Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. február 17. Az év 48. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737504. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Animációs filmek öt napja – remek alkotások sora

Animációs filmek öt napja – remek alkotások sora
(Tudósítónktól)

A „Még egy nap élet” (nyitó képünk: egy kocka a filmből) című lengyel–spanyol–német–belga–magyar koprodukciós animáció nyerte az egész estés animációk versenyét, Denis Do „Funan” című munkája pedig zsűri külön elismerését kapta. A rövidfilmek versenyében a dán Martina Scarpelli „Egg” című alkotásának ítélte a zsűri a 16. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál Best of Anilogue-Cartoon Network Díját.

És még mindig a díjazottakról: Ambrus Ferenc Hegyi Olivér „Take Me Please” című alkotását részesítette külön elismerésben, Pedro Rivero David Doutel és Vasco Sá „Agouro” című rövidfilmjét méltatta, Veljko Popovic különdíját pedig Igor Grubic „How Steel was Tempered” című alkotása érdemelte ki; a közönségdíjat Lucréce Andreae „Grandpa Walrus” című munkája kapta.

Vasárnap délután négy órától a budapesti Három Hollóban (V., Piarista köz 1.) megtekinthetők a nyertes kisfilmek és 21 óráig több helyszínen számos vetítés várja még a rajzfilmek iránt érdeklődő közönséget.

A „Még egy nap élet” című egész estés animáció a dokumentarista jellegű, hiteles ábrázolásmód és a drámai kifejező erejű, fikciós elemek magasszintű ötvözéséért, valamint a kiemelkedő vizuális és filmnyelvi megoldások alkalmazásáért kapta a fődíjat. A film az 1975–2002 közt zajlott angolai polgárháború borzalmait tárja elénk, mely a becslések szerint félmillió halálos áldozatot követelt. A film soknemezetiségű koprodukcióban jött létre, így a budapesti Puppetworks animációs filmstúdió is részt vett az elkészítésében.

Az idén öt, egész estés animáció volt versenyben: a nyertes alkotás mellett Santiago Caicedo Tropical „Vírus” című kolumbiai–ecuadori filmje, Denis Do Funan című külön díjjal jutalmazott munkája, mely 1975-ben, a kambodzsai „Vörös Khmerek” vérengzése idején játszódik, Kaspar Jancis „Morten kapitány és a pókkiralynő” című, családi animációja és az amerikai Nina Paley új filmje, a „Széder-mazochizmus”, mely az ószövetségi exodus történetét groteszk animációs musical formájában dolgozza fel.

Ez alkalommal harminc rövidfilm versenyzett, és a dán Martina Scarpelli „Egg” című filmje kapta a Best of Anilogue-Cartoon Network Díját. A zsűri kiemelte, hogy ez a film megtalálta azt a módot, hogy egy személyes témát olyan vizuális élményként ábrázoljon, amely az érzelmeket egy teljesen eredeti és jelentésteli történetmesélésbe ágyazza. Hipnotikus módon, hibátlan narrációval és minimalista, tökéletes eszközökkel fejezte ki magát a rendezőnő, miáltal egészen új élményt nyújt, és teszi mindezt egy olyan témával, amihez az ember korábban nem is gondolta volna, hogy tud kapcsolódni.

Ambrus Ferenc Hegyi Olivér „Take Me Please” című alkotását részesítette külön elismerésben, Pedro Rivero David Doutel és Vasco Sá „Agouro” című rövidfilmjét méltatta, Veljko Popovic különdiját pedig Igor Grubic „How Steel was Tempered” című alkotása érdemelte ki, közönségdíjjal Lucréce Andreae „Grandpa Walrus” című munkáját méltatták.

Az ötnapos fesztiválon tizennégy, egész estés filmet és 300 új rövid animációt láthatott a közönség. Az Anilogue fókuszában ez alkalommal – az Adriai hullám vetítéssorozat keretében – Olaszország, Horvátország és Szlovénia álltak. A fesztivál vendége volt az animációs világ egyik legnagyobb mestere, a Kirikou figuráját megalkotó Michel Ocelot és a „Candide” című magyar alkotás francia zeneszerzője, Benjamin Efrati is.