtatás mindenhol kedvező volt, de a rendőri jelenlét ellenére is sok szabálytalanság történt.

Általánosságban megállapítható, hogy a gépjárművezetők – megbízva a vasúti biztosítóberendezésben – nem néznek körül a behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban a délutáni dugókban beragadnak a kereszteződésben, ahol minden esetben tilos és életveszélyes megállni. A kerékpárosok szinte kivétel nélkül kikerülik a tilos jelzést mutató leengedett sorompót, de gyalogosoknál is rendszeresen előfordult, hogy átsétálnak a síneken a zárt sorompók ellenére.

A leggyakoribb szabálysértések közé tartoztak a fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtás a vágányokon; a vezetés közbeni telefonálás; a biztonsági öv használatának mellőzése; a záróvonal átlépése, illetve előzés az átjáróban; valamint a vezetői engedélyek és a rendszám nélküli közlekedés. Az ellenőrzést végzőket meglepte a sok  gyorshajtó; egyedül Nyíregyházán 81 esetben regisztráltak sebességtúllépést, de például Nyékládházán a megengedett 50 km/ó helyett egy 116 km/h sebességgel közlekedő gépjárművet mértek be a rendőrök. Az esetek közül kiemelkedett az a súlyos és veszélyes szabályszegés is, amit Szeged Rendező pályaudvaron követtek el: a tilos jelzést adó fénysorompó előtt várakozó jármű mögül kihajtott egy személygépkocsi, és megkerülve a leengedett félsorompót, nagy sebességgel áthajtott az útátjárón.

A szabálysértések elkövetőivel szemben a rendőrség számos esetben kezdeményezett szabálysértési eljárást és szabott ki helyszíni bírságot, a kisebb szabálysértést elkövetők figyelmeztetésben részesültek. Az akciót a MÁV  áprilisban és májusban is folytatja.

Címkék