(Szerző: Chantal Ranke/ RND/Der Tag) Ezen a hétvégén utoljára élvezhetik a németek a 9 eurós közlekedési jegy előnyeit. Szeptember 1-jén ugyanis lejár a berlini kormány három hónapos ajánlata. Lesz-e és mikor folytatása, az jelenleg teljesen tisztázatlan, mert a szövetségi és a tartományi kormány ismét körbe-körbe jár. (A nyitó képhez: „9 eurós jegyet örökre!” – követelik a hamburgi tüntetők és tiltakozók. Fotó: Marcus Brandt/dpa)
A közlekedési miniszterek pénteki rendkívüli konferenciája sem hozott semmi újat. A szövetségi államok egyrészt felelősségre akarják vonni a szövetségi kormányt, és „életképes és fenntartható” utódjavaslatot követelnek – egy határozattervezet szerint teljes mértékben Berlin által finanszírozottan.
A szövetségi kormány viszont elutasítja ezt. Volker Wissing közlekedési miniszter kiábrándultan reagál. „A polgárok azt várják a politikától, hogy megoldásokkal álljon elő, és ne hárítsa át a felelősséget” – mondja az FDP politikusa. Készen áll a tárgyalásokra, de a szervezés a szövetségi államokon múlik.
Miközben tehát a felelősség most egyikről a másikra hárul, a szövetségi államok egy része máris kezdeményező szerepet vállal. Franziska Giffey, Berlin főpolgármestere az év végéig továbbra ezt a jegyet kínálná a fővárosban – az eddig meghatározott tarifaövezetekben. Alsó-Szászország a díjövezetek számának csökkentését tervezik, és a következő törvényhozási időszakban már az egész államra kiterjedő jegyet lehetne bevezetni – mondta Bernd Althusmann közlekedési miniszter. Nem mellékes: Alsó-Szászországban lassan, de biztosan felgyorsul a közelgő tartományi választások kampánya. Althusmann a CDU csúcsjelöltje.
Rengeteg ötlet van: 29, 49, 365 euró… Általánosságban véve azonban nincs hiány a helyi közlekedés megfizethetőbbé tételére vonatkozó ötletekből és javaslatokból.
Augusztus elején a Zöldek 29 eurós jegyet javasoltak regionális ingázójegyként. Ennek „legalább országosan, de olyan régiókra is érvényesnek kell lennie, mint Berlin–Brandenburg vagy Bréma–Hamburg– Alsó-Szászország” – olvasható Ricarda Lang zöldpárti frakcióvezető, Katharina Dröge frakcióvezető és Oliver Krischer észak-rajnai–vesztfáliai közlekedési miniszter által készített dokumentumban.
A 49 eurós jegy lehetőség – hasonlóan a 9 eurós jegyhez – országosan alkalmazandó, és szintén a Zöldektől származik. Ennek finanszírozására a cégautó-kedvezményt tervezik megkurtítani.
A minden napra 1 eurós (azaz 365 eurós) jegyet Lüchow-Dannenberg kerület szeptember 1-jétől vezeti be alternatívaként. Alsó-Szászország és Schleswig-Holstein első emberei is támogatják ezt az országos éves jegyet. A szövetségi, állami és helyi önkormányzatok közösen viselik a költségeket.

A szövetségi pénzügy-minisztérium udvarán tartott nyílt napon Lindner válaszol egy állampolgár kérdésére a 9 eurós jegyről. © Forrás: Reuters
Mindazonáltal továbbra is fennáll a kérdés, hogy ki fizesse a jegyek árát. A Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége szerint már a havi 69 eurós jegy is évi 2000 millió euró többletköltséggel járna.
Egy pillantás Spanyolországra: az ibériai ország másik megközelítést kínál. Szeptember 1-jétől – legalább az év végéig – a tömegközlekedés ingyenes lesz a gyakran utazók számára, amit az energiaipari vállalatokra és a bankokra kivetett kétéves többlet-nyereségadóból finanszíroznak. „Ez a kormány nem fogja megengedni, hogy a sokak szenvedése a kevesek hasznára váljék” – indokolta a döntést Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök.
Lindner német pénzügyminiszter eddig épp ezt az intézkedést utasította el, és bírálta a „szabad mentalitást à la feltétel nélküli alapjövedelem”. A vonattal utazást Németországban sem kell(ene) ingyenessé tenni. Egyszerű struktúrákra és méltányos viteldíjakra van szükségük a németeknek – méghozzá gyorsan.