Külföldiek 42 millió napot időztek nálunk, magyarok 22,2 millió napot töltöttek külföldön az év első felében

A külföldre látogató magyarok ugyanekkor 227 milliárd forintot költöttek, 2%-kal kevesebbet, mint 2010 első félé­vében. Az időszak végén az utasforgalmi egyenleg 295 milliárd fo­rint, ami megegyezik az előző év azonos időszakának egyenlegével.

Az I. félévben hozzánk érkezett külföldiek háromnegyede csupán egy napra jött, éjszakázás nélküli látogatás céljából.

Az egy napra láto­ga­tók száma a II. negyedévben tapasztalt 5%-os növekedésnek köszönhetően a vizs­gált időszakban 2%-kal bővült. Az egy napra látogatók 40%-a átutazó, számuk az előző év azonos időszakához mérten 6%-kal nőtt. A vásárlók aránya szintén meghatározó (34%), számukat tekintve 2%-kal kevesebben érkeztek hazánkba, mint tavalyi első hat hónapban. Az egynapos utazásokon belül a turisztikai céllal érkezők aránya viszonylag csekély (19%), a múlt év első félévéhez képest – a szabadidős utak élénkülésének köszönhetően – szintén növekedést mutat (4%).

Az egy napra hazánkba látogatók 86%-a szomszédos országokból érkezett. Ezen belül a szlovák (27%), a román (21%) és az osztrák (19%) látogatások aránya meghatározó. Az egy napra látogató osztrákok 40%-a kiránduló volt, a szlovákok esetében ez az arány 19%.

 

A több napra lá­to­­ga­tók száma 8%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához mérten. Ezen belül 19%-kal nőtt a hazánkban éjszakázó átutazók száma, s közel ennyivel esett vissza a munkavégzési célú utazásoké. A turisztikai célú látogatások száma szintén nőtt, 7%-kal. Valamivel több mint 8%-kal többen érkeztek szabadidős céllal, de kismértékű növekedés (2%) az üzleti utazóknál is érzékelhető volt.

A több napra érkező 4,4 millió látogató 85%-a érkezett turisztikai céllal, ebből 13% volt az üz­leti uta­­zók aránya. Az átutazók aránya8, a munkavégzés céljából érkezőké 4% kö­rüli volt. A több napra lá­togatók a legnagyobb számban Németországból, Romániából és Ausztriából érkeztek.

A külföldiek összesen 42 millió napot töltöttek Magyarországon, ami 4%-os növekedés az előző év azonos időszakához képest.

  A több napra érkező külföldiek átlagos tartózkodási ideje 6,5 nap, ez 0,2 nappal volt kevesebb, mint 2010 I. félévében. A Németországból érkezők – akik számukat tekintve meghatározók a hazai turizmus szempontjából – átlagosan egy hetet töltöttek el nálunk, az  Egyesült Államokból érkezők itt töltött átlagos ideje volt a legmagasabb, 9,4 nap. Az Ausztriából érkezőknél 5 nap, a többi szomszédos ország ese­tében 3 nap körüli tartózkodási idő volt a jellemző.

A külföldiek által leglátogatottabb turisztikai terület és régióink 2011 első félévében Buda­pest (43,2%) és Nyugat-Dunántúl (27,3%) voltak. Budapest részesedése a többnapos külföldi látogatásokból 1 százalékponttal nőtt, miközben a főváros környéki területek (Közép-Duna-vidék) látogatottsága 1,4 száza­lékponttal visszaesett. 

A külföldi látogatók ez év első felében 523 milliárd forintot költöttek el termékek és szol­gáltatások ellenértékeként. A több napra érkezők 379 milliárd forintot adtak ki az utazásuk alatt. A turisztikai motivációval érkezők kiadásainak aránya 69% (360 milliárd forint) a látogatók összes kia­dásain, vagyis az utasforgalmi exporton belül.

A külföldiek magyarországi fogyasztásának legnagyobb hányada (ötöde, 102 milliárd forint) a német látogatóktól származott. A második legnagyobb összes kiadás az osztrákokhoz kötődik (55 milliárd forint), mely a teljes külföldi fogyasztás tizede. Egy személyre és egy napra vetítve az amerikai, a francia és a brit látogatók turisztikai fogyasztása a legmagasabb a kiemelt – mintavétel szempontjából jelentős érkezőszámmal rendelkező – országok sorában. A turisztikai kiadások aránya az összes kiadáson belül a hollandoknál a legmagasabb (96%), Ukrajna esetében a legalacsonyabb (13%). A további szom­szédos országokra – Ausztria kivételével – a turisztikai célú látogatások és kiadások alacsony szint­je jellemző.

A külföldiek magyarországi kiadásainak fogyasztási szerkezetének időszakos adatai közel állandóak, nagy eltolódások ezen időszakban sem figyelhetőek meg a kiadási elemek között. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát  élelmiszerekre és egyéb áru­cik­kekre, a több napra lá­to­gatók kiadásaik 45%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra költötték. A vizsgált időszakban mindkét cso­portban nőtt a szállásra fordított kiadások aránya, csökkent az egészség-megőrzési és gyógyászati szolgáltatásokra, valamint az egyéb árucikkek vásárlása  fordított kiadások aránya, az egy napra érkezőknél jelentősebben. 

Az első félévben a magyar állampolgárok 7,6 millió alkalommal utaztak külföldre. Az előző év el­ső felévéhez képest mind az egynapos, mind a többnapos utak száma nőtt. Az utazások héttizede éjszakázás nélküli, egynapos út volt.

Az egynapos utak mindössze 30%-a, a többnapos utak 87%-a turisztikai célú volt. Az év első félévében a turisztikai motivációjú utak száma 8%-kal bővült, a szabadidő eltöltése céljából tett utak növekedésének köszönhetően. Az üzleti turizmus az egy napra utazók körében visszaesett, a több napra látogatók esetében 7%-kal nőtt. A nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés jelentősebb arányú.

Az egynapos utak közel fele vásárlási célú, ezen utak száma 3%-kal csökkent. A 15%-ot képviselő, munkavégzési célú kiutazások száma 11%-kal nőtt, az egynapos utak jelentős bővülése miatt.

A külföldre utazó magyarok több mint 22,2 millió napot töltöttek külföldön, az utazások átlagos hossza az év első felében 2,9, a többnapos utazásoknál 7,3 nap volt.

A külföldre látogató magyarok 227 milliárd forintot költöttek el utazásaikhoz kapcsolódóan. A kiadások közel háromnegyede (165 milliárd forint) turisztikai motivációjú, 22%-a (50,5 milliárd forint) munkavégzési és vásárlási célú utakhoz kapcsolódott. A kiadások összességében 2%-kal csökkentek, a több napra külföldre látogatók kiadásaiban bekövetkezett 3%-os csökkenést a jóval kisebb volument képviselő egynapos kiadások 1%-os növekedése nem ellensúlyozta.

A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete – csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél – lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát élelmiszer, ital és egyéb árucikkek vásár­lá­sára, míg a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igény­be­vételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön. 2011 első félévében nőtt az üzem­anyag-vásárlás aránya az előző év azonos időszakához képest, különösen az egy napra látogatók esetében. A több napra látogatók arányaiban kevesebbet költöt­tek szálláshelyi és vendéglátó-, valamint kulturális, sport- és egyéb turisztikai szolgáltatásokra, mint egy évvel korábban.

Az utasforgalom egyenlege 2011 első félévében 295 milliárd forint, illetve 1,099 milliárd euró volt. Ez közel azonos az előző év azonos időszakának egyenlegével. A forint az euróhoz képest 2011 első félévében átlagosan 1%-kal volt erősebb, mint 2010 első félévében.