Alighanem sokunkkal előfordult már, hogy valamilyen otthoni baleset, hirtelen hasító, éles fájdalomérzet, rosszullét miatt hétvégén vagy az éjszaka kellős közepén orvosi ellátásra szorult… Esetleg elfelejtette kiváltani a gyógyszereit az ünnepek előtt, és nem talált nyitva tartó patikát.
Tudjuk-e hova, hová, merre induljunk, kitől kérjünk segítséget ilyen helyzetben? Ha nincs életveszély, addig rójuk a várost, míg előbb-utóbb megtaláljuk a megfelelő ellátót? Vagy inkább megvárjuk a következő munkanapot a panaszunkkal? Annak a kezdeményezésnek köszönhetően, amit egy ápoló, Németh Franciska indított el saját, ügyeletben töltött tapasztalatai hatására, most már egyikre sem lesz szükség. Az ügyelet- és gyógyszertár-kereső weboldal, a www.surgossegi.info célja, hogy az adott probléma gyors megoldására alkalmas legközelebbi intézmény megmutatásával, a várakozási idők csökkentésével országszerte segítse a járóbetegek ügyeleti ellátásának gördülékenységét, és tehermentesítse az egészségügyi dolgozókat.
Az ötletgazda Németh Franciska (a jobb oldali képen) jó évtizedes, kommunikációs területen végzett munka után kezdett ápolóként dolgozni egy fővárosi kórház gyermeksebészeti és traumatológiai osztályán. Ügyeletes munkanapjai közben szembesült azzal, milyen sok szülő érkezik hozzájuk akár órákig tartott ingázás után kétségbeesetten, a gyermeküket ért rosszullétet, balesetet követően, akiknek a megfelelő eszközök, szakorvosok hiányában ők nem tudnak segíteni.
Az ügyeleti ellátó intézmények meghatározásához mi egy a mentők által évről évre frissített, 60-70 oldalas dokumentumot használunk. Én azt a célt tűztem ki magam elé, hogy ezt használóbaráttá, könnyen kezelhetővé alakítom – mondja Németh Franciska. – Így jött létre a mostani ügyeletkereső előzményeként a GyermekSOS, ahol az aktuális budapesti és Pest megyei, államilag finanszírozott gyermekorvosi ügyeleteket, valamint az ügyeletes gyógyszertárakat mindössze néhány kattintással megtalálhatják azok, akiknek szükségük van rá.
A GyermekSOS példájára vetődött föl az ötlet a felnőtt változat elkészítésére; az ötletgazda a kutatási, fejlesztési és innovációs hivatal támogatásával hozta létre az ellátókat és ellátottakat egyaránt segítő felületet, amit aztán az Országos Mentőszolgálat segítségével vizsgáztatott.
Az adatbázis egyelőre „csak” a leggyakoribb problémákra kínál megoldást, de a tapasztalatok, a szakmával való egyeztetéseket követően az ellátók sorát bővítik. A végső cél, hogy minden problémára – így például pszichés krízishelyzet, szülés utáni depresszió, függőség esetén is – megoldást tudjunk nyújtani – mondja az ötletgazda, majd hozzáteszi:
„Hiszek a partner alapú betegellátásban. Ez nem alá-fölérendeltségi viszony, és ennek a szolgáltatásban is meg kell nyilvánulnia. Fontos, hogy ha a betegek nehéz helyzetben vannak és meg vannak ijedve, akkor tudják, hogy az adott problémával hova kell menniük. Ne legyen ez azok privilégiuma, akik ismernek valakit, aki ott dolgozik, hiszen mindenkinek joga és lehetősége van a megfelelő ellátáshoz.”
Az információhiány miatt ráadásul nagyon sok az indokolatlan megjelenés az egészségügyi ellátóhelyeken. A rendszer tehermentesítése mindenkinek érdeke, és egyben a gyorsabb, hatékonyabb, gördülékenyebb ellátás kulcsa – mondta Németh Franciska, a www.surgossegi.info „feltalálója”.