Pályaválasztás életveszélyben, avagy: A kaszkadőr

Ha valaki szereti a mozit, és 60 pluszos, annak a szovjet partizánfilmek, a francia ikonok: Jean Gabin, Jean Marais, Delon és Belmondo esetleg archív western, később NDK-gyártmányú kémtörténetek, a csak 16 éven felülieknek szóló tiltások jelentették a gyermekkort, e korabeli néző az újdonság varázsaként fogadott minden gyilkosságot, a női ruhákon áttetsző női mellet… (A nyitó kképen:  Ryan Gosling és Emily Blunt.)

Más világ volt, más ingerküszöbbel, a szereplők inkább voltak rosszak, mint gonoszok, szörnyek, robotok még nem lepték el a Földet, az emberek csak verték, nem kínozták egymást. Aztán a forgatókönyvek egyre rafináltabbak, a képek egyre látványosabbak lettek, a vér túlcsordult a vásznon, a néző egyre több izgalmat akart, és ha nem kapta meg, talán a kocsmába ment a mozi helyett. Egy ilyen „na most megmutatom, hogyan mozognak e században a képek”:

A kaszkadőr.

Amerikából érkezett, mondhatni berobbant Európába, és benne van minden, amit szeretnek a kalandok kedvelői. Látszatra ismeretterjesztés, a dublőrszakma bemutatása, vonz és taszít, a pályaválasztó fiatal dönthet: szakács lesz, a Balaton sztárja, esetleg leül egy íróasztal mögé, netán megtanul verekedni, meghalni, azon belül felrobbanni, esetleg karambolozni.

Kiváló mestertől tanulhat, Ryan Gosling ma a filmipar egyik legismertebb, legfoglalkoztatottabb sztárja, ő a címszereplő, a filmben a célpont, nem akar mást csak dolgozni, mégis sokan akarják megölni, de ez már nem tartozik a szakmához, ilyet a forgatókönyvírók találnak ki, tehát kedves pályaválasztók, nem kell félni, az akció-vígjátékban a hősök mindent túlélnek, Ryan Gosling a biztonság kedvéért még ki is gyúrta magát, talán ezért mutatkozik gyakran félmeztelenül. Női nézők, nem kell sietni, a szereplőválogatásnál nincs doppingellenőrzés, egyébként is moziba megyünk, nem az olimpiára.

Jutalomjáték ez a film, de Goslingnak nincs szüksége jutalomra, gázsit kap, nem keveset, megdolgozik minden centjéért, olykor már úgy sajnáljuk, mint a kánikulában lángossütőket.

Van a filmben szerelem is, olyan igazi, keresztény, konzervatív, a divattal dacolva, nem azonos neműek ugranak egymásra, hanem maradi a tempó, férfi nővel, egyre ritkábban lehet ilyet látni. A Kaszkadőrben az angol, Emily Blunt a vágy tárgya, egy kicsit miss, egy kicsit fénytelen Gosling tündöklésében, életrajza szerint gyermekkorában dadogott, és mindig szépen énekelt, valami visszaköszön az egykori kislányból.

A filmet David Leitch rendezte, ő a John Wich-sorozat elindítója, nem tévesztendő össze a Twin Peaksot jegyző David Lynch-el.

De „A kaszkadőr” nem a stáblistáért, hanem a szórakozásért érdekes, a vetítés kezdetekor belemászik a fejünkbe, és a „vége” feliratig ott marad, nyáridőben, szabadtéren szívesen tűrjük.

A kaszkadőr – amerikai akció-vígjáték, rendezte: David Leitch, írta: Drew Pearce. A forgatókönyvíró: Glen A. Larson. Zenéjét szerezte: Dominic Lewis. Szereplők: Ryan GoslingEmily BluntAaron Taylor-JohnsonTeresa PalmerHannah WaddinghamStephanie HsuWinston Duke. Magyarországon forgalmazza az UIP-Duna Film.