Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma szombat van, 2019. május 25. Az év 145. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737601. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Egy kis háztáji vagy mégsem?

Egy kis háztáji vagy mégsem?
Infovilág

Jó ideje mérgelődik a szerkesztőségünk leveleit és egyéb küldeményeit (is) kézbesítő postásunk. Azt mondja, két-három naponként, vagy éppen hetenként átvedlik kerékpár-műszerésszé, hogy (szavai szerint) jónak nem mondható szolgálati biciklikből rakjon össze egy-egy használhatót. (Nyitó képünk: német postáskerékpár; forrás: lokalkompass.de)

Német elektromos postásbiciklik (a kép forrása: rad-spannerei.de)

Még így is megtörténik, hogy útközben alatta letörik a nyereg (bizonyíthatom, láttam!), amikor a levélkihordó nyereg nélküli kerékpárját tolva éppen csak megkezdte a napi körútját. Emlékezvén „hollóék” sok évvel ezelőtt nagy dérrel-durral beharangozott postásbicikli-vásárlására, a Magyar Posta sajtószóvivőjét kértem meg, tájékoztassa (mindenekelőtt postás kézbesítő, levélkihordó) olvasóinkat: mi lett a nagy beszerzés eredménye. Emlékeztetően néhány egykori újságcikk: Egymilliárdért éppen álmai biciklijeit kapja a posta; Az újabb postabicikli-tenderen a Neuzer futott be; Több felelőse is lehet a posta biciklivásárlásának

Egy időben arról is szó volt – írtam a szóvivőnek címzett érdeklődő levelemben –, hogy elektromos meghajtású bicikliket, kismotorokat, tartós táskákat kapnak a postás kézbesítők...

Panulin Ildikó szóvivőt kértem: foglalja össze tételesen a kerékpártender fejezeteit és végkifejletét, hogy hitelesen közzé tehessük a történteket. A válasz:

„A 2009-i, azaz 10 évvel ezelőtti kerékpár-tender eredményeként a Magyar Posta 4800 biciklit vásárolt. A használt kerékpárokat állapotuktól függően folyamatosan cseréljük, évente átlagosan 1000, kifejezetten postai munkavégzésre fejlesztett, nagy teherbírású kerékpárt vásárolt az elmúlt években a társaság. Jelenleg mintegy 5600 kézbesítő végzi munkáját kerékpárral.

A kerékpárokra  kiterjesztett garancia érvényes, például a nagy igénybevételnek kitett alkatrészekre (váz, villa, kitámasztó, nyeregcső) vonatkozóan.

A biciklik egyszerű, mindennapi használatához szükséges karbantartását, például a gumicserét, maguk a kézbesítők is elvégezhetik, elvégzik. Az alkatrészeket (gumikat, kiegészítő felszereléseket, vagy pl. a kerékpárnyerget) a Magyar Posta Zrt. vásárolja meg. Az összetettebb karbantartási feladatok elvégzése, mint például a sebességváltó szerelése, azonban már szakműhelyekben történik. A javítások idejére tartalék kerékpárról gondoskodunk.

Az életszerűtlennek tűnik föl, hogy „két-három kerékpárból szereli össze magának a használhatót”, mivel egy kézbesítőnek nincs egyszerre több kerékpárja, ráadásul az említett megoldás a javítás-karbantartásra előírt belső technológiai szabályok durva megsértése lenne.

A hagyományos kerékpárok mellett a Magyar Posta Zrt. 2016 óta különböző típusú elektromos rásegítésű (ún. pedelec-rendszerű) kerékpárok, illetve elektromos segédmotor-kerékpárok tesztelését is végzi, pl. tavaly decemberben új típusú háromkerekű, nagyméretű tárolótartállyal rendelkező elektromos tricikli tesztelését kezdte meg, amelyet Budapesten a nemzetközi ajánlott, árutartalmú küldemények kézbesítésére használunk. 

Tapasztalataink szerint az elektromos motort kedvelik munkatársaink, amelynek a kényelmes használat mellett előnye az is, hogy nagyobb raktérrel rendelkezik, mint a kerékpárokon lévő táskák, így alkalmassá válik nagyobb méretű küldemények, így csomagok szállítására is."

Eddig a Magyar Posta kommunikációs osztályától kapott válasz, amelyet természetesen köszönettel fogadtunk.

Mindazonáltal megjegyezzük, hogy postásunk szavában sincs jogunk kételkedni, elvégre sok év óta szolgál a társaságnál, bizalmi munkát végez, hatalmas értékeket (egy levél is lehet ám különösen értékes a benne foglaltak okán!), pénzt, nyugdíjat kézbesít. Még az is elképzelhető, hogy bizony a hivatalban tárolt régi, selejtesnek ítélt kerékpárok alkatrészeit használja föl a társaival együtt javítás céljából, elvégre a járatnak el kell indulnia, a postást sok százan várják, főleg azok, akiknek már elfogyott a kis nyugdíja meg az elemózsiája, és indulnának már a boltba kenyérért, tejért az újabb nyugdíjjal a pénztárcájukban.

Német postásbicikli utánfutóval. (Forrás: fahrzeugbilder.de)

Sajnos, nem derül ki az alaposnak szánt válaszból, hogy – (idézet) „A használt kerékpárokat állapotuktól függően, folyamatosan cseréljük, évente átlagosan 1000, kifejezetten postai munkavégzésre fejlesztett, nagy teherbírású kerékpárt vásárolt az elmúlt években a társaság.” – az ország mely részén részesültek/részesülnek a postások az évente ezrével vásárolt kerékpárok áldásából.

Életszerűtlennek tartjuk, hogy – miként a válaszban olvasható – 2016 óta tesztelik a villanybicikliket. Miért kell hozzá jó két év? Hasonlókat minden bizonnyal más országok postái is vásároltak (feltehetően előbb is, mint a Magyar Posta), tehát nekik van kellő tapasztalatuk a gyártmányt illetően. Miképpen feltehetően „az új típusú, háromkerekű, nagyméretű tárolótartállyal rendelkező elektromos tricikliket” is kipróbálták már mások, akiktől (a gyártó referenciája alapján) el lehetett volna kérni az egyértelmű, hiteles véleményt.

Kedves postásunk, Sz. úr, elégedett-e a válasszal?