A jövő operasztárjai – a Zeneakadémia színpadán

Ötödik éve rendezik meg az Operavizsga-fesztivált a Zeneakadémia Solti-termében. Január 16-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói mellett a Shanghai Konzervatórium, a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia, valamint a Holland Nemzeti Operaakadémia növendékei mutathatják meg, mit tudnak az opera műfajáról és a színpadi játékról.

„A mai operajátszás teljes körű tudással rendelkező fiatalokat vár. Már nem csupán a hang, a vokális tudás számít, hanem a prózai színészekkel egyenrangú, intenzív színpadi jelenlét, kifinomult mozgáskultúra, az énekelt és beszélt hangok váltakozása” – mondta Meláth Andrea a hamarosan kezdődő 5. Operavizsga-fesztivál alkalmából. Az operaénekes a január 16-án kezdődő megmérettetés egyik kezdeményezője, a Zeneakadémia énektanszékének a vezetője.

Évről-évre más és más társintézményekkel együttműködve rendezik meg a fesztivált: az idén már nem csupán Európából, hanem távoli földrészekről is érkeznek vendégelőadók és mutatják be előadásaikat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. A seregszemle előadásai zenei különlegességeknek számítanak – a teljes operairodalom évszázadaiból.

Az idei fesztivál a Sanghaji Konzervatórium kortárs előadásával, a Tang Xianzu kínai operával kezdődik. Ezután a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia produkciója következik, Gian Carlo Menotti: A médium című műve. A hazai zeneakadémista növendékek egy opera-patchworkkel készülnek, amely Armida történetét helyezi a középpontba, kortárs zenei reflexiókkal egybekötve. Az Operavizsga-fesztivált a Holland Nemzeti Operaakadémia zárja, Britten: Lukrécia meggyalázása című alkotásával.

Ma egy fiatal énekes számára elengedhetetlen a nemzetköziségben történő gondolkodás, a kapcsolatrendszer bővítése, ezért is rejt fantasztikus lehetőséget ez a fesztivál: a fellépő diákok betekinthetnek a különféle kultúrákból érkező fiatal kollégáik munkájába, így tudásukat sokkal reálisabban láthatják, összehasonlítva más nemzetek produkcióival. A rendezvény motivációs hatása felmérhetetlen – fogalmazta meg Meláth Andrea, aki úgy vélekedett, hogy a „produkciók sokszínűsége, kísérletező kedve, a fiatal énekesek színpadi energiája mind azt bizonyítja, hogy az opera műfaja nagyon is él”, a fesztivál pedig a maga nemében páratlan, a világon egyedülálló kezdeményezés.

Az Operavizsga-fesztivál idei programja.