Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma szerda van, 2019. június 26. Az év 177. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737633. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

A Bosch nyugdíjazza az indítókulcsot

A Bosch nyugdíjazza az indítókulcsot
Infovilág

Analóg helyett digitális: azaz tökéletesen kulcsmentes alkalmazásával a Bosch okostelefonra adoptálja az autókulcsot. Megjelent a világon első, kulcs nélküli nyitási rendszer teherautók számára. Nincs többé kulcskeresgélés: digitális formában mindig ott van, ahol épp szükség van rá.

A jövő autókulcsa digitális, és egy sor előnyt kínál analóg elődeihez képest. Sohasem kell keresgélni, nem veszhet el és nem is törhető fel, mivel biztonságosan és személyre szabottan okostelefonos alkalmazás bocsátja rendelkezésre. Harald Kröger, a Bosch Automotive Electronics üzletágának elnöke kijelentette, hogy a hazánkban is jelen lévő világcég „perfectly keyless” alkalmazása nyugdíjazza a hagyományos járműkulcsot. A Bosch digitálissá alakította a slusszkulcsot, amely így mindig és mindenhol rendelkezésre áll.

A „tökéletesen kulcsmentes” alkalmazás révén az okostelefon felválthatja az analóg autókulcsot, ami már a magánhasználatú járműveknél is nagyban megkönnyíti a kulcshasználatot, ám igazi előnyét a sok sofőrt alkalmazó járműflotta-üzemeltetők élvezhetik. Feleslegessé válik a kulcsátadás, a flottakezelők és a logisztikai szolgáltatók egyszerűen az alkalmazás segítségével adhatnak hozzáférést a járművezetők számára a tehergépkocsikhoz. „A Bosch digitális autókulcsa újabb állomás a hálózatba kapcsolt járműflották felé vezető úton” – hangsúlyozta Kröger. A Bosch óriási üzleti lehetőségeket lát új megoldásában, amely a hannoveri haszongépjármű-kiállítás (IAA) alkalmával tartja világpremierjét. Ügyfélként egyedül Németországban mintegy 15 ezer logisztikai vállalkozás jöhet szóba.

Hatalmas táblákon kulcsok százai sorakoznak – még napjainkban is gyakran e módszert alkalmazzák a nagy szállítmányozó vállalatok. Ha pedig egy kulcs is hiányzik, indulhat a lázas keresés, ahol – a haszon-gépjárművek esetében különösen is – minden egyes elvesztegetett perc számít: álló teherautó aligha termelhet bevételt. A Bosch új rendszerének agya egy okostelefonos alkalmazás, amely egyaránt megtalálható a diszpécserek és a járművezetők készülékein, s amelyről mindössze néhány érintéssel adható ki hozzáférési jogosultság az egyes járművekhez. A Bosch új megoldásával a jövőben teljes egészében beilleszthető a digitális kulcskezelés a logisztikai vállalkozások rendszerébe. Amint a diszpécser beoszt egy sofőrt és egy teherautót az adott fuvarra, a rendszer automatikusan digitális kulcsot készít a járműhöz, és továbbítja is a sofőr okostelefonjára. Ha változik a fuvarterv, a szoftver segítségével a kulcsok is átcsoportosíthatók.

A Bosch digitális kulcsmenedzsment-rendszere adatfelhőn keresztül köti össze a tehergépkocsikat az okostelefonos alkalmazással. A diszpécserek és a járműpark-kezelők az alkalmazás segítségével rendelik a sofőrökhöz az egyes járműveket az adott fuvarokra. Amint a sofőr okostelefonjával a kijelölt járműhöz érkezik, a tehergépkocsiba épített érzékelők vezeték nélküli kapcsolaton keresztül felismerik a készüléket. A fülkeajtó csakis akkor nyitható, ha a mobiltelefonon tárolt kulcs illik a jármű digitális „zárjába”. A szenzorok azt is érzékelik, ha a vezető már beszállt a teherautóba, akkor a Start/Stop-gomb megnyomásával a motor is indítható. Az érzékelők szintén felismerik, amikor a fuvar végeztével a sofőr elhagyja a járművet, s automatikusan zárják az ajtókat.

Mi történik, ha lemerül az okostelefon akkumulátora vagy elveszik a készülék? Az okostelefonon tárolt autókulcs a jövőben még lemerült telefonakkumulátor esetén is működik majd, ugyanis kis hatótávú kapcsolaton (Near Field Communication; NFC) keresztül kommunikálhat egymással a készülék és a jármű. Az NFC kifejezetten a rövid hatótávú adatcserére kidolgozott kommunikációs szabványgyűjtemény, amely a Bosch szándéka szerint a „B-terv” szerepét töltené be megoldásban. Ha a telefon az alkalmazással együtt elveszne vagy ellopnák, a digitális kulcs online (távolról) hatástalanítható, így zárolható az autóhoz való hozzáférés. A jármű mindaddig nem nyitható, illetve nem indítható, amíg a flottafőnök az alkalmazáson keresztül másik sofőrt vagy új mobiltelefont nem rendel hozzá.