Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. március 22. Az év 81. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737537. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Akadémiai program a közoktatás korszerűsítésére

Akadémiai program a közoktatás korszerűsítésére Akadémiai program a közoktatás korszerűsítésére
(mta.hu)

 

Tizenkilenc kutatócsoport, csaknem 700 résztvevő, közte 325 tanár, 150 oktatási intézmény, 800 millió forint – a Magyar Tudomnyos Akadémia tantárgy-pedagógiai kutatási programja számokban. A kezdet, 2016 óta a többi között egészségnevelési, a ritmikai készségek élményszerű, eredményes fejlesztését segítő, valamint a matematikai tehetségek felkutatását célzó programot is szerveztek, továbbá tábla-számítógépes nyelvi tananyagot fejlesztettek.

A kutatási program alapvető célja a közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozása, a bizonyítékokra alapozott pedagógiai gyakorlat elterjesztésének, valamint az új technikai eszközök alkalmazásának támogatása. A kutatások résztvevői elsősorban arra keresik a választ, hogy miként jelenhetnek meg az új tudományos eredmények, sőt új tudományterületek a közoktatásban. Hogyan lehet a nemzetközi és hazai tapasztalatokra építve, az életkori sajátosságokat is figyelembe véve, a folyamatosan változó módszerek és még annál is gyorsabban fejlődő technikai eszközök felhasználásával korszerű és jól használható tudással, illetve műveltséggel felvértezni a magyar gyerekeket?

Török Ádám, az MTA főtitkára felsorolta a programban részt vevők eddigi eredményeit, és megerősítette, hogy a kutatócsoportok munkájának finanszírozása továbbra is rendelkezésre áll a tervezett időszakra. Patkós András, az MTA Tantárgy-Pedagógiai Kutatási Program Programtanácsának elnöke egyebek mellett a hátrányos helyzetű, tanulási nehézségekkel küzdő, sajátos tanítási igényű gyerekek felzárkóztatásának fontosságát emelte ki. A 2016 óta eltelt időszakot áttekintve elmondta, a részt vevők száma 2017-ről 2018-ra csaknem megkettőződött, 600-ra nőtt, közülük 300-an kutató pedagógusok. Ez is mutatja a program népszerűségét és egyre jobb ismertségét.

A kutatócsoportok az elmúlt években több átfogó kísérleti oktatási projektet indítottak, amelyek első eredményeire nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi tudományos közösség is felfigyelt. Kétéves eredményeik már segítséget nyújthatnak a Nemzeti alaptantervnek az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságában is megvitatott fejlesztéséhez.

Az összes kutatócsoport munkáját összefoglaló összeállítás ide kattintva olvasható.