Közpolitika az egyenlőtlenség „szolgálatában” – válságban a társadalmi kohézió

Eszerint mindenkinek ki kell vennie a részét a társadalom életéből, és felelősséget kell vállalnia társadalom 
„működéséért”. Elfogadható és világos követelések ezek, amelyeknek valóban át kell hatniuk a politikát. A Fidesz 
azonban egy lépéssel tovább megy, amikor a fenti elvek mentén hierarchiát alakít ki az állampolgárok között. Ezt a 
hierarchiát a rossz gazdasági és társadalmi érdekérvényesítő képességgel rendelkezők és a náluk kivételezettebb 
helyzetben lévő, biztos egzisztenciával bírók között hozza létre a kormány azzal, hogy előbbieket a társadalom, az 
állam, vagyis az „emberek” nyakán élősködő ingyenélőkként tünteti fel.

A szegénység felszámolására irányuló állami intézkedések indoka leggyakrabban a világgazdasági válság, illetve 
Magyarország súlyos államadósságot, deficites államháztartást is magában foglaló gazdasági helyzete. Valójában 
azonban a személyi jövedelemadó egykulcsossá tételével kieső 500 milliárd forintot is pótolni kell, hogy legalább a 
kiinduló (rossz) helyzet visszanyerhető legyen. 

A Széll Kálmán Terv hangsúlyozza a segélyezési rendszer demotiváló hatását, ami a munkaerőpiacra való 
visszatérést illeti. 

A kormány legújabb terve szerint a táblázatban látható álláskeresési járadék jogosultsága a jelenlegi 270 napról a 
jövőben legföljebb 90 napra csökkenne. A jogosultsági idő rövidülése becslések szerint mindössze 65–70 milliárd 
forintra apasztaná a munkanélküliekre fordított kiadásokat, ha az álláskeresési segélyt teljesen megszüntetik. Ha 
nem, a segélyre költött 18 milliárd forint természetszerűleg emelkedni fog, nem is beszélve a szociális segélyezés 
növekedéséről. 

Miből gondolhatja a javaslattevő, hogy a járadék idejének lecsökkentése egyenesen a munkaerőpiacra löki a 
munkanélkülieket? Nagyobb valószínűséggel szorul 270 nap helyett 90 nap után álláskeresési, majd szociális 
segélyre.

Amíg a társadalom rossz helyzetű rétegeinél a kevésből is visszavesz a kormány, a másik oldalon növeli a nettó 
béreket az egykulcsossá változtatott személyi jövedelemadó révén. Mindehhez hozzátehetjük, hogy a munkaerőpiac 
reformjaként a Széll Kálmán Terv hosszan fejtegeti munkahely-teremtési stratégiáját, a közmunkaprogramot. Ezzel 
együtt azonban a foglalkoztatási és segélyezési reform nettó kiadás lehet az államkassza számára – hiába 
csökkentette a közmunkaprogramra szánt összeget a kormány 92–ről 64 milliárd forintra, ez ugyanis a Költségvetési 
Tanács számításai szerint 17–18 ezer fővel csökkentené a közmunka-programban részt vevők számát.

Az alkotmány (alaptörvény-)tervezet XVIII. cikke az állam törekvését célozza meg a szociális biztonság nyújtására, 
ezzel eltüntetné a jelenleg hatályos alkotmány rendelkezését a szociális biztonság jogáról, másrészt az anyaság, 
betegség, fogyatékosság, özvegység, árvaság és munkanélküliség esetére biztosított ellátásokat kivonná a 
társadalombiztosítás köréből, az e juttatásokhoz való hozzáférés feltételéül új kritériumrendszert szabhat a kormány.

A közpolitikai intézkedések mellett olyan lépések is vannak helyi közigazgatás szintjén, amelyek a szegénység 
látványát nem kívánatosnak minősítik, és amelyek vitathatatlanul diszkriminatívan lépnek fel a szegénység ellen. A 
Fidesz parlamenti képviselői polgármesterként a nyomort szem elől eltüntetni szándékozó intézkedéseket 
indítványoznak ahelyett, hogy olyan komplex programokat támogatnának, amelyek segítséget nyújtanak a nyomor 
felszámolására. Gondoljunk Lázár János szegénylistájára, Kocsis Máté józsefvárosi polgármesterre és a kerületben a 
kukázás betiltására, valamint a hajléktalanokat Budapest belvárosából kitiltó Tarlós Istvánra, amely lépésekhez a 
kormánynak egyetlen rossz szava nem volt.

Annak fényében, hogy sokak számára reális veszély, hogy a magyar társadalom peremére sodródjanak, számukra 
pedig az állam szociális szerepvállalása létkérdés, a Széll Kálmán Terv mögöttes – és a helyi potentátok nyíltan vállalt – társadalomképe további megszorításokat, illetve a diszkriminatív politika folytatását sejteti.
Az előbbiekben, továbbá az IDEA kiadványában részletesen bemutatott Fidesz-KDNP társadalompolitikai gyakorlat 
tehát kiirthatja a magyar társadalom halovány szolidaritását is, muníciót adva annak legitim elutasításához.

További részletek itt, és itt is.