Technikatörténet: a szervoféktől a rézmentes fékbetétig

A gépjárművek valamennyi biztonsági berendezése közül kétségtelenül a fékek számítottak az első és legfontosabb elemnek. Az 1920-as években a fékek még alig feleltek meg az akkori automobilok tömegének és motorteljesítményének.

A Bosch által 1927-ben bemutatott pneumatikus szervofék alapvetően javította a közúti biztonságot. E találmánynak köszönhetően az akkori haszon-gépjárművek féktávolsága a szokásos érték egyharmadával csökkent. Egy évvel később a Bosch bemutatta a személyautók kompakt fékrásegítő rendszerét. A korszerű blokkolásgátló fékrendszert is a Bosch mérnökei alapozták meg 1936-ban „a gépjármű kerekeinek blokkolását megakadályozó mechanizmusra” benyújtott szabadalmi bejelentésükkel. Az elektronikusan vezérelt ABS (blokkolásgátló fékrendszer) sorozatgyártását 1978-tól tette lehetővé a nagy teljesítményű digitális technológia megjelenése. A Bosch olyan fejlesztései, mint az ABS, az 1986-ban bevezetett – lényegében az ABS-en alapuló – TCS (kipörgésgátló rendszer) és az 1995-ben bevezetett ESP® (elektronikus menetstabilizáló rendszer) mára a biztonságos fékezés legfontosabb elemeivé váltak.

A Bosch mérnökei 90 éven keresztül új normákat teremtettek azzal, hogy a fékrendszerekhez kapcsolódó műszaki újítások, találmányok és szabadalmak révén az addiginál biztonságosabbá tették az autókat. A blokkolásgátló fékrendszerek mára általános és szabvány megoldássá váltak a gépjármű-technikában. Az elektronikus menet-stabilizálást végző ESP® beszerelését több országban törvény írja elő. Az ilyen elektronikus rendszereken túlmenően a Bosch fejlesztései folyamatosan növelték az összes többi fékalkatrész biztonságos teljesítményét is.
Az 1980-as évek elejétől például a magas széntartalmú öntvényből készült féktárcsák látványosan javították a nagy teljesítményű gépjárművek fékezési képességét. A 21. század első évtizedében bejelentett egész sor újítás is hatással volt a féknyergek fejlesztésére. A Bosch által 2016-ban bemutatott nagy teljesítményű ENV6 és ENV4 fékfolyadékok pedig a korszerű fékrendszerek gyors reagálását és megbízható működését tették lehetővé.

Újító gyártási technikáival és új anyagkeverékeivel a Bosch folyamatosan előre lép a fékbetétek korszerűsítésében és tökéletesítésében. A fékbetétek dolga a fékerő megbízható átadása, ezáltal a gépjármű biztonságos lefékezése. A fékbetétek fejlesztése közben figyelembe kell venni a közúti forgalom országonként erősen eltérő szabályozásait, továbbá a sebességkorlátokat és a környezetvédelmi előírásokat is. A Bosch sokféle fékbetétet gyárt, hogy megfeleljen a konkrét helyi követelményeknek, amelyek rendszerint jóval meghaladják a törvényi előírásokat. Az Egyesült Államokban például 2010-ben Washington és Kalifornia állam törvényileg szabályozta a fékbetétekhez használt réz mennyiségének a csökkentését. Ennek nyomán a Bosch mérnökei elsőként kifejlesztették a rezet nem tartalmazó fékbetét-keveréket – nyolc évvel a törvény által meghatározott türelmi idő vége előtt. A szabadalmat 2014-ben jelentették be. A Bosch már az európai uniós piacon is rezet nem tartalmazó fékbetéteket forgalmaz, bár a használatukra még nincs törvényi előírás.