Az Európai Bizottság ma tette közzé a fogyasztói körülmények eredménytáblájának 2017. évi kiadását, amely szerint egyre több uniós fogyasztó intézi vásárlásait az interneten, és erősödik az elektronikus kereskedelembe vetett bizalmuk, különösen a más uniós országokból történő internetes vásárlás esetében.
A kiskereskedők azonban továbbra sem szívesen bővítik internetes tevékenységeik körét, és változatlanul tartanak a más uniós országokba történő internetes értékesítéstől. A félelmük elsősorban abból fakad, hogy a határon átnyúló értékesítés közben nagyobb a csalás és a nem fizetés kockázata, és a tagállamokban egymástól eltérő az adószabályozás, a nemzeti szerződési jog és a fogyasztóvédelmi szabályozás.
A magyarországi adatok azt mutatják, hogy a hazai fogyasztók bizalma az olyan szereplők iránt, mint a hatóságok, a kiskereskedők és a szolgáltatók, az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt, és meghaladja az uniós átlagot. Ugyanakkor a jogorvoslati mechanizmusokba vetett bizalom EU-szerte a legalacsonyabb értékeket mutatja. 2014 és 2016 között a fogyasztói bizalom mértéke a belföldi kiskereskedőktől való online vásárlás esetén 15 százalékponttal emelkedett, 62,4 %-ra. Ezzel szemben a hazai kiskereskedőknek a belföldi online értékesítésbe vetett bizalma a legalacsonyabb az uniós országok közül (31,1%), ugyanakkor ők azok, akik az uniós rangsorban harmadik helyen állnak abban a tekintetben, hogy tisztában vannak az alternatív vitarendezési mechanizmusokkal. (A teljes közlemény itt olvasható.)
- A jelentés weboldala
- Teljes jelentés: A fogyasztói piacok eredménytáblája (Magyarország adatlapja a 134. oldalon)
- Összefoglaló tájékoztató az eredménytábláról
- Infografika