Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. július 19. Az év 200. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737656. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Repülőtaxi a ház előtt

Repülőtaxi a ház előtt Repülőtaxi a ház előtt
Infovilág

Néhány éven belül az égi közlekedés hozhat megoldást a városi dugókra: a Boston Consulting Group előrejelzése szerint 2030- ban az emberek mintegy egymilliárd repülőutat fognak megtenni pilóta nélküli légitaxikban, miután a megosztó szolgáltatások a föld feletti fix útvonalakon is megjelennek. A Bosch olyan érzékelő-technológián dolgozik, amellyel ezek a repülések nagyon biztonságosak és kényelmesek lehetnek.

„Az első légitaxik várhatóan legkésőbb 2023-tól indulhatnak el a nagy városokban. A Bosch vezető szerepet szeretne vállalni ennek a jövőbeni piacnak az alakításában” – jelentette ki Harald Kröger, a Bosch gépjármű-elektronika ágazatának az elnöke. A hagyományos repülőgép-technológia túl drága, illetve túl nehéz és nagyméretű az önállóan működő légitaxikban alkalmazásra. A Bosch szerint ezt ki lehetne küszöbölni az automatizált vezetésben, illetve az ESP (Electronic Stability Program) csúszásgátló rendszerben használt modern érzékelőkkel. Egy mérnökcsapat ezért több tucat érzékelő kombinálásával egy univerzális vezérlőegységet alkotott meg a légitaxikhoz.

Az univerzális vezérlőegységet úgy tervezték meg, hogy a légitaxik pozíciója mindig meghatározható legyen, és így nagy pontossággal és biztonságosan lehessen őket vezérelni. A Bosch szenzordobozát MEMS (mikroelektro-mechanikus) érzékelőkkel látták el, amelyeket a vállalat több mint 25 éve fejlesztett a járművekhez. Ezek az érzékelők adatot szolgáltatnak a gépjármű vezérlőegységének arról, hogy a jármű éppen fékez-e vagy gyorsít-e, illetve megadják a haladási irányát. A Bosch légitaxikhoz kifejlesztett szenzordobozát olyan gyorsítás-érzékelőkkel látták el, amelyek mérik a légi jármű mozgását. A beépített legyezésisebesség-érzékelők mutatják a repülő jármű állásszögét, a mágneses mezőérzékelők pedig az irányszögét. A megoldásba nyomásérzékelők is tartoznak, melyek a légnyomás-adatok felhasználásával meghatározzák a magasságot, a dinamikus nyomásértékek mérésével pedig a jármű sebességét.

A légijármű-ágazat jelenlegi – több tízezer vagy akár százezer euró értékű – érzékelő rendszereivel ellentétben a Bosch e költségnek a töredékéből meg tudja valósítani a megoldást. A vállalat ugyanis olyan érzékelőket alkalmaz, melyeket a gyártásban már kipróbált, kifejlesztett és sok éve gyárt is a járműipar számára. „A Bosch a megoldásával a szolgáltatók széles köre számára szeretné megfizethetővé tenni a légitaxik közlekedését” – mondta el Marcus Parentis, a Bosch könnyű elektromos járművek vezérlőegységeiért felelős technológiai csapatának vezetője. A Bosch-érzékelők ráadásul nagyon aprók és könnyűek. A légitaxi-gyártók plug-and-play módszerrel egyszerűen beszerelhetik a Bosch érzékelő dobozát a légi járműveikbe.

Az elektromos légitaxik piaca várhatóan látványosan növekedik a következő években: 2020-ra már terveznek ilyen repülőutakat pl. Dubaiban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban. A szakértők szerint a kereskedelmi üzem 2023-ban indulhat.

A kezdeti időszakban valószínűleg pilóták is lesznek a járművekben, és várhatóan 2025-től a nagy városokban repülhetnek önállóan a könnyű légi járművek, amelyeket földi személyzet irányíthat majd. A Roland Berger német stratégiai elemző és tanácsadó cég szerint addigra mintegy 3000 légitaxi fog üzemelni világszerte. A légitaxik száma 2030-ra 12 ezerre nőhet, 2050-re pedig megközelítheti 100 ezret. Az amerikai pénzügyi tanácsadó és szolgáltató vállalat, a Morgan Stanley becslése szerint a légitaxik piaca 2040-re akár az 1,35 billió eurót (1,5 billió USD-t) is elérheti, az Egyesült Államok és Délkelet-Ázsia piacairól kilépve megjelenhet Németország nagy- és közepes méretű városaiban is.

„A mai közlekedési lehetőségekhez képest a légitaxik sok időt megtakaríthatnak használóiknak a 10 kilométeres vagy annál nagyobb távolságokon – legföljebb 300 kilométeres hatótávolsággal” – mondta Marcus Parentis, aki bízik az egyre növekvő piaci lehetőségekben. „Kapcsolatban vagyunk légijármű-ipari és gépjármű-ipari légitaxi-gyártókkal, valamint légi járműveket készítő és megosztó szolgáltatást indítani tervező kezdő vállalkozásokkal egyaránt. Nem az a kérdés, hogy lesznek-e légitaxik, hanem az, hogy mikor” – tette hozzá.