A Kende Gastro Zrt. a világ első pénztár nélküli kávézóját hozta létre Magyarországon. A Take it easy! („Nyugi!”) 100 négyzetméteres bemutató üzletében 21 kamerát kapcsoltak össze a mesterséges intelligenciával, nyomon követendő a vásárlást. Az automatizált kiskereskedelmi egységgel Kendéék a Trade Magazin és a Hungexpo idei termékversenyén első helyezést értek el technológiai kategóriában. Az új módszerrel a világjárvány sújtotta kereskedelmi ágazatot szeretnék támogatni.
Az immár 33 éve működő Kende Gastro Zrt. egy kis családi vállalkozásból nőtt ki. Kezdetben fagylalt-alapanyagokat és -kiegészítőket értékesített, majd a ’90-es évek közepén a vendéglátóipari és kisebb konyhai gépeket kezdett forgalmazni. Kendéék ma már konyhatechnológiai berendezéseket kínálnak szállodák, éttermek, utas- és rendezvényellátók, illetve építőipari cégek számára. A cég életében nagy változást hozott, amikor a gyorsbüfé-beruházásokról átállt a 100-200 millió forintos, teljes körű szolgáltatásokra.
A koronavírus-világjárvány nagy változást hozott a Kende Gastro Zrt. életében. Bár az építőipari megrendeléseknek köszönhetően csupán 40 százalékkal csökkent az árbevétele, és sikerült minden munkatársát megtartani, sőt, tavaly még újakat is felvenni, fejlesztésre is szükség volt. A járvány időszakában a régóta tervezett internetes értékesítés kialakítása jó megoldásnak kínálkozott. Kendéék online-boltjában ma már tízezernél többféle terméket kínálnak.
A cégvezető Kende Gábor jó másfél évvel ezelőtt figyelt fel egy szakmai cikkben az automata konténerüzletre. Számos nemzetközi fejlesztő céggel tárgyalt, mire sikerült megállapodni egy kaliforniai technológiai vállalkozással, az AiFi Inc.-cel. Az AiFi egy összetett, bonyolult mesterséges intelligencián alapuló technológiát fejleszt, aminek a segítségével a hagyományos üzletek okosbolttá változtathatók. Ezekben az üzletekben nincs szükség sem pénztárosra, sem személyzetre: egy kamerarendszer követi nyomon a betérők vásárlását, azonosítja a polcról levett termékeket. Az ilyen boltba betérőnek semmi egyéb dolga, mint a TAKE IT EASY! (Nyugi!) alkalmazás letöltése a mobiltelefonjára, a belépéskor a telefonon megjelenő QR-kódot megmutatni a forgótárcsás kapu leolvasójának. Ezután bármelyik termék leemelhető a polcról, a vásárló készíthet magának, társának a kávégépen egy finom kávét, majd egyszerűen kisétálhat a boltból. A rendszer csak az egyéneket és a mozgásukat nézi, azaz, ha a vásárló valamit levesz a polcról, akkor azt algoritmusok segítségével azonosítják, majd a választott terméket automatikusan hozzáadják a virtuális kosárhoz. A rendszer azt is kezelni tudja, ha végül visszateszik a polcra az árut.
Az egész folyamat fogyasztóbarát, ügyel a személyiségi jogokra, ugyanis a rendszerben nincs arcfelismerő, mivel a belépés után a vásárló digitális jellé válik.
A planogram, azaz vizuális vázlat alapján a rendszer képes értelmezni, hogy milyen termékek vannak azon a polcon, ahová nyúlunk, és amikor levesszük az árut, akkor a kamera akár a termék egy pici szegletéből is képes pontosan megállapítani, melyik árucikkről van szó” – magyarázza Kende Gábor, hozzátéve: a rendszer csak azokat az adatokat gyűjti, amiket a használók bevisznek az applikációba, azaz a nevet, az e-mail címet és a jelszót. A kártyaadatokat már egy másik rendszerben rögzítik, azokhoz a boltnak semmi köze.
A Take it easy! automatizáltkávézó-megoldást már használják például Londonban, ahol az Aldinak nyitottak üzletet; Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Francia- és Németországban is egyre több élelmiszerüzlet használja. A módszer rövidesen a kereskedelem egyéb ágazataiban is megjelenhet.