Az idős emberek digitális felkészültségének javításáért kezdi meg a „Netre, fel!” oktatóprogramját az NMHH, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. (A nyitó kép forrása: www.dewezet.de)
Az NMHH törekvése, hogy feloldja az idősek körében jellemző, a digitális eszközöket és megoldásokat övező félelmeket és egyúttal megteremtse a digitális világhoz való csatlakozás motivációját. A kezdeményezés célja, hogy megtanítsa a nyugdíjas korosztálynak a mobilinternetben rejlő, az életminőségüket javító lehetőségeket, hiszen a mobiltelefon nagy segítségükre lehet a szeretteikkel és barátaikkal való kapcsolattartásban, egyúttal biztonságot is adhat nekik.
Azt láthatjuk, hogy nagy a fejlődés a múlt 20 évben: az első felméréskor, 2000-ben az internetezők aránya még éppen csak éppen elérte a 10%-ot a 15–69 évesek korosztályában, ma pedig már közel 90%-os a rendszeresen internetezők aránya.
Természetesen korosztályonként eltérő a kép.
Az egyáltalán nem meglepő, hogy ma a 15–24 évesek csoportjában a legmagasabb, csaknem 100%-os penetráció. Mindenképpen jó hír a digitális gazdaság számára, hogy már az 50–69 évesek körében is 70% felett van a havonta legalább egyszer internetezők aránya. A hazai népesség technológiai értelemben már digitálisan érettnek tekinthető, azonban a használati szokásokat tekintve rengeteg fejlődési lehetőség áll – elsősorban az idősebb generációba tartozó internetezők előtt.
Az egyes generációk eltérő „digitális érettségi szakaszban” vannak, és nagy valószínűséggel ezen a vírushelyzet sem fog látványosan változtatni. Az is biztosra vehető, hogy máris vannak nyertes területei a kényszer-digitalizációnak. Az online vásárlás, a pénzügyek intézése vagy például az online ügyintézés új használókat toborzott az utóbbi hónapokban; egy részük a válság elmúltával (?) továbbra is használni fogja a digitális szolgáltatásokat. Egy felmérés szerint az internetezők 71%-a gondolja úgy, hogy még erősebb lesz a digitális eszközeikhez a kapcsolódás és a digitális szolgáltatások használata.
A 70 évesnél idősebbek között a legnagyobb a digitális analfabéták száma (természetesen ők nem okolhatók érte!), és ebben a körben már nem számíthatunk számottevő növekedésre. A náluk fiatalabb nyugdíjasok, az 55–73 évesek körében várható, hogy az idén is növekedni fog az internetezők aránya. Azzal is számolhatunk, hogy elérjük a 90% feletti internetpenetrációt a 16–69 évesek körében. Ha ez mégsem történik meg, mert a pandémia nem hoz annyi új felhasználót, akkor is biztosak lehetünk abban, hogy 2023-ra a 15–69 évesek körében már 90% felett lesz az internetezők aránya hazánkban.
Ha technológiáról van szó, elsősorban családjuk fiatalabb tagjaira támaszkodnak a 65 év felettiek – ezért célozza meg egyszerre az időseket és segítőiket legújabb kommunikációs kampányában az NMHH. A „Netre, fel!” központi része egy weboldal, amely a koros nethasználóknak is érthető és könnyen áttekinthető tudástárként működik. Ezen túl a közösségi és a hagyományos média eszközeivel, valamint podcasttal is támogatják a 65 év felettiek digitális felzárkózását.
Azért, hogy mindez valóra is váljék, ahhoz jó a kapaszkodó lehet a www.netrefel.hu portál. – Az interneten jön a segítség a nem internetezőknek? Igen, mert egy kiterjedt országos reklámkampány szólítja meg mindazokat, akik eddig nem elég bátran használták legalább a kezük ügyében lévő okostelefonjaikat. Az ilyen készülékekkel meglehetősen jól ellátottak honfitársaink, csak nem mindenki használja ki az eszközök által kínált lehetőségeket. Most a családot, a segítségül hívható fiatalokat is megszólítja a kampány. A weblap, a Facebook oldal, az elérhető 10 részes oktatóanyag mind-mind arra szólít, hogy kortól függetlenül legyünk elég kíváncsiak, elég bátrak és elég tájékozottak, hogy a karnyújtásnyira lévő lehetőségeket maximálisan, a saját javunkra tudjuk fordítani.
Miközben igazán nehéz időket élünk, aközben így lehet mégis komfortosabb hely ez a világ.