Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. július 19. Az év 200. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737656. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Megérkezett az első nyaralóhajó – Következik a kikötőfejlesztés

Megérkezett az első nyaralóhajó – Következik a kikötőfejlesztés
Elek Lenke

Az utóbbi évek egyik legszellemesebb nyaralási újdonsága kétségkívül a nyaralóhajók üzembe állítása Magyarországon. Az elsőt már megtekinthettük a hétvégén bezárt Utazás-kiállításon. A 8–10 személy szállítására és egyben elszállásolására alkalmas Nicols Estivale Octo típusú hajó a flotta legnagyobb méretű hajócsaládjába tartozik. (A kép forrása: http://www.vacancesfluviales.com)

A premierre eljött a francia Nicols gyár képviselője. A gyártó az idén még további kilenc, 2020 májusáig összesen 20 hajót telepít a Tisza-tó és a Felső-Tisza vidékére, ami várhatóan felpezsdíti a térség idegenforgalmát.

A nyaralóhajó nemcsak arra szolgál, hogy utazzunk vele a vízen, hanem egyben szállást is nyújt, ráadásul hajóvezetői engedély nélkül vezethető. Kora tavasztól késő őszig komótosan közlekedő motoros hajókon teszi lehetővé az önálló nyaralást az erre alkalmas, megfelelő mélységű és lassú sodrású, engedélyezett vízterületen (folyó, tó, víztározó, csatorna). A körben védett testű nyaralóhajók biztonságosan és egyszerűen használhatók, ám bérbe vételük előtt mindenképpen meg kell tanulni a kezelésüket. Máris Európa 14 országában közlekednek, remény szerint nálunk is sikeres, keresett turisztikai szolgáltatás lesz hamarosan a nyaralóhajózás, amelynek feltétele a kikötők fejlesztése.

Hazánknak számos, turisztikailag kevésbé (vagy egyáltalán nem) hasznosított természetes vízfolyása van, köztük a Tisza és a Bodrog, ahol sem kiépített kikötők, sem üzemanyag-töltőállomások nem állnak a hajósok rendelkezésére. A két folyó a Tisza-tóval és a Keleti-főcsatornával együtt ideális a nyaralóhajózás számára, ezért is ott kezdődik meg a rokonszenves program, amelynek teljes költségvetése 4600 millió forint: hajóbeszerzés+kikötőépítés.

Az első báziskikötő Kiskörén épül, a második Tokajban, és még tíz kisebb kikötőt is kialakítanak jövőre, például Abádszalókon és Tiszafüreden. Később a Keleti-főcsatornát és a Tisza Dombrád előtti szakaszát is bevonják a fejlesztésbe, ekként új lendületet kap(hat) a tiszai vízi turizmus. Egy nap átlagosan 4-5 órát szokás hajózni, a hajók átlagos sebessége mindössze óránként tíz kilométer. A természetes vizeken zajló turizmust össze kell kapcsolni a települések megtekintésével, és azzal a céllal, hogy a szárazföldön is találjanak aktív kikapcsolódási lehetőséget a részvevők.

A közbeszerzési pályázatot a hajógyártásban jó nevű francia Nicols hajógyár nyerte meg: az első tíz hajó 1510 millió forintba került, ráadásul az eredeti tervnél erősebb motorral és jobb felszereltséggel.  A kezdeményezés a Felső-Tisza térségét bekapcsolja a nemzetközi turizmus vérkeringésébe is, mivel a Nicols a saját online foglalási hálózatán 200 túraszervezővel segíti az ügyfeleket, és népszerűsíti a magyarországi lehetőségeket.

A hajóvezetői engedélyhez nem kötött nyaralóhajózás máris 14 európai ország kijelölt vízterületein lehetséges, sok ezer kilométer hosszan. Az üdülési forma külföldi népszerűségének egyik oka, hogy ezek a hajók Nyugat-Európában félórás képzés után, vezetői engedély nélkül is vezethetők.

Hajóbelső (kép: www.nicols-boatsales.co.uk)

A nyaralóhajókat az állami tulajdonú Mahart Zrt. fogja üzemeltetni. Az idén megérkező első tíz hajó közül 4 négyszemélyes, 2 hatszemélyes és 4 nyolcszemélyes. Mindegyiken kétágyas kabinokat alakítanak ki, a fedélzeten berendezett konyhát és fürdőszobát létesítettek, a fedélzetről semmi sem zavarja a teljes kilátást. A hajók sebessége legföljebb 10 km/óra, ekként gyerekes családoknak is ajánlható.

A nyaralóhajózás európai szerelmesei minden bizonnyal szeretni fogják a magyar vizeket, mert nálunk nem épített környezetben – Nyugat-Európában főleg mesterséges csatornákon járnak a nyaralóhajók –, hanem érintetlen természetben hajózhatnak. A vízi járművek bérleti díja (idénytől függően) személyenként napi 12–18 ezer forint kikötés díjjal és üzemanyag-költséggel együtt.

A német, portugál, francia tapasztalatok szerint évi 14–15 heti üzemelés a megszokott, Dél-Franciaországban akár 22 héten át is ki lehet adni a hajókat. A Nicols hajók esetében 8–12 évi megtérülési idővel számolnak.