(Szerző: Vass Enikő) A vészhelyzetben derül ki, hogy igenis életképes és működő alkalmazások könnyíthetik meg mindennapjainkat az orvoslás területén is. Ilyen a MedInnoScan nevű, TB által támogatott, bőrgyógyászati konzultációt kínáló alkalmazás is, melyet első kézből volt alkalmam kipróbálni.
Rég volt hűha-élményem, de április elején megtörtént. A fiainknak kiszáradt a keze a sok kézmosástól, hiába kenegettem mindennel, nem segített. A nagyobbiknál vészesebb volt, ki is sebesedett. Hova menjen ilyenkor az apja lánya? Ekkor érkezett egy sajtóközlemény, mely szerint elindult egy MedInnoScan nevű alkalmazás, mely bőrgyógyászati problémákra kínál távolsági konzultációt. Az alkalmazás hátterében a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinikájának orvosai állnak, maga a teledermatológiai rendelés elindításának ötlete dr. Bánvölgyi Andrástól származik, aki egy évvel ezelőtt kezdte el a fejlesztési munkát.
A technológiai újdonságokat mindig szívesen tesztelem, amikor viszont a karanténhelyzetben segítségre szorultam, soha jobbkor kiáltással vetettem be magam a próbába. Az alkalmazásba regisztrálni kell, valós adatokkal – hiszen a túloldalon a magyar társadalombiztosítás által támogatott szakemberek állnak, vagyis olyan, mintha tényleg elmennénk a rendelőbe. Nemcsak magunk, hanem más számára is tudunk konzultációt kérni – az alkalmazás intuitívan végig vezet a rendelés menetén.
A Google Play vagy az AppStore-ből ingyen letölthető app lényege, hogy le kell fotóznunk a bőrproblémát, minél több szögből, közelebbről, távolabbról is, a telefon kamerájával. Majd a feltett kérdésekre minél részletesebben válaszolni kell, ezek lényege, hogy a problémát minél jobban megismerjék az orvosok. Meg kell adjuk a páciens adatait, taj kártyát, lakcímkártyát kérnek el tőlünk (le is kell fotózni), be kell jelölni egy ember alakrajzán, hogy testünk mely területe érintett, majd beküldjük és várjuk a választ. Fotózással együtt 10 perc se volt az egész. Péntek délután küldtem a kérdéseket, hétfőn délelőtt érkezett egy email, hogy megvan az eredmény. Egy jelszóval védett pdf-ben küldték a leleteket, a jelszót a telefonunkon lévő alkalmazásban kaptuk meg. Mivel bőrszárazság volt a diagnózis, a javasolt kézkrém segített, ha komolyabb a probléma, akkor személyes találkozót javasolnak.
A téma aktualitását mi sem jelzi jobban, hogy a fejlesztőknek köszönetet mondó Facebook-bejegyzésemet eddig 157-en osztották meg, önálló életet élve kering a közösségi oldalon. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy ha mindenhol megvan az akarat ahhoz, hogy életképes, működő alkalmazás szülessen, akkor az meg is születik. És nem kell egy egyszerűbb bőrproblémára egy egész napot elfecsérelni.