Immár jó harminc éve, hogy 1991-ben megszűnt a Varsói Szerződés Szervezete (VSZ). De mi módon született meg ez a Szovjetunió által életre hívott katonai szövetség, és hogyan került bele Magyarország is? – Erről nyilatkozott már egy évvel a VSZ felbomlása előtt a Népszabadság munkatársának Hegedűs András, aki 1955-ben magyar részről aláírta az alapító dokumentumot. A politikus „Rákosi utolsó miniszterelnökeként” másfél éven át állt a Minisztertanács élén, később az ellenzékhez sodródott közel, s 1999. október 23-án, 76 éves korában halt meg… (Az MTI Külföldi Képszolgálat felvételén: Hegedűs András a lengyel fővárosban aláírja a Varsó Szerződést.)
«Május 14-én lesz harmincöt esztendeje, hogy Lengyelország fővárosában a Szovjetunió és hét kelet-közép-európai és balkáni állam – Albánia, Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, Magyarország, az NDK és Románia – miniszterelnökei kézjegyükkel látták el azt a „barátsági, együttműködési és kölcsönös segélynyújtási szerződést”, amivel gyakorlatilag új katonai-politikai szövetséget hívtak életre.

A Varsói Szerződés Szervezetéhez tartozó tagállamok létrehozták egyesített fegyveres erőiket, amelyeknek első főparancsnoka Iván Konyev, a Szovjetunió marsallja lett – ezt a posztot azóta is a szovjet hadsereg képviselői adták tovább egymásnak. Az aláíró kormányfők közül ma már csak Hegedűs András (a jobb oldali képen) él – ő, aki 1955 áprilisától 1956. október 23-áig állt a kormány élén, 32 évesen, az eddigi legfiatalabb magyar miniszterelnökként írta alá a dokumentumot. Hegedűs András, aki az elmúlt három és fél évtized során eltávolodott korábbi nézeteitől, és nemzetközi tekintélyű szociológusként vizsgálja a társadalom jelenségeit, készséggel osztotta meg az évforduló kapcsán felmerülő gondolatait, emlékeit lapunkkal. A Népszabadságban 1990. május 10-én megjelent interjút Farkas József György készítette.
– Mik voltak az előzményei a Varsói Szerződés Szervezete megalakulásának?
– Számunkra tulajdonképpen Magyarország fölszabadítása, illetve megszállása. Ezt azért mondom így, mert különböző körökben, megszállásnak, másutt fölszabadításnak nevezik. Én a magam részéről fölszabadulásnak tekintem, mert számomra valóban új élet kezdődött, amikor 1945 januárjában a szovjet csapatok a Damjanich utcát elérték.
A szovjet csapatok masszív jelenléte mellett viszonylag lassan épült ki a magyar hadsereg. Tulajdonképpen egy-két hadosztály volt csak kezdetben, s bár később fölfejlődött a hadtest, hadsereg méretűvé, ez lényegében a szovjet vezérkar felügyelete, kontrollja alatt működött. Úgy gondolom, hogy a Varsói Szerződést két dolog tette szükségessé. Egyrészt az említett állapotot legalizálni akarták, hiszen a NATO már kiépített egy nagyon jól szervezett, nemzetközi hadsereg-rendszert, ugyanakkor itt, Kelet-Európában lényegében szovjet ellenőrzés alatt álló nemzeti hadseregek léteztek. Részben ennek egyértelmű legitimalizálására volt jó a Varsói Szerződés, amely létrehozta a szövetségesek katonai vezérkarát és főparancsnoki posztját. Tehát egy egységes katonai vezetést teremtett meg, most már törvényesített vezetést az addig nem legalizált kapcsolatokra. Persze hozzá kell tennem, hogy – mint tudjuk – ez sem volt igazán legalizálás, mivel a kormányok nem voltak legitimek a szó igazi értelmében. Hiszen nem a nép választotta őket, hanem különböző manipulációk eredményeként jöttek létre, s nemcsak Magyarországon, hanem másutt is. Másrészt, főleg Sztálin halála után, de még életében is, mély válság tünetei bontakoztak ki Kelet-Közép-Európában. Ide tartozott az 1953. június 17-i berlini felkelés, előtte pedig sztrájkok törtek ki Csehszlovákiában s Magyarországon is. Az a nagyméretű adminisztratív-elnyomó rendszer, ami az érintett országokat jellemezte, tulajdonképpen a nép és mindenekelőtt a parasztság ellenállását is mutatta, visszatükrözte. A válság jeleit a szovjet vezetés is érzékelte. így kezdődött az a reformperiódus, ami Magyarországon például 1953 második felében és 1954-ben bontakozott ki. Utána visszakozás következett, ami tükrözött bizonyos fokú ijedtséget a reformok következményeitől. Mindez arra késztette a szovjet vezetést, hogy politikailag jobban fogja össze az ellenőrzése alá tartozó országokat. Ezt szolgálta a továbbiakban a Varsói Szerződés Politikai Tanácskozó Testületé, amelyben az állampártok első titkárai és a miniszterelnökök foglaltak helyet.
Ok és hivatkozás
– Milyen nemzetközi, világpolitikai okok játszottak közre a VSZ létrehozatalában?
– Én azt hiszem, hogy inkább hivatkozási alap volt, mint igazi ok, hogy a NATO fölvette tagjai sorába Nyugat- Németországot. Ott ebben az időben még nem volt igazán ütőképes hadsereg, s ez önmagában véve még nem tette volna szükségessé a Varsói Szerződés létrejöttét. A NATO-val szemben viszont a szovjet vezetés nyilvánvalóan egy hasonló jellegű, nemzetközi jogi alapokkal bíró szövetséget akart szembeállítani. Ezért azután túl nagy jelentőséget tulajdonított – vagy inkább propaganda-szempontból nyilvánított — a német revansizmusnak. Magam is beleestem ebbe a csapdába, elhittem ezt, hiszen mint antifasiszta ifjúsági „mozgalmár” a német megszállás ellen harcoltam. Addig soha nem voltam Nyugat-Németországban és nem rendelkeztem személyes tapasztalattal. Emlékszem, rádióbeszédemben teljes meggyőződéssel, hittel mondottam, hogy ez a Varsói Szerződés a német revansizmus ellen irányul, s megvédi az országot attól, hogy még egyszer német megszállás alá kerüljön.
Molotov szerepe
– Ha gyakorlatilag a tömbön belüli okokból következett a VSZ létrehozatalának a szükségessége, akkor a Szovjetunió miért nem előbb hivta életre a Varsói Szerződés Szervezetét? Hiszen a NATO már 1949. április 1-jén megalakult…
– Úgy gondolom, hogy elsősorban Sztálin személyében keresendő a válasz. Sztálin 1953-ig korlátlan despota, abszolút uralkodó volt az egész térségben, ő nem szerette a legitim megoldásokat, mert úgy érezte, hogy a jogi formáik között működő szervezetek, tanácskozótestületek esetleg korlátozzák a tevékenységét. Csupán egy ilyen organizációt hagyott jóvá: a Kom inform Tájékoztató Irodát, amelyik 1947 óta működött. Ebben viszont egyértelműen csak a kommunista pártok vezetői vettek részt; nem katonai, hanem kizárólag politikai jellege volt, és főleg politikai propagandaeszközül szolgált. A másik ok, amiért a Varsói Szerződés „késve” jött létre, az az, hogy Sztálin halála után irgalmatlan hatalmi harc kezdődött a szovjet vezetésben. Ennék első fejezete 1953-ban, Berija kivégzésével, lezárult ugyan, de utána kiéleződött az ellentét Malenkov és Hruscsov között. Ebben az a furcsa, hogy Malenkov közel állt a reformokhoz. Magyarországon hasonló ellentét jelentkezett Rákosi és Nagy Imre között. Amíg Nagy Imre inkább Malenkovhoz, addig Rákosi – funkcióját tekintve is – Hruscsovhoz húzott. Hruscsov ebből a pártharcból 1954 végén került ki győztesen, amikor is Malenkovot leváltották miniszterelnöki posztjáról, és a Hruscsovhoz akkoriban még közel álló, viszonylag nem a legtekintélyesebb marsall, Bulganyin lett a miniszterelnök. Ugyanakkor Hruscsov tovább vitte magával a vezetésben a két legkonzervatívabb embert: Molotovot és Szuszlovot. A Varsói Szerződés létrejöttében Molotov szerepe igen jelentős, hiszen ő volt a külügyminiszter, a, külügyminisztérium pedig a Szovjetunión belül az egyik legjelentősebb hatalmi szervezetként működött. Így bár Bulganyin volt az aláíró, de tulajdonképpen inkább Molotov az értelmi szerző.
Én a Varsói Szerződést megelőző néhány hónapban kétszer is jártam Moszkvában, 1954 novemberében és decemberében. Mindkét alkalommal szó volt a szerződés megkötésének szükségességéről, és mind a két esetben Molotov kardoskodott mellette. Ügy gondolom, hogy Hruscsov inkább a jugoszláviai kanosszajárásnak az atyja – ahová nem is vitte magával sem Molotovot, sem Szuszlovot, hanem Mikojan kísérte el Bulganyin mellett. Ugyaniakkor lényegében ő az atyja az osztrák államszerződésnek is, ami szerintem a szovjet külpolitika legpozitívabb lépésének bizonyult ebben a térségben, Közép-Európában a második világháború után, egészen a legutóbbi évekig.
– A szovjet befolyás egyik eszköze Kelet-Közép-Európában kétségtelenül a katonai jelenlét. Vajon a Varsói Szerződés létrejötte ennek a katonai jelenlétnek egyfajta átmentése az osztrák államszerződés utáni időszakra? Hiszen egy nappal az osztrák államszerződés megkötése előtt írták alá….
– A Varsói Szerződésben nincs szó a szovjet katonaság jelenlétéről vagy jelen nem létéről az egyes országokban. A szovjet csapatok ott-tartózkodását külön kétoldalú szerződések szabályozták a Szovjetunió és az egyes államok között. Ilyen kétoldalú megállapodás következménye, hogy Magyarországon a szovjet csapatok tartósan itt maradták. Magyarország ugyan nem esett a fő stratégiai irányba, de mégis nagyon fontos mellékvonalnak számított. Romániából például ’58-ban kimentek, Csehszlovákiában nem is állomásoztak ’68-ig, Lengyelországban – a Szovjetunió és Németország között – csak az összeköttetést biztosító alakulatokat helyeztek el. Tehát a katonai jelenlét nem, a Varsói Szerződés, hanem a Szovjetunió és egyes államok közötti külön-megállapodások következményeként alakult ki.
– Magyarországra vonatkozóan mivel indokolták a szovjet csapatok jelenlétének a szükségességét 1955 májusa és 1956 októbere között?
– Elsősorban stratégiai szempontokkal magyarázták. A magyar hadsereg nem volt olyan felszereltségű, mint például a csehszlovák haderő.
Nem bíztak a magyarokban
– Nem volt ebben valamiféle bizalmatlanság is szovjet részről? Jobban bíztak a csehekben vagy a románokban, mint bennünk?
– Ez mindenképpen szerepet játszott, és nem is csak a szovjeteknél. 1954-ben Pekingben például Mao Ce-tunggal beszéltem, aki szinte egy órán át csak arról faggatott: mire alapozom azt a kijelentésemet, hogy a magyar hadsereg megbízható. Hiszen nem vett részt a partizánháborúban – egyébként Magyarországon valóban nem volt partizánháború –, nem sikerült a kiugrás stb., stb. … S ha Mao Ce-tungnak ez volt a véleménye, akkor ugyanígy jelenthetett ez Hruscsovéknál is problémát…
– Mennyire vált ismertté az aláírást megelőzően a magyar közvéleményben és általában az érintett országokban, hogy milyen egyezmény van készülőben? Volt-e valamiféle ellenkezés ilyenfajta újabb megkötöttséggel szemben?
– Folyt bizonyos előkészítés. 1954 legvégén Moszkvában egy tanácskozásra került sor, ahol a miniszterelnökök vettek részt, illetve én, mint miniszterelnök-helyettes, mert Nagy Imre akkor éppen – ha jól emlékszem – a népfront szervezésével volt elfoglalva. A propaganda-előkészítés főleg abból állt, hogy felnagyítottuk a revansizmus általi fenyegetettséget, veszélyérzetet kívánva kelteni az emberekben. De azért azt is hangsúlyozni szeretném, hogy a Varsói Szerződés nem úgy jelentkezett, mint újabb kötöttség. Hiszen ezeknek az országoknak a hadseregei a szovjet vezérkarnak alárendelten működtek. Azzal, hogy létrejött egy új parancsnoki szervezet, egy vezérkari stábbal (jóllehet, ennek a vezetői mindig oroszok voltak), azért ez valamiféle legalizált formát jelentett. Továbbá ettől kezdve egy politikai tanácskozó testület kontrollálta a katonai kiadásokat és a katonai stratégiát, a biztonságpolitikát – már amennyire kontrollálhatta. Mert a szövetséges országok vezetői nem rendelkeztek olyan önállósággal, hogy stratégiai vagy biztonságpolitikai kérdésekben saját pozíciót alakíthattak volna ki, és azt védeni is tudták volna a szovjet állásponttal szemben.
Haditervek Belgrád ellen
– Hogyan emlékszik vissza az aláírás pillanatára? Mi zajlott le azokban a napokban Varsóban?
– Voltaképpen az akkori szokáshoz híven már minden előkészítve várt minket. A különböző felszólalásokat magunkkal hoztuk – otthon megírtam, még megmutattam Rákosinak, Gerőnek –, tehát ez azt jelenítette, hogy nem alakult ki igazán tárgyalás. Felolvasták a szerződéstervezetet, elhangzottak a különböző hozzászólások, itt vittek néha bele egy kis egyéni színt, hiszen azért a részvevők különböző emberek voltak, de lényegét tekintve ez nem érdemi megbeszélés volt. A tárgyalás inkább anekdotázásból állt, és nem a szerződésről esett szó. Egy ilyen motívumra emlékszem, ami valamennyire érintette a szerződést: Bulganyin megkérdezte a jelen levő kínai hadügyminisztert, hogy tízmillió kínait át tudna-e ide, Közép- Európába hozni, ha éppen védelmi szempontból szükséges lenne. Peng Tö-huaj marsall azt válaszolta, hogy természetesen, ennek semmi akadályai. Ez borzadállyal töltött el, mert egy újabb tatárjárás képzetét idézte fel bennem, midőn tízmillió kínai éppen átvonul Közép-Európán… ismétlem, ezek nem igazi tárgyalások voltak. Előkészített dokumentumok feküdtek előttünk, olyan anyagok, amelyeket a szovjet vezetés már elfogadott, utána már sem képviselőiknek, sem másoknak nem volt érdemi felhatalmazásuk arra, hogy változtassanak rajta.
– Mégis, a Szovjetunióban elfogadott tervezet lekerült-e a leendő tagországok fővárosaiba előzetes megtekintésre és véleményezésre, volt-e valamiféle magyar állásfoglalás, vagy pedig visszaküldtük Moszkvába azzal, hogy mi sem tudunk jobbat kitalálni?
– A szerződéstervezet előkészítésében a magyar külügyminisztérium részt vett. Ezt megkapta a magyar politikai vezetés, de már olyan formában, mint amit a szovjet vezetés már jóváhagyott, és ahogy én visszaemlékszem, minden észrevétel nélkül el is fogadtuk. A teljesség kedvéért meg kell mondanom, hogy az egész mögött még volt egy rejtőzködő probléma. A Sztálin halála előtti időben igencsak kísértett a harmadik világháború veszélye. Úgy tűnt föl, mintha Sztálin próbára akarná tenni a Nyugatot, és egy helyi háborút kívánna indítani Jugoszlávia ellen. Nagyon sok előkészületet sajnos éppen nekünk, magyaroknak, mint „frontországnak” kellett megtennünk. Olyan szörnyű dolgokat, mint a lakosság egy részének a határövezetből való kitelepítése, ami ennek a „helyi” háborúnak az előkészítéséhez tartozott. Akkor is azt sejtettem és most is olyasmire gyanakszom, hogy Sztálin jobban érzékelte, mint utódai: nem lehet egyensúlyt fenntartani olyan két tömb között, ahol a gazdasági kibocsátó képesség úgy aránylik egymáshoz, mint mondjuk egy a háromhoz vagy ma már a 4,5-hez. Ebben az időben Franciaországban és Olaszországban még igen erős kommunista pártok működtek, viszont ezek a rendszerek – beleértve Nyugat-Németországot is – relatíve gyengék voltak. Sztálin számításba vette olyan harmadik világháború lehetőségét, amit tradicionális fegyverekkel, tank-hadosztályokkal vívnak meg, és le tudnak jutni akár az Atlanti-óceánig is, ami azt jelentette volna, hogy egész Európa – Anglia kivételével – egy blokkba kerül. Az ettől való borzalmas félelem mindenkit áthatott – pláne a magyarokat –, hisz minket rendkívüli mértékben sújtott a második világháború, nagyon sok emberünk pusztult el, és nagyon nehezen tudtunk kikeveredni a nehéz gazdasági helyzetből. Tudtam, hogy egy harmadik világháború még borzalmasabb lehet, így amikor 1953-ban Sztálin halálát követően ettől a félelemtől is megszabadultunk, úgy éreztem, hogy nekem ez második felszabadulást hozott, s ezt az érzést a Varsói Szerződés létrejötte nem gyengítette. Inkább bizonyos további megnyugtatást jelentett.
Etikai csőd
– A Varsói Szerződés létrejötte az ön megítélése szerint jótékony hatást gyakorolt-e a nemzetközi klímára?
– Én azt hiszem, hogy e vonatkozásban nem a Varsói Szerződés létrehozatala volt elsőrendűen fontos, hanem Ausztria semlegesítése, az, hogy onnan kivonultak a szovjet csapatok, továbbá a szovjet–jugoszláv feszültség megszüntetése, Hruscsovék belgrádi útja, 1955. május végén. A Varsói Szerződés másodrendű vagy harmadrendű jelentőségű, de – ezt tegyük ismét hozzá – nagyobb negatív hatás nélkül. Talán még megjegyezném, hogy 1956. november 4-én, amikor a szovjet csapatok Magyarországon beavatkoztak, akkor ezt nem a Varsói Szerződés nevében tették, hanem magukra vállalták a teljes felelősséget.
– Ellentétben 1968-cal…
– Igen, akkor Brezsnyev úgy érezte, megteheti azt, hogy a Varsói Szerződés nevében cselekedjék, magával rántva a többieket a csehszlovákiai beavatkozásba. Ebben az időben is fennálltak bizonyos feszültségek, hiszen a románok nem is vettek részt benne, a magyarok pedig húzódoztak tőle, már ameddig lehetett…
– Az alapító dokumentum szerint ez a szerződés a tagországok védelmét szolgálja. És mégis, létrejötte óta a Varsói Szerződés országaiban az egyetlen beavatkozást a Varsói Szerződés öt tagállama hajtotta végre egy hatodik tag, Csehszlovákia ellen. Ennek a paradox helyzetnek az ismeretében látja-e még ön valamilyen formában a Varsói Szerződés létjogosultságát, vagy pedig úgy vélekedik, hogy ez a szerződés – ha egyáltalán volt valami történelmi küldetése – akkor azt már mindenképpen maga mögött tudhatja?
– Véleményem szerint a 1968-i akció etikailag egyértelműen megpecsételte a Varsói Szerződést. Teljesen jogtalan és a szerződés alapokmányával ellentétes akció volt. Én akkor tiltakoztam is a Központi Bizottsághoz írt levelemben a magyar részvétel ellen – és úgy érzem, hogy mint a Varsói Szerződés aláírójának, ez kötelességem is volt. Hibásnak tartom, hogy nem nagyobb nyilvánosság előtt tettem. Bár etikailag csődöt mondott, de tovább élt a Varsói Szerződés, jóllehet egyre csökkent a hatása: úgy gondolom – bár ezt elég nehéz kimondani, de mégis csak ki kell mondanom –, hogy a Varsói Szerződés ma már csak fikció. Egy részről a különböző nemzetek hadseregei a maguk útját járják. A román hadsereg a saját tervei szerint az ország átalakításában működik közre, a keletnémet hadisereg lényegében feloszlott, az állomány fele egyszerűen eltűnt, a lengyeleknél, a cseheknél szintén változóban vannak a fegyveres erők, nálunk is hasonlóképpen. Tehát katonai vonatkozásban a Varsói Szerződés egyértelműen fikció. A Varsói Szerződés csapatainak főparancsnoka eközben Moszkvában ül, és nem tudom, mit ért abból, ami itt végbemegy. Persze mindez nem vonatkozik a szovjet vezérkar irányította haderőre, amely hatalmas katonai potenciált képvisel. Másrészről a Politikai Tanácskozó Testület, amelyben idáig az állampártok első emberei és a miniszterelnökök vettek részt, most gyakorlatilag ugyancsak megszűnt. Egészen más szituáció jött létre, különböző kapcsolatok alakulnak ki a Varsói Szerződés tagországai és a Nyugat között.
Úgy gondolom, hogy a szerződésen túllépett az élet, túllépett a történelem. S nekem öröm, hogy megértem ezt.
Hegedűs András 100. születésnapján ez az írás jelent meg az OSA Archívumban; kattintással elolvasható.