A jelenlegi gazdasági recesszió idején minden vállalatnak jobban oda kell figyelnie a költségeire, és ez alól nem kivétel a munkaerő-költség sem. Főleg, mivel sokszor ez az egyik legnagyobb kiadás a kis- és közepesvállalatok életében. A diákmunkások alkalmazása – akár átmeneti időszakra – esetükben nagy segítség lehet.
Az állandó munkaerő mellett egy átlagos cégnek jellemzően a nyári szabadságolások idejére vagy szezonális munkára lehet szüksége további munkatársak bevonására. Sokszor azonban nem kifizetődő ezért munkáltatói márkaépítő kampányokat szerveznek és az egész évre meghosszabbítják toborzást. Ilyenkor lehet jó megoldás a diákok bevonása, akik általában iskolaszövetkezetek révén elérhetők.
Sok diák dolgozik iskola mellett egész évben – heti átlagosan 20 órát; nyaranta pedig ezrével jelentkeznek a fiatalok, akik nyári munkával szeretnének némi jövedelemre szert tenni. Ez az iskolai szünetben akár már 15 éves kortól lehetséges – mondja Lator Sándor, a MADS – Márton Áron Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja. – Az idén a tavalyihoz hasonló, népes, fiatal munkavállalót várunk…

Miért éri meg egy vállalatnak a még iskolás korosztály bevonása? Egyrészt azért, mert már idejében kapcsolatot tud kiépíteni a jövőbeli munkavállalókkal, akár adatbázist is építhet, ami jól jön akkor, amikor hosszabb távra keres képzett munkaerőt. Másrészt a Z-generáció, a7 1996–2012 között születettek számára a legfontosabb igazodási pont a saját korosztályuk, és a jó munkáltatónak a diákmunkások hírét viszik. Ez pedig többet ér mindennemű reklámnál.
Fontos, hogy az iskolaszövetkezet közvetítésével foglalkoztatott diákok bejelentése és a foglalkoztatás adminisztrációja sem a vállalat felelőssége, a munkabért pedig nem terhelik egyéb járulékok.
A múlt évek tapasztalati alapján a legtöbb diákmunkás a gyorséttermek, nagy kávézóláncok, illetve a logisztikai és a gyártó szektor területén helyezkedik el. Sokan dolgoznak fesztiválokon és szezonális vendéglátóhelyeken, strandokon is.
Május végétől a diákok szorgosan keresik a munkahelyeket, amelyeket június közepétől-végétől be tudnak tölteni – mondja Virág Viktor, a MADS – Márton Áron Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja. – Ezért azok a vállalatok, amelyek későn kapcsolnak és csak júliusban kezdenek munkaerő-keresésbe, lecsúsznak a legrátermettebb fiatalokról. Érdemes minél előbb tervezni a munkaerő pótlását a nyárra és a jól terhelhető, motivált diákoknál nem létezik hatékonyabb megoldás.”