Pszeudo 40, Pauer 70 – egyedülálló kiállítás az Akadémián

Pauer Gyula 1970 októberében rendezte meg az első Pszeudo-bemutatót, amikor stenciles sokszorosításban az Első 
Pszeudo Manifesztumot is közzé tette. A kiállításon a manifesztum köré szervezve, a „Pszeudo art” egyes aspektusai láthatók, a fennmaradt művekre, forrásokra és dokumentumokra támaszkodva, a Művészeti Gyűjtemény 
„akadémikus” környezetében. A kiállítás 2011. február 28-án, Pauer 70.  születésnapján zár.

Az Első Pszeudo Manifesztum az 1945 utáni művészet egyik kiemelkedő alkotása, amelyben egy szobrászművész 
nyilatkozott a szobrászat, a modern művészet (és a „modern” élet) kettős – a Hamis és az Igaz kettőssége által  meghatározott – jellegéről. A manifesztum általános mondanivalója és ebből következően mindig aktuálisan értelmezhető „áthallásos” nyelvezete vezetett ahhoz, hogy keletkezésének időpontjában a manifesztumot és a Pszeudót betiltották. Ugyanakkor Pauer Pszeudo programjával a látszat, az illúzió problematikáját nem csupán a művészet és a társadalom jelenségeivel kapcsolatban vetette fel, hanem hangsúlyozta annak meghatározó voltát az emberi megismerés, a gondolkodás és a tudományos kutatás területén is: „A Pszeudo-probléma véleményem szerint egyre fontosabbá válik a valóság kutatásában, [amelyben] nemcsak a fizikusoknak, a kémikusoknak, a kozmonautáknak, hanem a művészeknek is jut szerep…”

Az MTA Művészeti Gyűjteményben a Szőke Annamária által megrendezett kiállítás alkalmából az eddig négy nyelvre 
fordított manifesztumot a világ számos nyelvére ültetik át az akcióban részt vevő önkéntesek. A fordításokat a 
megnyitón vagy maguk a fordítók, vagy a nyelveket anyanyelvi szinten beszélő közreműködők olvassák fel. A 
manifesztum többnyelvű kiadása a kiállítás zárásának időpontjára készül el.

A kiállítás megnyitására a magyar tudomány ünnepe sorozathoz kapcsolódóan kerül sor, az MTA Művészettörténeti 
Kutatóintézet rendezésében.