Tizennégy iskola diákjai mérték össze tudásukat a kismartoni Esterházy-kastélyban a fiatalok ezreit megmozgató, tizedikesek számára meghirdetett I. Esterházy-történelemverseny döntőjén.
A háromfős csapatok a kismartoni kastély világhírű Haydn-termében idézték meg az Esterházy család 17. századi történetét. A 130 jelentkező csapatból a versenyt a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium Rami Palmarum csapata – Bojtor Bogáta, Mersits Vivien és Kohán Mátyás – nyerte meg (a képen).
Jutalmuk egy-egy legújabb típusú iPad és a részvételi lehetőség az Esterházy nyári egyetemen. Felkészítő tanáruk Barkó Gábor Ágoston, aki jutalomként egy soproni szállodában tölthet egy estét, hogy megtekinthesse a Rigoletto szentmargitbányai előadását.
Második lett a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium KANI-ZSÁK, a harmadik az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola Zsivány Hármas csapata lett.
„Az Esterházy család több mint négyszáz éve van jelen Magyarország történelmében. Meghatározó kulturális és gazdasági tényező évszázadok óta. Értékközpontú, előremutató és időtálló életfelfogásuk ma is példa lehet” – mondta a versenyzőket köszöntve Ottrubay István, az alapítvány főigazgatója.
A játékos, infokommunikációs eszközöket is felhasználó, az alkotó fantáziát megmozgató feladatokkal tarkított versenyt az Esterházy Magánalapítvány szervezte. Digitális címerrel és díszlettel, „hozott kincs” készítésével és werkfilmmel egyaránt készülni kellett a döntőre.
Az egész napos megmérettetésen a 14 csapat előadó- és vitakészségét, fotó- és filmkészítési tehetségét, valamint közösségi média jártasságát egyaránt értékelte a szaktekintélyekből álló zsűri.
A verseny együttműködő partnere a Klebelsberg Központ, az MTA Történettudományi Intézete, az MTA Könyvtár és Információs Központ, az Arcanum Adatbázis Kft. valamint a Nemzeti Levéltár.
Az Esterházy Alapítvány kiemelten fontosnak tartja, hogy Magyarországon olyan közhasznú, ezen belül kulturális, oktatási, közismereti tevékenységet végezzen, amelynek középpontjában a történelmi múlt megismerésének a segítése, a kulturális örökség védelme, a hagyományok ápolása áll. Az ESTÖRI-verseny célja, hogy a tanulók önálló ismeretszerzés, kutatás révén megismerjék az Esterházy-család történetét, Magyarország történelmét, a korszak kultúráját és életmódját. A verseny kiemelt feladatának tekinti, hogy olyan új irányvonalat mutasson, mely teret enged a fiatalok alkotókészségének.
Az ESTÖRI háromfordulós volt, a három-három személyes, tizedikesekből álló csapatok először online mérték össze tudásukat a történelmi versenyen. Az eddig megszokott középiskolás történelmi versenyektől eltérően a korosztály érdeklődéséhez igazodó feladatokat kaptak a fiatalok: nemcsak illusztrált esszét írtak és fejtörő feladatsort oldottak meg, hanem a csapatok az Instagramon is bemutatkoztak egy-egy fotóval. A feladat érdekessége, hogy a csapattagokról a korszakhoz és a verseny 2016/2017-i témakiírásához (Az Esterházy család – egy kivételes karrier a 17. században) igazodó stílusban kellett fényképet készíteni. (A verseny döntőjéről az élő közvetítés videója itt megtekinthető.)