Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. augusztus 25. Az év 237. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737693. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Bővülő Bős, biztonságosabb Duna

Bővülő Bős, biztonságosabb Duna
Farkas József György

Gyorsabb és biztonságosabb lesz a dunai vízi út. Érsek Árpád, Szlovákia közlekedési és építésügyi minisztere – Sólymos László pozsonyi környezetvédelmi miniszter és mások társaságában – ma letette a bősi vízerőmű zsilipkamráinak korszerűsítését célzó beruházás jelképes alapkövét. (Nyitó képünk az eseményről; balról a második Érsek Árpád, a harmadik Sólymos László.)

„A bősi vízerőmű zsilipjeinek innovációja és korszerűsítése” elnevezésű kezdeményezés a Duna folyam szlovákiai szakaszán fennálló legégetőbb problémával foglalkozik. Mindkét zsilipkamra átfogó megújítása és modernizálására sor kerül – tájékoztatta munkatársunkat magyar nyelven is közzétett jelentésében a pozsonyi közlekedési tárca sajtószóvivője, Karolína Ducká. A zsilipek gyakori leállása ugyanis tetemes késedelmeket okozott a folyami szállításban. A beruházás elkészült után a bősi vízerőmű teljesíteni tudja majd a hajóutak számára megkövetelt paramétereket, a vízi járművek gyors és biztonságos áthaladását a zsilipkamrákon. Jelenleg a bősi hajókamrákon az áthaladás átlagosan 45 percbe telik, ami várhatóan a felére rövidül majd. A nagy munkát várhatóan két éven belül  2022 júniusára elvégzik.

„A Duna a legfontosabb nemzetközi vízi utunk, ezért kötelességünk biztosítani a megbízható és biztonságos vízi közlekedést. Örömömre szolgál, hogy sikerült pénzt szerezni a zsilipkamrák korszerűsítésére és a hajózhatóságot szolgáló hajók gyártására. Bízom a sikerben” – mondta Érsek Árpád.

Bősön ugyanis a dunai vízi utat biztonságossá tevő kitűző- és mérőhajók avatásával egyidejűleg egy másik munka is megkezdődött. A FAIRway Danube hat, Duna-menti ország, Ausztria, Szlovákia, Magyar-, Horvátország, Bulgária és Románia együttműködésével valósul meg. „A Duna és hajózható mellékágainak Helyreállítási és Fenntartási Főterve” első szakaszáról van szó, amelyet az Európai Unió a Duna-régióra vonatkozó stratégiája (EUSDR) részeként hoztak létre. Ennek eredményeként harmonizálják a sekély folyamszakaszok jelölését, a vízszintre és a vízállás-előrejelzésekre vonatkozó információkat. Az új mérési technológiák optimálisan használják ki az elérhető hajóút-mélységeket azáltal, hogy a meder jelenlegi állapotához igazítják a vízi utak kijelölését, miáltal a FAIRway Danube a Duna és hajózható mellékágai hajózhatósági feltételeinek javítására összpontosít. A folyómeder-mérést és az adatok rögzítését mérőhajó végzi, a kitűző hajót pedig a Duna hajózási útvonalainak kitűzésére használják majd, beleértve a bóják kihelyezését, különösen a kritikus Duna-szakaszokon.

A mai ünnepélyes eseményen részt vettek az Európai Bizottság és az Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynökség (INEA) képviselői is, mivel az EU több mint 125 millió eurót ruház be mindkét beruházásba az Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz (CEF) közreműködésével.