Nemzetgazdaság-értékelés: borúlátó magyarok

Magyarország továbbra is a sereghajtók között szerepel, honfitársaink határozottan pesszimistán, negatívan ítélik meg nemzetgazdaságunk állapotát. 2010 januárjában némi pozitív elmozdulás volt tapasztalható, 2-ről 7%-ra nőtt azok aránya, akik a gazdaság  állapotát jónak tartották, azóta ez a viszonyszám gyakorlatilag nem változott.

Összességében világviszonylatban is stagnálás a jellemző. Három nagy csoportra különíthetők el az országok: ahol a lakosság szerint valamelyest javultak a gazdasági kilátások május óta, stagnáltak vagy romlottak. A javuló csoportba sorolható a többi között Argentína (+12%-os elmozdulás májushoz képest), Dél-Afrika (+5%) vagy Kanada (+4%). A stagnálók közé tartozik hazánk mellett India, Brazília, Oroszország és Nagy-Britannia. A saját gazdaságuk teljesítményét romlónak érzékelő országok között találjuk például Szaúd-Arábiát (–7%-os elmozdulás májushoz képest), az Egyesült Államokat (–4%) és Indonéziát (–4%).

2008 végét s a teljes 2009. esztendőt beárnyékolta a nemzetközi gazdasági válság, amely minden területen éreztette a hatását: zuhant a tőzsdepiac, drasztikus elbocsátásokra kényszerültek a vállalatok, leértékelődtek a valuták, s a kormányok deficitnövelő, gazdaságserkentő csomagokkal siettek kezelni a válság ütötte sebeket.

A dráma főszereplője a vásárló volt. Amint nyilvánvalóvá váltak a recesszió jelei, racionálisan reagáltak a fogyasztók: adósságaik csökkentésével, megtakarításaik növelésével, a luxuskiadások visszafogásával, az alapvető javakra korlátozott beszerzésekkel. 2009 közepére már a háztartások 70 százaléka csökkentette a kiadásait.

Mit láthatunk most a fogyasztók szemszögéből? A 2009 közepe és 2010 kezdete közötti óvatos javulás után –  amely főként Kínában, Brazíliában és Indiában volt mérhető –, nemzetközi szinten továbbra is pesszimistának mondható a gazdasági helyzet megítélése.

Mi az oka mindennek? Röviden: a munkahelyek bizonytalansága. A válaszadók 63%-a szerint a munkahelyek számának emelkedése a legfontosabb indikátora a gazdaság erősödésének, azaz: a vállalatok ismét feltöltik soraikat, s biztonságot sugallva ezzel ösztönöznek a fogyasztásra.

Részletek a nemzetközi kutatásról szóló jelentésben itt.