Ki a vezető nélküli autó biztosítottja?

Milyen változásokat idézhetnek elő a biztosítási üzletágakban a digitális kor kihívásai és lehetőségei? Cees Werff, a holland Claims Corporation Network elnöke szerint a digitalizáció, a dolgok internete (IoT) mára számos hagyományos szolgáltatás – az utazás, a zenével, a kiskereskedelemmel, a személyszállítással kapcsolatos szolgáltatások – működését alakította át gyökeresen. Ezen a területen a biztosítás kissé lemaradt: a hagyományos eszközök a digitalizálódó világban egyre kevésbé felelnek meg az Y-generáció (az 1980 és 1999 között születettek) és a még fiatalabbak igényeinek. Az értékesítésben látványos előrelépések történtek, csakhogy a biztosítással kapcsolatos online lehetőségek ezzel gyakorlatilag véget is érnek.

Matteo Carbone, a Bain & Company alapítója az adattovábbításban, a  telemetriában rejlő lehetőségekről szólva az e tekintetben Európa éllovasának tekinthető olaszországi tapasztalatokra támaszkodva elmondta: a telemetria elsősorban a hatékonyabb kockázatelemzés, illetve a visszaélések kiszűrésében játszhat szerepet.

Michael Teihlmeier, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) szakembere a telematikán, illetve a sofőr nélküli autókon keresztül mutatta be, hogy a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően milyen hatalmas változások várhatók rövid időn belül a gépjármű-biztosításokban. Alapvető persze a különbség, mivel az előbbi esetben a sofőrt, a második esetében az autót kell biztosítani, de az is könnyen belátható, hogy a két véglet között óriási a „szürke zóna”.

Rengeteg a kérdés, de az már most látható, hogy a fejlesztések következtében egyre biztonságosabbá válik a vezetés, csökken a balesetek száma, ami a biztosítási díjakban is meg fog mutatkozni – jelentette ki Teihlmeier.  

 „Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy szakmai partnerként részt vehetünk egy ilyen úttörő vállalkozásban” – jelentette ki Molnos Dániel, a Magyar Biztosítók Szövetségének főtitkára köszöntőjében. A rendezvényen elhangzott: óriási különbségek mutatkoznak a régió gépjármű-biztosítási piacain. Simon Zsolt, a Generali Biztosító gépjármű- és lakossági vagyonbiztosítási igazgatója elmondta, a kelet-közép-európai régióban Magyarországon a legnagyobb a verseny a gépjármű-biztosítási piacon, és – ettől nem függetlenül – itt a legalacsonyabbak a díjak és kaptak a legnagyobb szerepet az online közvetítők.

A csaknem 25 millió gépjárművel, illetve az egy személyre jutó gépjárművek arányában is a térség éllovasának számító Lengyelországban a nagyrészt állami tulajdonban lévő PZU biztosító dominanciája akkora, hogy ott egyelőre más piaci szereplők nem tudják nyereségesen működtetni az üzletágat.

 Csehországban a lakosság „konzervatív” magatartása következtében az autósok 90%-a nem vált gépjármű-biztosítót, Szlovákiában is minimális a verseny, Romániában és Bulgáriában pedig elsősorban a helyi biztosítók versengenek az ügyfelekért, de a biztosítási díjak alacsony szintje miatt az ágazat működése alig-alig kifizetődő.

A balesetek okozta személyi sérülésekkel kapcsolatos követelések kompenzációja is nagy eltéréseket mutat Európa-szerte. Egyre gyakoribb a személyi sérülésekkel járó balesetek miatti követelés, ami nem feltétlenül azonos a káresemények számának növekedésével. Sokkal inkább az okozza, hogy tudatosabbak a károsultak, illetve hogy Európa-szerte egyre drágább az egészségügyi ellátás – jelentette ki Danijela Ziser, a Swiss Re kelet-közép-európai kárkezelésekért felelős vezetője.