Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma csütörtök van, 2019. május 23. Az év 143. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737599. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Életünket megváltoztató Bosch-újdonságok: vezető nélküli ingajárművek, élelmiszer-felismerő hűtőgép  

Életünket megváltoztató Bosch-újdonságok: vezető nélküli ingajárművek, élelmiszer-felismerő hűtőgép  
Infovilág

A tárgyak internete (Internet of Things, IoT) egyre inkább megváltoztatja világunkat, s hogy milyen lehetőségeket kínál máris, a Bosch Las Vegasban, a CES (Consumer Electronics Show) kiállításon mutatja be. A mobilitás immár újszerű élményét kínáló ingajárat (shuttle) -koncepciótól az élelmiszer-tároláshoz tanácsokkal is szolgáló hálózatba kapcsolt hűtőszekrényeken át, egészen az öntanuló okos fűnyírókig – a Bosch a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállításán és vásárán bemutatott megoldásainak palettája igencsak széles.

„A Bosch idejében felismerte az IoT kínálta óriási lehetőségeket, s több mint tíz éve alakítjuk aktívan a hálózatba kapcsolt világot – jelentette ki dr. Markus Heyn, a Bosch igazgatótanácsának tagja. – Mára vezető IoT-vállalattá váltunk, fokozatosan bővítve szoftver- és IT-kompetenciánkat.”

Saját IoT-felhője segítségével a vállalat eddig több mint 270 kezdeményezését valósította meg olyan szakterületeken, mint például a mobilitás, az okos otthonok, az okos városok és a mezőgazdaság. A Bosch IoT Suite révén hálózatba kapcsolt érzékelők és eszközök száma tavaly óta mintegy kétötödével, 8,5 millióra bővült.

A további növekedés és az újabb üzleti lehetőségek egyik kulcsa a tárgyak internete (Internet of Things, IoT) tekintetében a mesterséges intelligencia (AI), amelynek fejlődésében szintén döntő szerepet játszik a Bosch. Markus Heyn: „Elsősorban a mindennapi élet konkrét gyakorlati fejlesztéseit célozzuk meg”. Példaként a videó alapú tűzérzékelést említette, ahol a biztonsági kamerák intelligens képelemzéssel mindössze néhány másodperc alatt ismerhetik fel a tűzeseteket, még mielőtt a hő vagy a füst elérné a rendszer érzékelőit. A tűz így jóval előbb észlelhető, mint a hagyományos tűz- vagy füstérzékelő rendszerek esetében – értékes perceket takarítva meg, amelyek akár életet is menthetnek.

A siker másik kulcsa a partneri kapcsolat az IoT-korba vezető úton. A Bosch együttműködik nagy múltú és új szereplőkkel is. Nemrég a kanadai Mojio platformszolgáltatóval létrejött együttműködés máris meghozta gyümölcsét, mégpedig a hálózatba kapcsolt járművek számára kifejlesztett első integrált IoT-platform formájában. Közlekedési balesetet követően a Bosch speciális algoritmusa azonosítja a baleset pontos helyszínét, időpontját és súlyosságát, az adatok pedig a Mojio felhőjén keresztül jutnak késedelem nélkül a Bosch vészhívás-központjába, amely automatikusan értesíti a helyi mentőket. Ezzel egy időben a rendszer a Mojio alkalmazáson vagy SMS-ben értesíti az előre megadott személyeket is. Az IoT vészhelyzet-megoldás ez év közepétől akár egymillió autós számára válik elérhetővé Észak-Amerikában és Európában.

Saját fejlesztésű transzferjármű (shuttle) koncepciójával a Bosch világpremiert ünnepelhet a CES alkalmával, a járművek automatizálása, hálózatba kapcsolása és elektromossá alakítása területén kínált megoldásait mutatva be, illetve a mobilitás egészen újszerű élményét kínálva: vezető nélküli ingajárművek (shuttle), amelyek rövidesen meghatározóvá válhatnak a világ metropoliszainak utcaképében. A Bosch számításai szerint az ilyen hálózatba kapcsolt szolgáltatások a jövő mobilitásának alapvető feltételei. A becsült piaci volumen is óriási: tavalyelőtt 47 milliárd euró volt, 2022-re várhatóan már 140 milliárd euróra bővül (forrás: PwC). E lehetőségekből kíván a Bosch profitálni, egyértelműen kétszámjegyű százalékos növekedést célozva megoldásaival.

A shuttle-mobilitás gyakorlati alkalmazásának egyik legutóbbi kihívása a járművek automatizálása komplex nagyvárosi környezetben. A Bosch ebben is az együttműködésre épít: a Szilícium-völgybeli (Amerikai Egyesült Államok) San José városa az év második felében a Bosch és a Daimler teljes mértékben automatizált és vezető nélküli személyszállítási megosztó szolgáltatásának (ridesharing) kísérleti helyszínévé lép elő. Minderről szándéknyilatkozatot írt alá a három fél.

Nem csupán az utakon, hanem az otthonokban is keresettek a hálózatba kapcsolt termékek és megoldások, amelyek nagyban tehermentesítik használójukat. „Hálózatba kapcsolt otthonokon, azaz olyan eszközökön dolgozunk, amelyek önállóan gondolkodnak és megértik használójuk kívánságait” – újságolta Markus Heyn. A CES-en a vállalat a hálózatba kapcsolt hűtőszekrények számára mutat be új funkciót – élelmiszer-felismerés és tárolási ajánlás formájában. A belső kamera mintegy 60 gyümölcs- és zöldségfajtát ismer fel automatikusan és alkalmazáson keresztül ideális elhelyezésükre vonatkozó tanácsokkal is szolgál. Az eredmény: az élelmiszerek optimálisan tárolhatók, tovább maradnak frissek és így ritkábban kerülnek a szemétbe.

Ugyancsak új fejlesztés a PAI projektor, amely virtuális kezelőfelületet vetít a konyhapultra, a felületi érintéseket pedig érintésvezérlést lehetővé tévő integrált háromdimenziós érzékelő ismeri fel. A használó így a sütés-főzés közben kényelmesen kereshet online-recepteket vagy épp telefonálhat az interneten keresztül. A PAI kezelőfelülete emellett jóval robusztusabb kialakítású a hagyományos okostelefonoknál és táblagépeknél, s célzottan konyhai környezetre készült, a kivetített felület pedig még szennyezett ujjakkal is zavartalanul kezelhető. A PAI heteken belül bemutatkozik Kínában, majd pedig bevezetik az amerikai piacon.

A Bosch a CES-en az Indego S+ internetkapcsolatú robotfűnyíróját is bemutatja, amely az elsők között kínál az Amazon Alexa segítségével hangvezérlést is. Egyetlen robotfűnyíróként tudja emellett – internetes időjárás-előrejelzés alapján – a fűnyírás optimális idejét is automatikusan meghatározni. A Bosch mesterséges intelligenciával fejleszti robotfűnyírója akadályfelismerő képességét, mégpedig olyan szenzoralapú adatok értékelésével, mint a motor áramfelvétele, a gyorsulás, a motorfordulatszám és a haladási irány.