Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. február 24. Az év 55. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737511. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Jönnek az elektromos kis áruszállítók

Jönnek az elektromos kis áruszállítók
Infovilág

Kattintás, megrendelés, még aznap ingyenes kiszállítás: virágzik az online-kereskedelem, már-már teljesítőképessége határáig terhelve a városok áruszállító forgalmát. Teherautók és kis áruszállítók járják a zsúfolt belvárosokat, rakodóterületek hiányában gyakran a forgalmi sávban, második sorban megállva...

Az eredmény: bedugult utcák, zaj és kipufogógáz mindenütt. Mindez világszerte közlekedési káoszhoz és behajtási tilalmakról szóló vitákhoz vezet a nagyvárosokban, nem csupán az áru-kiszállítással működő kereskedelmet, hanem a szolgáltatókat, mesterembereket és az ügyfeleikhez jellemzően transzporterekkel közlekedő kisvállalkozókat is hátrányosan érintve.

A Német Posta a Bosch hajtásrendszerével szerelt StreetScooter járműveivel máris hozzálátott a nagyvárosi áruszállítás átalakításához. A Bosch egy lépéssel tovább megy: a többség, a kis áruszállítók számára jelenik meg elektromos hajtásrendszerrel a piacon. Az árukat a városokon belül elektromos transzporterek juttatnák el az elosztó központokból azokon a bizonyos „utolsó kilométereken” rendeltetési helyükre (last-mile-delivery), az elektromos járművek ugyanis különösen az itt jellemző araszoló (stop-and-go) forgalomban bizonyulnak különösen gazdaságosnak. Ennek hátterében a gyakori fékezések közben alkalmazható energia-visszatáplálás (rekuperáció) áll, amely látványosan megnöveli a hatótávot. A naponta jórészt 80 kilométernél rövidebb útvonal egyetlen akkumulátortöltéssel teljesíthető, éjszakánként pedig a telephelyen tölthetők fel ismét a járműflotta tagjai. A belvárosok esetleges behajtási tilalmai nem vonatkoznának az elektromos flottákra, mivel e gépkocsik hajtásrendszere károsanyag-kibocsátás nélkül üzemel.

Nem csupán a városok látják azonban szívesen, ha a csomagkézbesítők a természeti erőforrásokat kímélve juttatják el a megrendelőkhöz a küldeményeket: a német vásárlók 61 százaléka számára vált fontos tényezővé az elektromos járművekkel lebonyolított kiszállítás az online-kereskedők kiválasztásakor (forrás: PwC). További előnyként az elektromos járművek jóval kisebb zajterhelése a késői órákban történő kiszállításokat is elfogadottabbá tehetné, ami nagyban tehermentesíthetné a csúcsforgalmi időszakokat.

A Bosch eCityTruck hajtásrendszere kétféle változatban is készülhet: sebességváltóval, illetve anélkül. A cél olyan gyorsan és egyszerűen integrálható megoldás, amely alkalmazkodik az egyes autógyártók eltérő igényeihez. A hajtásrendszerek 2–7,5 tonna össztömeg között illeszthetők a könnyű haszonjárművekhez. Ezzel a haszon-gépjárműpiac igényei nagyrészt kielégíthetők, mivel a kis áruszállítók igen széles körben elterjedt járművek: immár a Németországban forgalomba helyezett haszon-gépjárművek mintegy háromnegyede e kategóriába tartozik, s számuk folyamatosan bővül (forrás: Shell).

A személygépkocsik számára kifejlesztett elektromos tengely (e-axle) formájában a Bosch már eddig is kínált teljes körű (all-in-one) megoldást, amely számottevően rövidíti a járművek fejlesztési idejét. Termékkínálatának a könnyű kategóriájú haszon-gépjárművekre kiterjesztésével a Bosch most újabb lépéssel támogatja a járműgyártókat hajtásrendszereik elektromossá alakításában.

A haszon-gépjárművek elektromos hajtásrendszerekkel ellátása a Bosch számára túlmutat a kis áruszállítók körén. A vállalat az amerikai Nikola Motor Company céggel közösen olyan hajtásrendszert fejleszt, amely példára serkentő mércéül szolgálhat a hatótáv tekintetében. A Bosch számára az áruszállítás területére kifejlesztett hajtástechnikák további lépések az elektromos mobilitás várhatóan 2020-tól kialakuló széles körű piacának vezetőjévé válásában.