Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. február 22. Az év 53. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737509. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Wiener Linien: bérletével olcsón gurul a bécsi

Wiener Linien: bérletével olcsón gurul a bécsi
Infovilág

A Wiener Linien erdbergi központja.„Ilyen járatavatás persze nálunk sem napi esemény, sőt, heti sem, de évente néhány alkalommal előfordul” – mondja Anna Maria Reich. A Wiener Linien sajtószóvivőjével a Bécsi Közlekedési Vállalat erdbergi központjában beszélgetünk, kiderítendő, miként működik Ausztria egyik legnagyobb tömegközlekedési vállalata (a bécsiek szóhasználatában: Öffi), elegendő-e az a pénz, ami a városi és állami (szövetségi) támogatásból és a jegyár-bevételből a rendelkezésére áll, milyen fejlesztésekkel számol…

A jegy- és bérletár-bevétel a 8300 dolgozót foglalkoztató társaság működési költségeinek mintegy kétharmadát fedezi – mondja Reichné. – A fejlesztés: a járműpark-korszerűsítés, a hálózatbővítés, a metróvonalak meghosszabbítása horribilis pénzekbe kerül, Bécs városa, amely tulajdonosa valamennyi közműnek és a mi cégünknek is, az idén 458 millió euróval járul hozzá a városi közlekedés fenntartásához. A főváros és a szövetségi állam további 475 millió eurót szavazott meg a vonalhálózat-bővítésre; a költségeket fele-fele alapon állja.

Anna Maria Reich, a Wiener Linien szóvivője.„Járműveink naponta 2,4 millió utast szállítanak: a legtöbben, 1,5 millióan metróra szállnak, fél millióan utaznak villamossal, 400 ezren pedig busszal. A következő három évben 600 millió eurót költ a Wiener Linien új járművek beszerzésére, évente húsz egyterű, légkondicionált villamos-szerelvényt veszünk, és folyamatosan cseréljük a negyven évvel ezelőtt üzembe helyezett, «ezüst nyíl» néven ismert metrókocsikat. Az állam csak a metróépítésnél járul hozzá 50%-ban a költségekhez, az egyéb hálózatbővítés esetén már nem. Tekintettel arra, hogy igen nagy gondot fordítunk járműparkunk tervszerű megelőző karbantartására, a például negyvenéves villamoskocsikat is el tudjuk adni. Ismereteim szerint Miskolc, valamint holland városok is vásárolnak tőlünk villamost. A bécsi új, alacsony padlós villamosokat a Siemens szállítja, a metrókocsikat pedig a kanadai Bombardier itteni leányvállalata” – mondja a sajtószóvivő.

Holnap már menetrend szerint közlekedik az 5b.Különösen nagy figyelmet szentelnek az osztrák főváros környezetvédelmének. Az autóbusz-motorokat jó ideje folyékony gáz hajtja, de közben folyamatosan tesztelik a különféle meghajtási módokat, köztük a gázüzeműt is. Az újonnan beszerzett buszokban viszont már csak Euro 6-os szabványú motorok lehetnek; a bécsi közlekedési vállalat szakemberei jó ideje vizsgáztatják az ajánlattevő Mercedes, Volvo, Iveco, MAN stb. természetesen alacsony padlós és klimatizált autóbuszait, hogy kiválaszthassák a leggazdaságosabb és a környezetet leginkább kímélő típust. A történelmi belvárosban közlekedő citybuszokat akkumulátorral táplált villanymotorosra cserélik. A villamosok fékezésekor keletkező energiát áram formájában visszajuttatják a hálózatba.

Az 1,73 (az agglomerációval együtt 2,42) millió lakosú, 415 négyzetkilométer területű Bécs (hasonlításképpen: Budapestnek is 1,73, az elővárosokkal együtt 2,5 millió lakosa van, területe negyedével nagyobb, mint Bécsé) tömegközlekedési hálózata 911 kilométer. Öt metró-. 28 villamos- és 85 autóbuszvonalán, az Öffi járművein naponta 2,4, azaz évente 840 millióan utaznak (nem csupán nappal, mivel egy év óta, például, a metrók éjjel is járnak), sokkal többen, mint gépkocsival, bár látszólag igen nagy az egykori császárváros autóforgalma – mondja az Infovilág szerkesztőjének érdeklődésére a sajtószóvivő, hozzátéve:

A földfelszín fölött közlekedik majd a földalatti Seestadt Aspernbe.„Járműveink naponta 180 ezer kilométert tesznek meg, akár négyszer körbejárhatnák a Földet. A bécsiek és a városban tartózkodók útjuk 36 százalékát tömegközlekedési eszközökkel teszik meg. Kiemelt beruházásként kezeljük a metróbővítést: a vonalak jelenlegi hossza 75 kilométer, 2019-ig az U1 és az U2 vonalát tovább építve, különösen gyorsan és környezetbarát módon érhető el majd Bécs nagy ütemben fejlődő városrésze, Seestadt Aspern, miáltal a főváros keleti pereméről húsz perc alatt bárki bejuthat a város szívébe. Az U2-es metró meghosszabbítása 2008-ban kezdődött, amikor megépült a Schottenring–Stadion közötti szakasz; két évvel később már az Aspernstraßenál is metróba lehetett szállni. Az újabb, 4200 méteres bővítés célja Seestadt Aspern, az avatás jövőre várható.

A kérdésre, hogy mit tesznek Bécsben a tömegközlekedés további népszerűsítéséért, Anna Maria Reich válaszul elmondta: miközben az egy utazásra szóló jegyek árát Bécs városa emelte, az éves, össz-vonalas felnőtt bérletét az idén 449-ről 365 euróra csökkentette, azaz „napi egy euróért (kb. 288 forintért) bárki bármennyiszer használhatja járműveinket; rövid idő alatt 60 ezerrel nőtt a bérletesek száma.Tekintettel az itteni átlagos jövedelmekre, ez szerfölött csekély összeg, hiszen havonta is csupán 8640 forintnak felel meg".

"Tarifarendszerünket igyekszünk folyamatosan bővíteni, hogy a lehető legtöbb kedvezményt adhassuk a különféle korú, hivatású, társadalmi helyzetű csoportoknak – folytatja a sajtószóvivő. – Az őszi iskolakezdéstől a diákok, szakmunkástanulók éves bérletének az árát az eddigi 80-ról 60 euróra csökkentjük. A kedvezmény természetesen érinti a keleti közlekedési szövetség (Verkehrsbund Ost) területéről, tehát Bécs, Alsó-Ausztria, Burgenland tartományokból bejárókat is.”

A járműrongálás láthatóan Bécset sem kíméli; hogyan előzik meg a mostaninál nagyobb károkat, és miként kezelik a bliccelőket? – érdeklődöm. A válasz:

„Bizonyára önöknél is így van: a helyi firkálókon kívül külföldi graffitisek is igyekeznek bevésni magukat a halhatatlanságba, megörökíteni «műveiket» a tömegközlekedési járműveken, megállókban. Itt is vannak olyanok, akik időnként rongálják, piszkítják a járműveket, megállókat. Bécsben nincs metrórendőrség, társaságunk munkatársaiból alakítottunk járőrcsoportokat, akik rendszeresen úton vannak, és büntetésre is jogosultak. A gaffitizés évente 200–220 ezer euró kárt okoz, ami persze sokkal több lenne, ha nem figyelnének járőreink. A bliccelés aránya mintegy három százalékra tehető; a teljesen zárt rendszerű londoni tömegközlekedésben az arány két százalék. Azóta, hogy látványosan csökkentettük az éves bérlet árát, még kevesebben igyekeznek kibújni a fizetés alól. Köztük sokan inkább az ügyességüket fitogtatják. Tavaly hatmillió utast ellenőriztek dolgozóink. A rajtakapottak első alkalommal eddig megúszták 70 eurós büntetéssel; most már 100 eurójuk bánja, ha három napon belül kiegyenlítik. Ha nem, akkor 138,20 euró a bliccelés ára.  

A budapesti dugódíjtervekre tekintettel kérdeztem meg Reich asszonyt, hogy kap-e valamiféle kedvezményt az az autós, aki a járművét a város peremén kialakított P+R parkolóban hagyja, csökkentendő a főváros járműforgalmát, és metróval, busszal, villamossal utazik tovább. „A Wiener Liniennek nem áll módjában kedvezményt adni, Bécs városa évek óta szép pénzeket költ P+R parkolók építésére. Az éves bérlettel rendelkezők kedvezményt is kapnak ezekben a létesítményekben. Végül is az autós jár jól, ha kocsiját leteszi, ugyanis a legtöbb városrészben alig, a belső kerületekben pedig egyáltalán nem lehet szabad parkolóhelyet találni, legföljebb a fizetős garázsokban. A parkolóhely-kereséssel eltöltött idő és elfogyasztott üzemanyag is sokba kerül.

(Nem a Wiener Linien sajtószóvivőjétől származó információ szerint a kerületi elöljáróságok igyekeznek engedélyhez (Parkpickerl) kötött ingyenes parkolóhely-használatot lehetővé tenni mindenekelőtt a legjobban rászorulók (pl. rokkantak) számára, a hely nagyon kevés, a tartózkodási idő pedig korlátozott.)

Ha már aktuális eseménnyel kezdtük a bécsi közlekedési beszámolónkat, fejezzük is be hasonlóval. Az osztrák fővárosban mindig van alkalom a szórakozásra, vidámságra. Az U1 metróvonal korszerűsítése miatt egyes szakaszokon villamosok közlekednek a nyáron. A metrópótló 66-os és 68-as villamos a városközpont és Favoriten kerület között jár. Július 6-/7-én éjjel a 68-as villamoson tartják az U1 Party Bim-et a Schwedenplatz és Favoriten közötti szakaszon. A diszkóvillamos este kilenckor indul, és éjjel kettőig szórakoztatja utasait, akik a Schwedenplatzon, a Stubentornál, a Schwarzenbergplatzon, a Gußhausstraßen, a Südtiroler Platzon és a Buchengassen szállhatnak föl rá. A fedélzeten DJ Phil Maurice  szolgáltatja a talpalávalót. A villamosra már holnaptól megváltható az ingyenes jegy a Wiener Linien schwedenplatzi infobuszában, illetve a társaság reumannplatzi tájékoztató pontján. A party-villamos útvonalán három szórakozóhely is csatlakozott a bulihoz, egyikük a Party-Pass ellenében kedvezményesen kínálja innivalóit, a többi ingyen.

Írásunk a comPRess, Bécs város képviseleti irodájának segítő közreműködésével készülhetett. Köszönet érte!

Címkék