A magyar autóipar is megmenekült az amerikai bűntetővámoktól, vagy legalábbis lélegzetvételnyi időhöz jutott – derült ki Jean-Claude Juncker és Donald Trump magyar idő szerint éjszakába nyúlt tárgyalását követően a fehér házi sajtótájékoztatón.
A The Washington Post azonban három közeli forrásból is azt a fülest kapta, hogy nem sokáig lehet megkönnyebbülten hátradőlni, az ősszel feltehetően az autóexportot is büntetővámmal sújtja az Egyesült Államok. Ötpontos javaslatban egyeztek meg a tárgyaló felek. – „Amikor Trump elnök meghívott a Fehér Házba, akkor azzal a feltett szándékkal fogadtam el, hogy egyezséget kötünk, és ezt ma megtettük” – fogalmazott az Európai Bizottság elnöke a Fehér Ház rózsakertjében. Amit kialkudott: „Zéró tarifát alkalmazunk az ipari termékek kereskedelmében – értelmezte Juncker, amit Trump (másra helyezve a hangsúlyt) úgy fogalmazott meg, hogy az autóiparon kívüli termékek vámja lesz nulla. Egyébiránt Trump külön kiemelte, hogy a 800 milliós európai és amerikai kereskedelmi közösség a világkereskedelemben a legerősebb szálakkal kötődik egymáshoz, és a mostani találkozó megerősítette a barátságot és a kapcsolatok további fejlesztését.
Trump engedékeny hangulatban volt, persze cserébe az Európai Unió megígérte, hogy szójababot és cseppfolyósított gázt fog minden eddiginél nagyobb mértéken importálni. Az Egyesült Államok volt képviselője a Világkereskedelmi Szervezetben úgy vélte, ez az egyezmény Jean-Claude Juncker javára dőlt el, mert még nem vonta vissza ugyan az amerikai elnök az acélra és az alumíniumra kivetett bűntető vámokat, de kész enyhíteni rajtuk a kétoldalú tárgyalásokat kilátásba helyezve. Az is óriási eredmény, hogy az autóipar tervezett büntetését Trump elodázta legalább fél évre – tudta meg a The Washington Post.
És ha már autóipar: a Stuttgarter Zeitung beszámol a minapi nagy, hazánkat a világ élvonalába emelő hírről, amely szerint Győr, a négy folyó városa lesz az Audi elektromos motorjainak gyártóbázisa. Be is mutatták a nagy dérrel-durral rendezett sajtótájékoztatón az első elektromos motort, és bejelentették, elkezdték a sorozatgyártás. A cikk kiemeli, hogy az 1994-ben pár száz munkással megnyitott üzem mára az Audi legnagyobb motorgyártója lett a világon. Egyébként a premiert eredetileg Brüsszelben szerették volna megtartani augusztus 30-án, azonban az Audi vezetőjének, Rupert Stadlernek a letartóztatása felrúgta az eredeti tereket, s most úgy látszik, Kaliforniában terveznek egy autós bemutatót, mivel az Egyesült Államok a cég legnagyobb felvevő piaca.
Az Engine Technology International kiemelte azt is, egyelőre 100-an dolgoznak az Audi új üzemében, és a napi 400 motor előállítása fokozatosan növekedni fog, év végére már 130 embert akarnak foglalkoztatni ezen a speciális területen.
A Total Croatia News is hírül adja az Európai Bíróság tegnap kiadott közleményét, amely úgy vonatkozik elég egyértelműen Hernádi Zsoltra, hogy név szerint őt nem említi meg. A döntés lényege: hiba volt a magyar ügyészségnek csak tanúként kihallgatni a MOL–INA megvesztegetési ügyben a MOL-vezért, ki kellett volna adnia őt Horvátországnak bűncselekmény gyanújával. A horvát korrupcióelleni hivatal nyomozása szerint ugyanis Ivo Sanader egykori horvát miniszterelnököt 10 millió euróval vesztegették meg, aminek fejében többségi részesedést szerzett a horvát olajtársaságban a MOL. Minden uniós tagállamnak tartania kellene magát a közös jogtárban megfogalmazottakhoz, így a magyar joghatóságoknak is. A horvát illetékes ügyészség szeptemberre halasztotta a következő kihallgatás időpontját.