A hazai mozik kínálatában a hűvösebb napokra is jut felkavaró, extrém borzongatás, cuki családi szórakoztató darab, sztárparádé és új csillag születése Scorsese friss filmjében, mi több, egy sikeres videojáték, könyv és képregény-sorozat is mozis trilógiává épül. A UIP mint forgalmazó gondoskodik róla, hogy az is mozizni menjen, aki még nem tervezte. (A nyitó képen: jelenet a Mancs őrjáratból.)
Kiderült, mit tett hozzá az eredeti Ördögűző sztárja a legújabb folytatáshoz.
Legalább két éve tudható, hogy Linda Blair, aki az 1973-i Ördögűzőben a megszállott kislányt alakította, részt vesz a most kezdődő új trilógia elkészítésében, ám sokáig csak lebegtették, pontosan mi a feladata. Egy ideig úgy tűnt föl, a színésznő szerepel is „Az ördögűző: A hívő”-ben, ahogyan az eredeti horror másik sztárja, Ellen Burstyn, akinek karaktere a folyamatosságot biztosítja a régi és az új történet cselekménye között. Mostanra kiderült, hogy Blair tanácsadóként működött közre „Az ördögűző: A hívő” csapatának tagjaként. A film rendezője, David Gordon Green a Fandango rajongói horrorportálnak elárulta, hogy az új film pszichológiai megpróbáltatások elé állította a főszereplő két kislányt, Lidya Jewettet és Olivia O’Neillt. A két fiatal színésznőnek ugyanis már akkor nagy tortúrát kellett kiállni, amikor a maszkmesterek felkészítették őket a felvételekre. „A megszállottság feltűnő testi attribútumokkal jár, sebek, gyulladások lepik el az áldozatok testét – mondta Green. – Fiatal művészeinknek két és fél órát kellett tölteniük a sminkelőszékben. Ha nem lett volna meg bennük a kellő kitartás, energia meg az elszánás, hogy meg akarják csinálni ezt a filmet, kész lidércnyomás lett volna nekik a forgatás. De Lidya és Oliviatudta, hogy mindez szerves része az ördögűzésnek.” (The Exorcist: Believer – hazai bemutató: október 12.)
Hollywoodot is megfricskázza a Mancs őrjárat: A szuperfilm
Kilépett az óvodáskorból a Mancs őrjárat univerzuma, szó szerinti és átvitt értelembe egyaránt – összegzi véleményét a mérvadó amerikai filmes szaklap, a Variety kritikusa, Courtney Howard. A tíz éve óvodás közönség számára elindított animációs sorozat sokat fejlődött az évek során, a mostani, a második mozifilm ennek megfelelően már jóval szélesebb közönséget szólít meg, hogy komplex családi szórakozás lehessen. A filmet megtűzdelték felnőttenek szóló poénokkal is, és tematikailag is bővült a kínálat: a kutyák immár nem csupán a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozó teendőket látják el, hanem a világot is megmentik – szuperhősökké változva – egy rejtélyes meteornak köszönhetően.
A felnőtteket azért is érdemes a mozikba csábítani, mert ők azok, akik megveszik a gyerekeiknek a számtalan terméket, amik a kutyikhoz kapcsolódnak, a szofisztikált készletekben és önállóan is kapható játékoktól az őrjáratmintás öltözékekig. Ennek tudatában a film ki-kikacsint a nézőkre a fogyasztói civilizáció hátulütőin élcelődve, és szóba kerülnek szarkasztikus éllel a csillagászati hollywoodi sztárgázsik is.
A felturbózott vizuális orgia és a mindent átható cukiság mellett a filmnek határozott érzelmi íve is van, emeli ki a Variety kritikusa. Skye, a bájos spániel-uszkár keverék fejlődéstörténete áll a középpontban, „aki” az öttagú csapat négyes számú versenyzője, és az a specialitása, hogy repülni is tud helikopterével és lökhajtásos hátizsákjával.
Howard verdiktje úgy szól, hogy a Mancs őrjárat: A szuperfilmmel természetesen nem találták fel újra a spanyolviaszt, de a néző többet kap, mint legutóbb, és kétségtelenül ötletesen újracsomagolva. (Paw Patrol: The Mighty Movie – hazai bemutató: október 12.)
DiCaprio az oka, hogy Scorsese új filmje egészen más lett, mint aminek indult
A Megfojtott virágok című új Scorsese-film eredetileg főleg arról szólt volna, hogy egy FBI-ügynök hogyan deríti fel a múlt század húszas éveinek hírhedt oklahomai gyilkosságsorozatát, aminek áldozatai az őslakos oszázs törzs tagjai voltak, és akiknek azért kellett meghalniuk, mert földjük olajat rejtett. A film főhőse eredetileg Jack White, az FBI nyomozója lett volna, s a néző az ő szempontjából ismerte volna meg a történetet. Scorsese egyik kedvenc színészére, Leonardo DiCaprióra bízta ezt a szerepet, aki azonban a forgatókönyv olvastán a fejét csóválta.
„Nem érződött rajta, hogy meg tudja ragadni a lényeget – mondta az Oscar-díjas színész a brit Vogue magazinnak adott interjújában. – Nem merültünk bele az oszázsok történetébe. Az egész annál a kis jelenetnél derült ki, ahol Mollie és Ernest találkoznak. Ez a rész olyan sok érzelmet keltett bennünk, hogy elkezdtünk mélyebbre ásni: pontosan miről lehet szó, mert olyan bizarr kapcsolat sejlett fel előttünk, amilyennel addig nem találkoztunk.”
Mollie az oszázs törzs egyik tagja, akinek a film cselekményének kezdetekor már több rokona is gyilkosság áldozata lett, Ernest pedig, akivel egymásba szerettek és össze is házasodtak, részese az összeesküvésnek.
Miután elvetették az első forgatókönyvet, újat írtak, amely már Mollie (Lily Gladstone) és Ernest (DiCaprio) kapcsolatára koncentrál. Tom White FBI-ügynök mellékfigura lett, akit Jesse Plemons alakít.
„Egy ponton magam is rájöttem, hogy a film az eredeti formájában a fehér elkövetőkről szólna – mondta Scorsese a Time magazinnak azzal kapcsolatban, miért támogatta a forgatókönyv teljes átírását. – Vagyis kívülről próbálnék befelé kémlelni, ami nem szokásom.”
A film nagy felfedezettje a nagyközönség számára szinte ismeretlen Lily Gladstone, aki maga is amerikai őslakos származású, felmenői a feketelábúak törzsébe tartoznak. A színésznőt a fotója alapján, megérzés útján választotta ki Scorsese. „Annyira sütött a szeméből az őszinteség, hogy még a monitoron is átjött – mondja DiCaprio. – Nem tudom, előfordult-e valaki mással is, hogy Marty (Scorsese) azonnal ösztönösen tudta volna, hogy megvan az embere.”
Gladstone-t a következő Oscar-díjeső egyik potenciális befutójaként tartják számon. Csak az a kérdés, melyik kategóriában: formailag a legjobb női mellékszereplő titulusa járna neki, ám a karakter súlya és az alakítás ereje miatt sokkal inkább főszerepről van szó. Hamarosan eldől, melyik mezőnyben indulhat a színésznő. (Killers of the Flower Moon – hazai bemutató: október 19.)
A rajongók már kispekulálták, merre haladhat az Öt éjjel Freddy Pizzázójában-trilógia
Kezdettől fogva gyanús volt, hogy az Öt éjjel Freddy Pizzázójában című horror egy franchise első darabja lehet. Egyrészt egy rendkívül sikeres videójáték-sorozat alapján készül, amelynek motívumaiból már könyv- és képregénysorozat is megjelent, így kiterjesztett univerzum jött létre, ennek gazdag készletéből szabadon lehet válogatni. Másfelől a filmet gyártó Blumhouse produkciós cég eleve szeret sorozatokban gondolkodni, és mindig be is válik a számítása (Parajelenségek, Insidious, A bűn éjszakája).
A videójátékban felvezetett eredeti történet viszonylag egyszerű. Új biztonsági őr foglalja el helyét egy bezárt pizzériában, ahol hajdanában hatalmas animatronikus figurák szórakoztatták a vendégeket. Ezek a figurák hosszú évekkel később éjjel életre kelnek és zsákmányra vadásznak, ezért a főhősnek össze kell kapnia magát, hogy túlélje a címben is jelzett öt éjszakát.
Már a tavasszal elszólta magát Öt éjjel Freddy pizzázójában egyik főszereplője, Matthew Lillard, hogy úgy tudja, trilógia készül, mostanra pedig a SlashFilm rakott össze egy olyan elméletet, ami megállni látszik a lábán. Eszerint az őr (Josh Hutcherson) mellett komoly szerep jut az előzetesben látható rendőrnőnek is (Elizabeth Lail), aki nem is az, aminek mutatja magát. Bár kezdetben afféle kalauznak látszik, aki jó tanácsokkal látja el az őrt, valójában ő is a gonosz robotok táborát erősíti Vanny néven. A rajongók elképzelése szerint Vanny lesz a fő ellenfél a második részben, a trilógia befejező darabjában pedig végleg le kell őt győzni a segítőtársaival együtt.
A SlashFilm hozzáteszi: ez az elmélet csupán a fantázia játéka, lehet, hogy a film alkotói egészen másfelé kanyarodnak. (Five Nights at Freddy’s – hazai bemutató: november 2.)