Egyszerre sírunk és nevetünk Joe Orton fergeteges, gyilkos humorú darabján. A háromtagú család, az apával élő, negyvenes éveiben járó Kath és bátyja, Ed mindennapi élete teljesen felfordul, amikor Kath egy húsz év körüli fiúval tér haza. (Nyitó képünkön: Ed megformálója, Király Attila és a darabbéli húga, Bíró Kriszta. Képek: Udvarhelyi Gergely.)
Mr. Sloane szerepében Dékány Attila és a szereleméhes Kath, azaz Bíró Kriszta.
Anyai ösztöneitől és szerelemvágyától hajtva befogadja házukba a vonzó árvát, aki hamarosan a nő bátyját, Edet is ujjai köré csavarja. Kath az egyedülálló nő, tele van ki nem élt vágyakkal. Különös kapcsolata van a darab összes szereplőjével: az apját úgy kezeli, mintha az egy nyolcéves bugyuta lenne: egyszerre nővér, nevelőnő és gonosz nagynéni felette. A bátyja ugyancsak gyerekként kezeli Kath-et, aki csak behódolhat, engedelmeskedhet neki. Úgy viselkednek, mintha léteznék közöttük egy megállapodás evvel kapcsolatban, és mindig meglepődnek, ha valamelyikük nem tartja meg a játékszabályt. Sloane húsz évvel fiatalabb a nőnél, gyakorlatilag a fia lehetne. Sajátos a viszonya vele is: egyszerre kezeli őt úgy, mintha a gyereke és szexuális partnere lenne” – mondja szerepéről Bíró Kriszta.
Apjuk, Kemp kezdettől gyanakodva szemléli a jövevényt: felismerni véli benne volt főnöke gyilkosát. S miközben a testvérek egyre elkeseredettebb küzdelmet folytatnak a fiú kegyeiért, és a múlt elhallgatott, szőnyeg alá söpört bűnei, titkai is felszínre kerülnek, megállíthatatlanul száguldunk a „brutális” végkifejlet felé.
De a vég ebben a krimiszerűen megírt rendkívül humoros történetben az utolsó pillanatig megjósolhatatlan, hiszen szereplőink kétségbeesett szeretetéhségükben bármire képesek… De meddig lehet megbocsájtani a szerettünk ellen elkövetett bűnöket? Az önzés, a szeretetéhség, a szerelem mindent elvisel?
A főszerepet, a mindenkit kihasználó, átverő ifjút, Mr. Sloane-t, akinek az író a többi szereplővel ellentétben nem adott keresztnevet, Dékány Barnabás nagyszerűen formálja meg. Kath szerepében Bíró Kriszta brillírozik. Az apát megszemélyesítő Gazsó György a tőle megszokott magas színvonalon remekel. Edet, Kath bátyját, aki ugyanúgy küzd az ifjú kegyeiért, s elrendezi a család további életét, Király Attila magas színvonalon alakítja.
Az apa, azaz Gazsó György és Mr.Sloane, azaz Dékány Barnabás.
A rendező, a Jászai Mari-díjas Guelmino Sándor elmondta, hogy miért választotta a „Mr. Sloane szórakozik” az első egész estés darabját a fiatalon elhunyt angol írónak, akinek drámai drámaírói pályafutása mindössze 3-4 év volt. „Orton drámái krimiszerű felépítésükben, groteszk helyzeteikben, gyilkos humorukban, a szereplők folytonos érzelmi játszmázásában emlékeztetnek a harminc évvel későbbi Martin McDonagh-darabokra, amik nagyon kedvesek nekem. A pályám elején az Örkény István Színházban megcsináltam McDonagh Piszkavas (Leenane Szépe) című darabját Bíró Krisztával. Annak idején sokat dolgoztunk együtt, és most már 15 éve keressük a lehetőséget egy újabb közös munkára. A Mr. Sloane szórakozik nem csak marha jó humorú darab, de van benne egy ideális főszerep Krisztának és Király Attilának is, aki színészként és koreográfusként is több rendezésemben közreműködött. Ezek után még jobban megjött a kedvem ehhez a darabhoz, hiszen két ilyen kedves emberemet is csapatban tudhatom.”
A 2. vélemény: Megérkeztem – mondja az író
HORVÁTH KÁLMÁN ÍRJA: Nem akarom leszólni a friss bemutatót, de Joe Orton Mr. Sloane szórakozik című drámájánál érdekesebb, izgalmasabb a szerző, Joe Orton élete. A történelmet ismerők tudhatják, hogy 1933 januárjában alakult meg Németországban Adolf Hitler kormánya, szinte ezzel egy időben Leicesterben, az Egyesült Királyságban, egy helyi kertész apa, és egy cipőgyári munkás anya gyermekeként született Joe Orton. Összefüggés nincs az események között, legfeljebb annyi, hogy az őrültségek olykor egyidősek.
A fiú, amolyan későn érő fajta, sokáig járta az iskolákat, aztán mégis diplomát szerzett, miközben könyveket rongált, pornográf képeket terjesztett, börtönbe csukták, egy nálánál 11 évvel idősebb férfi szeretője, illetve áldozata lett, mert az írói sikerekre féltékeny barát, 1967-ben, kalapáccsal agyonverte.
Zárójel nyit: Hitlert nem úsztuk meg ennyivel. Zárójel zár: nekünk magyaroknak is volt kalapácsos gyilkosunk, 2011-ben egy pécsi férfi végzett így feleségével.
A Mr. Sloane szórakozik egy kicsit önéletrajzi ihletettségű dráma, Angliában „Csak mint otthon” címmel mutatták be 1964-ben, három évvel a szerző halála előtt. A történet végtelenül egyszerű, egy hányatott életű fiatalember egy testvérpár bizalmába férkőzik, mindkettőt elcsábítja, majd mindkettőt gyilkosságának cinkosává teszi. Kalapács helyett szúró bot, esetleg nyakörv a bűn eszköze, olykor a jóslat sem tökéletes. A gond annyi, hogy a dráma nem fejeződik be, csak véget ér, a színészek meghajolnak, és ezen a nézők annyira meglepődnek, hogy tapsolni is elfelejtenek, a figyelmesebbek pedig hiányérzettel állnak fel a székükből.
Az ősi színházi szabály szerint, ha a színen megjelenik a puska, annak előbb-utóbb el kell sülnie. Mr. Sloane keze végig ott volt a ravaszon, de nem húzta meg. Egy számára kedves medált rejtegetett, mutogatott, nem tudni miért…
A drámát Parti Nagy Lajos fordította, és aktualizálta magyarra. Talán egy kicsit terjengősre hagyta a szöveget, de a lényeget többször is hangsúlyozta, szinte a néző arcába vágta: nem lehetsz vak, a sorsodat magad formálod, ha mástól vársz segítséget, akkor egyedül maradsz. Ja, meg azt is mondja, hogy, bármit söpörsz is a szőnyeg alá, az előbb vagy utóbb látszani fog.
Joe Ortont erősítve, négy nagyszerű színész birkózott a szerepével: Bíró Kriszta mozoghatott a legszélesebb skálán, szende szűzies háziasszonytól a hülye pi…ig minden belefért Kath alakjába, Gazsó György apája a durvaság és a gyávaság tökéletes keveréke lett, Dékány Barnabás címszerepéhez hűen szórakozott a nézők érzelmeivel, sajnáltatta, utáltatta magát, ráadásul színészi alázattal: úgy maradt a középpontban, hogy mindenkit maga elé engedett. Király Attila, a lehetőségekre lecsapó üzletemberként, szexuális ragadozóként viselte nyakkendőjét, atlétatrikóját, ezekben jól dolgozott, de többet nem tehetett, Orton mester ennyire terhelte meg.
A látványért Juhász Nóra felelt, sok ötletet, és sok figyelemelterelő apróságot zsúfolt a színpadra, a kevesebb több lett volna, gondolnánk, de Joe Ortont egyszerűen nem lehet…
Joe Orton: Entertaining Mr. Slone című darabjának új magyar szövegét Parti Nagy Lajos készítette. A díszletek és a jelmezek Juhász Nóra munkáját dicsérik. Producer: Orlai Tibor. Az előadás a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület (FÜGE) és az Orlai Produkciós Iroda együttműködésében jött létre; bemutató ma, január 11-én a budai Jurányi Inkubátorházban.