Amerikai világsztárokról rengeteg fotó látta meg a napvilágot a múlt századtól napjainkig, de a legtöbb ismert felvétel talán Marilyn Monroe-ról készült. Kevesebben tudhatják azonban, hogy a legelső képek túlnyomó része egy székelyföldi születésű, Amerikába kivándorolt magyar művészt dicséri…

Diénes Andor (1913–85) fotográfus köztiszteletben álló erdélyi családban született, ám édesanyja tragédiája (kútba vetette magát) után az öngyilkosságtól megrendült család – a Trianon után Romániához csatolt Székelyföldről – 1925-ben Budapestre települt át. Hősünk kezdetben kifutófiúként, majd egy selyemüzlet alkalmazottjaként dolgozott a fővárosban. Akkoriban kezdett a művészetekkel foglalkozni, tanult fotózni, rajzolni, festeni. Alig 15 évesen elhagyta Budapestet, és többnyire gyalogszerrel bejárta Európa több országát. 1933–38 között Párizsban élt, ott lett belőle divatfotós. Kiadóknak, lapoknak fényképezett, a többi között a kommunista l’Humanité hozta képeit, illetve dolgozott az Associated Pressnek is, 1936-ig.


Két évvel később, bátyjait követve az Egyesült Államokba emigrált és André De Dienes néven New Yorkban fotózott jónevű lapoknak, köztük a Theater Arts-nak is, amit Incze Sándor, a budapesti Színházi Élet egykori tulajdonos főszerkesztője 1945-ben Amerikában alapított. Diénes sokat utazott a hatalmas országban és fényképezte a helyi nevezetességeket, tájakat, de leginkább indiánokat. Divatfotósként, vagy inkább ennek dacára készített egy sorozatot Harlem életéről is. Valószínűleg a Vogue inspirációja nyomán 1944-ben Hollywoodba költözött, ahol az 1940–50-es évek legnagyobb sztárjait fényképezte, egyebek mellett Ingrid Bergmannt, Elisabeth Taylort, Shirley Templet, Marlon Brandót, Henry Fondát, Fred Astair-t, Ronald Reagant, Anita Ekberget és főként akit ő fedezett fel: Marilyn Monroe-t.



Amikor 1945-ben Diénes művészi aktfotóhoz modellt keresett, találkozott a tizenkilenc éves – akkor még – Norma Jeane Bakerrel, aki ezzel élete első munkáját kapta meg. Diénes öt héten keresztül fotózta a csinos lányt, beutazták együtt fél Kaliforniát és házasságot terveztek. (A jóképű fotósról az a hír járta, hogy rendre beleszeretett modelljeibe…) Az ott készült képek egyike a Parade címlapján jelent meg, ami elindította Marilynt a siker útján. Végül az idillnek vége szakadt, de továbbra is barátok maradtak.

Egészen 1953-ig fotózta a sztárt, de nem húzott soha anyagi vagy politikai hasznot sikeréből. Diénes kétszer nősült, gyermeke nem született, végül rákban halt meg. (A képen: Diénes sírtáblája.)


1985-ben jelent meg a Marylin Mon Amour című fekete-fehér fényképválogatása, amely több kiadást is megért. 1988-ban a Monroe-rajongók egy csoportja behatolt Diénes korábbi lakásába. Akkor került elő több mint kétezer – részben privát – fotó, amelyet a művész sohasem publikált. A fényképek mellett megtalálták Diénes titkos emlékiratait, amelyek a szerelem és a barátság szemszögéből mutatják be Norma Jeane átalakulását Marylin Monroe-vá, a zaklatott sztárrá. Diénes fényképei és feljegyzési feltárták Norma Jeane életének kevéssé ismert oldalát is.
(A képek forrása: maimanohaz.blog.hu , google.com)