Annak a másfél millió gépjármű-tulajdonosnak – közte 970 ezer személyautó üzemben tartójának, aki év végén esedékes évfordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkezik, legkésőbb március 1-jéig kell rendeznie az esedékes, baleseti adóval növelt díjrészletét. (Illusztráció: gothaer.de)
Mivel a március 1-jei határidő az összegnek a biztosítóhoz beérkezésére vonatkozik, postai csekken jövő keddtől már senki se próbálja rendezni az összeget. Csütörtökön délelőttig az átutalás, azután zárásig az adott biztosító ügyfélszolgálati irodájában történő személyes befizetés a biztonságos megoldás – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
A bankkártyás fizetés nem azonos az átutalással, mivel az előbbinek a teljesítési ideje akár néhány nap is lehet! Az utolsó napon azonban az a legbiztosabb, ha az érdekeltek a biztosító társaság pénztárába fizetik be az esedékes díjat.
Akinek a díj nem fizetése miatt megszűnt a kötelező biztosítása, a fedezetlenség időtartamára fedezetlenségi díjat köteles fizetni, melynek mértéke – az autó teljesítményétől függően – az idén naponta 340–760 forint. Emellett ugyanannál a biztosítónál kell újra szerződést kötnie, visszamenőleg a türelmi időre járó díjat is le kell rónia, és választási lehetőség híján azonnal a teljes évre járó biztosítási díjösszeget kell kifizetnie. Ráadásul mindhárom összegre meg kell fizetni a 30 százalékos baleseti adót is. Így együtt ez már igen tetemes összeg lehet egy egyszerű személyautónál is.
A legsúlyosabb következmény ugyanakkor az lehet, ha az ügyfél a fedezetlenség időszakában kárt okoz: ilyenkor neki kell állnia a személyi sérülés esetén akár több tízmilliós kártérítést is, ami életre szóló fizetési kötelezettséget is lehet.
Különösen a mostani kampányban biztosítót váltó mintegy százezernyi autós esetében okozhat gondot, hogy nem kapja meg a díjfizetésről szóló értesítést. Ez azonban nem mentesíti az ügyfelet a következményektől. A díjfizetés elmaradása a szabályozás szerint egyértelműen az ő felelőssége.