Évente 500 ezer e-autó készül a Tesla grünheidai üzemében

Kétévi építkezés után ma elkészültnek nyilvánították a Tesla első európai gyárát a németországi Grünheideben (Oder-Spree). A gyáravatás perceiben a Tesla főnöke, Elon Musk átadta az első „made in Germany” járműveket, és megkezdődött az első 30 Model Y Tesla jármű kiszállítása átadása a vevőknek. A gyáravatás perceiben rendőrségi akcióra is sor került az A10-es autópályán, mivel számosan tiltakoztak a Tesla-gyár megnyitása ellen. (Ez a tudósítás a brandenburgi rádió, az RBB beszámolója alapján készült.)

Az üzemépítés 2020 tavaszán kezdődött. Elon Musk Tesla-vezér csaknem mindvégig a brandenburgi tartomány „korai jóváhagyására” hivatkozott. A végleges beleegyező döntést csak két héttel ezelőtt vehette kézhez, amikor a gyár már régen elkészült és megkezdte a próbaüzemet.

A gyár építése, fák kivágása ellen, a régió vízellátása miatt környezetvédelmi szervezetek és polgári csoportok fejezték ki aggodalmaikat. Emiatt voltak a gyáravatóval egyidejűleg újra tüntetések.

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk mellett számos szövetségi és tartományi politikus is jelen volt a keddi gyártásindításon, köztük Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter (Zöldek), Olaf Scholz szövetségi kancellár (SPD) és Dietmar Woidke brandenburgi miniszterelnök (SPD).

Habeck gazdasági miniszter szerint a termelés beindítása „különleges nap a régió számára, és különleges nap a mobilitási átállás számára Németországban. A Tesla azért választotta Németországot, és azért építi a nagy akkumulátorgyárat, mert feltételezi és elvárja, hogy Németországban a közlekedés villamosítani fog”.

Habeck szerint a Tesla a gyártócsarnokokat is rekordidő alatt építette meg. A gyorsaság azzal magyarázható, hogy a Tesla még az engedély megadása előtt saját vállalkozói kockázatra kezdte meg az építkezést. Ez „bizonyos mértékig annak a jele is, hogy a dolgokat meg lehet oldani, ha az ember elszánt”. Habeck úgy véli, hogy a „Tesla-tempó” különösen fontos az energetikai átállás szempontjából: „Függetlenné akarunk válni az orosz olajtól, ez Németország számára nem triviális”.

„Németország tud gyors lenni” – hangsúlyozta Olaf Scholz (SPD) kancellár is, utalva a 2020-ban kilenc év késéssel megnyitott, a fővárosi BER repülőtér közelében található üzem rekord építési idejére. Az üzem ösztönzőleg hat és jelzi a németországi ipar fejlődését – mondta Scholz. Különösen Kelet-Németország profitálna a grünheidei új autógyárból. „A Kelet iparilag előrébb jár” – mondta az SPD politikusa.

A világméretű feszültségek miatt a kancellár óva intett a gazdaság globalizációjának visszafordításától: „Az én szemszögemből ez megfosztaná a világot és mindannyiunkat a nagyszerű jóléttől”. Csak a ma már folyamatban lévő projektek biztosítanák a jólétet a jövőre nézve. Elmondta, hogy a szövetségi kormány idén jelentősen csökkenteni kívánja a tervezési és engedélyezési időt, hogy például a szél- és naperőművek gyorsabban épülhessenek.

Dietmar Woidke (SPD), Brandenburg tartomány miniszterelnöke a következőket mondta: „Személyesen vagyok hálás Elon Musknak, amiért egy ekkora beruházást itt valósított meg.” A bejelentéstől a megnyitóig eltelt 861 nap alatt Grünheide nemzetközi hírnévre tett szert – mondta. Woidke nem titkolta: „Sok nehéz feladat elé állítottuk a Teslát – és ezt őszintén mondom –, a Tesla is sok nehéz feladat elé állított bennünket, de végül közösen megoldottuk.”

A környéken is sok még a teendő: az infrastruktúrát – az óvodáktól a lakásokon át a vasúti összeköttetésig – bővíteni kell. A Berlin melletti autógyár több ezer új munkahelyet teremt.

Elon Musk rövid üzemlátogatás után átadta az első 30 „made in Germany” járművet. A második Y-modell egy köpenicki aszonynak jutott. A harmadik jármű átadásakor az új tulajdonosok azt kérték, hogy techno zene szóljon – a Tesla főnökének nagy örömére. A Tesla-vezér – mihelyt megszólalt a zene – táncolni kezdett, miközben egy drón röpködött körötte. Musk, a vállalatcsoport vezérigazgatója azt is hangsúlyozta, hogy a Tesla hozzá kíván járulni az energiaátalakításhoz. „Reménykedhettek a jövőben. Higgyetek a jövőben, a problémák megoldhatók.” Majd németül mondta: „Köszönöm Németországnak, Brandenburgnak és Grünheidének”.

Csakhogy nem mindenki örült a termelés megkezdésének: környezetvédelmi aktivisták tiltakoztak, eltorlaszolták a Tesla új gyárának egyik kapuját. Mások az A10-es autópálya forgalmát akadályozták. Mintegy százan a helyszínen is gondot okoztak a szervezőknek, rendezőknek.

A Tesla a jövőben akár félmillió Model Y elektromos autót akar gyártani a Berlin-Brandenburgi Gigafactoryban: ez a grünheidei telephely hivatalos neve. A vállalat jelenleg saját akkumulátorgyárat is épít a 300 hektáros területen. Az amerikai vállalat egész Európát szeretné ellátni Tesla elektromos autókkal.