Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma szerda van, 2019. június 19. Az év 170. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737626. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Buborékparádé ­– a világ minden tájáról

Buborékparádé ­– a világ minden tájáról Buborékparádé ­– a világ minden tájáról Buborékparádé ­– a világ minden tájáról
Elek Lenke

Amit mi pezsgőnek hívunk, és többnyire szilveszterkor kortyoljuk, az nem champagne: ha valaki nem tudná, csak Párizstól alig 150 kilométernyire, észak-keletre készül champagne. A világ talán leghatékonyabb eredetvédelmére utal a borvidék jelmondata: „Il n’est champagne que de la Champagne”, azaz csak az a pezsgő champagne, amely Champagne-ból származik.

Ettől még persze a világ minden táján kiváló pezsgők születnek, főleg azok, amelyek hagyományos eljárással készülnek. Az utóbbi 15 évben itthon is nagy fejlődést mutat a pezsgőkészítés. A Törley és a BB mellett olyan borászatok álltak elő magas minőségű pezsgővel, mint például a Garamvári, a Sauska vagy a Kreinbacher. 

Az a bizonyos retró szovjet pezsgő, az igrisztoje, amit évtizedekig árultak a magyarországi üzletekben, valójában tankpezsgő volt, de annak idején nem bántuk, nagy becsben tartottuk. Ma már Oroszországban vagy százféle, kiváló, tradicionális eljárással érlelt pezsgő sorakozik az üzletek polcain. Csak éppen a rendszerváltás óta ezek nem jutnak el Magyarországra. A ma itthon kapható szovjetszkoje igrisztoje a Nagy Magyar Alföldön készül.

A szovjetszkoje sampanszkoje jelzős szópár ugyanakkor ma is védett márka.  Hajdanán Anton Frolov-Bagrejev vegyész találta fel a pezsgőgyártás orosz metódusát. Először a Don melletti Rosztovban, majd később Gorkiban, Leningrádban (a mai Szentpétervárott) és Moszkvában alapított üzemet. A mintát természetesen Franciaország adta, amelyet az oroszok e tekintetben is utánozni próbáltak.

Manapság arany- vagy ezüstcímkéjű, elegáns küllemű palackok millióit szállítják ki naponta az oroszországi gyárakból. Ami nem változott: az orosz férfi elengedhetetlen tulajdonsága, hogy elegánsan, halk pukkanással tudjon kinyitni egy pezsgős üveget, a társaságbeli hölgyek pedig addig befogják a fülüket és elfordítják a fejüket, nehogy feléjük süvítsen a dugó. 

A hazai pezsgőfogyasztási trendek legjellemzőbbje, hogy aki ad magára, az szárazt vásárol. Ezt egyes üzletek nem hajlandók tudomásul venni, sokszor úgy kell a polcok alján kotorászni, hogy az édesek között megtalálja valaki a szárazat, pedig ez az irány.

A másik meglepő érdekesség, hogy újabban nemcsak hagyományos, flőte-pohárban kínálják ezt az italt, hanem öblös, fehér boros pohárban is, főleg a szakmai rendezvényeken, kóstolókon.

Pezsgőt minden napszakban, minden fogáshoz lehet inni, és nemcsak szilveszterkor. Az egyik rendezvényen azt is megtudtam, milyen fajtájú illik, mondjuk a popcornhoz és a chilis babhoz, nem beszélve a rántottáról és a különféle egyéb tojásételekről, valamint a gyümölcsökről, és olyan fűszerzöldségekről, mint a koriander.

A világon a legtöbb francia pezsgőt a britek importálják, ami pedig a vásárlások értékét illeti, az USA vezet.

Bár Magyarország pezsgőnagyhatalomnak számít, egy időben a spanyol Freixenet márka erős kampányba kezdett, hogy bebizonyítsa, van keresnivalója a magyar vendéglátós és kiskereskedelmi piacon. A kampány elült, nem nagyon látni a márkát a szupermarketek polcán sem, pedig lehet, hogy egy bizonyos kör szívesen kipróbálná a körülbelül 8-12 eurós áron kapható italt. Az italszaküzletekben nálunk csak egy szűk kör vásárol. Egyébként az online szaküzletekben a világ bármely pezsgőfajtája elérhető már egy perc alatt.

A százéves múltra visszatekintő Freixenet pincészet-csoport a Ferrer család vállalkozása. José Ferrer Sala 30 év alatt vitte sikerre a márkát otthon. A Freixenet 3 földrész 8 országában további 15 pincészetet építtetett vagy vásárolt – így a hajdan 1 millió palackot termelő pezsgőpincészetből mára 200 millió palackot előállító borbirodalmat  sikerült kialakítania. Hagyományos katalán szőlőfajtákból, tradicionális palackos erjesztéssel készített pezsgőjükből egyes statisztikák szerint a legtöbbet adják el a világon.

Ami egyre népszerűbb itthon, az a prosecco, ami a számos népszerű olasz vendéglátóhelynek köszönhető. Bár ez sem champagne természetesen, de nem is akar az lenni. Könnyű, kellemes, habzó ital, amely nagy sikert arat világszerte. Londonban például februárban nyílt meg a Tower Bridge és a Borough Market közelében a Prosecco House, de külön fesztivált is rendeznek Angliában, ahol ez a nedű a főszereplő.

Újabban itthon, egyes külföldi tulajdonú szupermarketekben, dobozos habzóbort is kínálnak azok számára, akik út közben sem akarnak lemondani kedvenc italukról, és nem akarják cipelni az üveget – de mindennek már semmi köze a szilveszterhez.