Rendszerváltás közbeszerzésen – Skorpió a Belvárosiban

Vannak nézőtéri közhelyek. Az egyik ilyen a gombostűről szól, nem lehet leejteni, minden hely foglalt, színházban, moziban ez a siker fokmérője, no meg a taps, mindenkihez szól, pedig porciózni kellene, nem mindenki érdemli meg.

Én, például, most a hangosításért felelősnek nem adnék, előadás közben szavak, talán mondatok is úgy tűnnek el, ahogyan közérdekű adatok, vagy közpénzek a mi kis világunkban, ilyenkor mondják – nem a színház! – a politika szereplői, hogy boldog karácsonyt, esetleg megkérdezik, hogy kedves képviselőtársam, süketnek tetszik lenni?

Belvárosi Színház, Kerékgyártó István: Skorpió, tragikomédia két részben, telt ház, egy másik közhely szerint a csilláron is lognak, Budapest éhes az aktuálpolitikát mesévé szövő történetre, ráadásul a Belvárosi törzstagsága szabad idejét nem a nemzeti konzultáció kitöltésével tölti, az emberek Horn Gyula nevének hallatán csak azért nem tapsolnak, mert leesnének a csillárról.

A Skorpió egyszerre könnyű és nehéz darab, látszólag családdráma, látszólag az öregségi demencia hírnöke, és látszólag a hirtelen jött gazdagság, a Simicska- vagy Mészáros Lőrinc-jelenség magyarázata, a szemesnek, rokonnak, barátnak áll a világ bemutatója.

És valami fájdalma a tehetetlenségnek, a kiszolgáltatottságnak.

A jogász végzettségű szerzőnek esze ágában sincs vigaszt nyújtani a reménykedőknek, ő korábban arról beszélt, hogy hívhatják bárhogy is a főnököt, Hitler és Sztálin világában élünk, és a titkosrendőrség figyel minket.

A Skorpió a színházban a gátlástalan, mindent uralni akaró apa, a menyeit zaklató após, a cégtulajdonos. Mészáros Máté méltó a címszerephez, hiteles kérkedve, hiteles szorongva, ráadásul, ha ő engedi ki a hangját, az mindenhol hallható, sőt, még érthető is.

A többi szereplő kifogástalanul hozza formáját, az intrikus, az áruló, a kurvás teljesíti a szövegkönyv elvárásait, de Járó Zsuzsa ennél is többet tesz, ő arcban, mimikában is azonosul gonosz szerepéhez, a lelkét viszi a tekintetébe, ha valaki csak őt nézné, félne tőle.

Igazából a kritikusnak is nehéz a dolga, nemcsak előadást, hanem bátorságot is értékel. Manapság már hatóság felügyeli a tiszta hangot, a fals nemcsak tévedés, hanem ellenséges is lehet, a Skorpió mitológiai története szerint: megölte a vadász Oriont, tehát gyilkos, Brüsszel-barát, Soros-bérenc, tisztelt csilláron logó néző, ön mit gondol erről?

Belvárosi Színház. Kerékgyártó István: Skorpió. Dramaturg: Török Tamara; díszlettervező: Zöldy Z. Gergely; jelmeztervező: Kovács Andrea; zeneszerző: Márta István. A rendező munkatársa: Dicső Dorka. Rendező: Máté Gábor.Szereplők: Mészáros Máté, Ullmann Mónika, Schruff Milán, Járó Zsuzsa, Pataki Ferenc, Csonka András.