Arról van szó, hogy kezdjük el végre észrevenni az ember által embernek készített technológiák felemelkedését, vagyis olyan technológiákét, amelyek észrevétlenül érzékelik az igényeinket, és képesek személyre szabott (fel)használói élményt nyújtani.
Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója kijelentette: „A technológiai fejlődés üteme lélegzet-elállító és az információ korának kezdete óta a legnagyobb haladást idézi elő. A technológia naponta alakítja az életünket és munkánkat, egyszerre vet fel fontos társadalmi kérdéseket és teremt új lehetőségeket. Végső soron az életünkre kiható változásokat az emberek irányítják, és bízunk abban, hogy a felelős döntéshozók gondoskodnak az új technológiák kedvező hatásának érvényesüléséről.”
Az Accenture a „Technology Vision” kutatása részeként világszerte több mint 5400 üzleti és IT-vezetőt kérdezett meg. Kis híján valamennyi válaszadó (86%) úgy vélte, hogy bár az egyes technológiák gyorsan fejlődnek, valójában e technológiák sokszorozó hatása révén jönnek létre az újító áttörések.
A dokumentum részletesen bemutatja, hogyan tudnak az emberek jelenleg – a mesterséges intelligencia, a Dolgok Internete (IoT) és a „big data” elemzés fejlődésével – olyan technológiákat tervezni, amelyek képesek tanulni, egyre inkább emberként gondolkodni, és amelyek folyamatosan igazodnak az emberek akaratához és igényeihez, segítve érvényesülésüket. Ebből az emberközpontú technológiai megközelítésből profitálhat az üzleti élet, ugyanis a vezető vállalatok át fogják alakítani a kapcsolataikat, és szolgáltatóból partnerré válnak – mindezzel párhuzamosan belső átalakulás is lezajlik.
Jó példa erre a CVS Health vállalat erőfeszítése, amely emberközpontú megközelítésekkel látványos lépéseket tett az egészségügyi ellátás javításáért. Okosórák mobil alkalmazása személyre szabott emlékeztetőt állít be használóiknak a gyógyszerek bevételére, lefényképezi a receptjeiket – gyorsítandó az utánrendelést –, és beolvassa a biztosítási kártyájukat, hogy a patikák naprakész információval rendelkezzenek. Egy olyan iparágban, amelyhez hosszú ideje a személytelen interakciókat és az elviselhetetlen várakozási időket társítjuk, a CVS Health-hez hasonló vállalatok lehetővé teszik az egyén nagyobb befolyását a személyes egészségügyi ellátásra, ugyanakkor minden eddiginél szorosabb orvos–beteg-kapcsolatokat létesítenek.
A „Technology Vision” öt feltörekvő technológiai irányzatot azonosít és mutat be, ami alapvetően szükséges az üzleti sikerhez a mai digitális gazdaságban:
- Az AI az új UI. A mesterséges intelligencia (AI) nagykorúvá válik, és azáltal, hogy interakciókat egyszerűvé és okossá teszi, képes megbirkózni a problémákkal. A mesterséges intelligencia lesz az új használói interfész (UI), támogatja a rendszerekkel folytatott tranzakciókat és interakciókat. A felmérés válaszadóinak négyötöde egyetértett: a mesterséges intelligencia forradalmasítani fogja az folyamatot, hogy miként nyerünk információt az ügyfelektől és lépünk velük interakcióba.
- Tervezés az ember számára. A technológiai tervezési döntéseket emberek hozzák emberek számára. A technológiának alkalmazkodni kell az emberi viselkedéshez, amely megtanulja tőlünk, hogyan javítsa az életünket és tegye gazdagabbá, teljesebbé. A megkérdezett vezetők négyötöde egyetért azzal, hogy a szervezeteknek nemcsak azt kell megérteniük, hol vannak az emberek ma, hanem azt is, hol akarnak lenni – úgy kell alakítaniuk a technológiát, hogy a kívánt cél elérése felé vezesse őket.
- Ökoszisztémák, mint makrokozmoszok. A platform-vállalatok, amelyek közös hozzáférési pontot kínálnak egyszerre több szolgáltatásnak, felrúgták a vállalatok működésének és versengésének szabályait. A vállalatoknak nemcsak platform-stratégiára van szükségük, hanem átfogó és robusztus ökoszisztéma-megközelítésre is, hogy vezetők lehessenek az intelligencia ezen új korszakában. A megkérdezett döntéshozók több mint negyede (27%) már most arról számolt be, hogy a digitális ökoszisztémák átalakítják mindazt, ahogy a szervezeteik értéket hoznak létre.
- Munkaerőpiac. Az igény alapú munkaplatformok és online munkaszervezési megoldások száma rohamosan emelkedik. Ennek eredményeképpen a vezető vállalatok megszüntetik hagyományos hierarchiáikat és a tehetségek piacterével helyettesítik őket. Mindez pedig a legmélyrehatóbb gazdasági átalakulást hozza az ipari forradalom óta. A megkérdezett vezetők 85%-a mondta azt, hogy a következő évben növelni szeretné a szervezete által igénybe vett független szabadúszó munkaerő arányát.
- Felderítetlen területek. A vállalkozásoknak ismeretlen területre kell merészkedniük, hogy sikeresek legyenek a mai ökoszisztémák által vezérelt digitális gazdaságban. Ahelyett, hogy csupán új termékek és szolgáltatások bevezetésére összpontosítanának, sokkal nagyobban kellene gondolkodniuk: megragadni a lehetőséget, hogy teljesen új iparágak szabályait és szabványait alkossák meg. Valójában a megkérdezett vezetők háromnegyede mondta azt, hogy szervezete teljesen új, még meg nem határozott digitális iparágakba belépést tervezi.