Világválogatott zeneszerzők, hangszeres olimpikonok

A PFZ újabb öt évre megválasztott igazgatója, Horváth Zsolt fontosnak tartja, hogy „prémium kategóriájú” szólistákat kérjenek fel az estekre. A 2016/2017. évadban olyan „győztesekkel” játszik a zenekar, akik először valamely hangszeres megmérettetésben elért kiváló eredményükkel hívták föl magukra a figyelmet. Az ősszel kezdődő szezon ezért viseli a „Győztesekkel játsszunk!” összefoglaló címet.

A hangszeres „olimpiáik” olyan tehetségei lépnek színpadra, mint például Akiko Suwanai, aki a minden idők legfiatalabb hegedűművészeként nyerte meg a Nemzetközi Csajkovszkij-versenyt, vagy Marie-Elisabeth Hecker, a Nemzetközi Rosztropovics-csellóverseny fődíjasa. Az ő tolmácsolásukban hallgathatjuk meg a MÜPA-ban „világválogatott” zeneszerzők – Rahmanyinov, Brahms, Elgar, William Walton és Schumann – műveit.

A muzsikusok számára a hangszeres olimpiák általában mérföldkövek. Lemezfelvételi lehetőségek, hangversenytermek nyílnak meg előttük tehetségük kibontakoztatására. Bár az egykori versenygyőzelem olykor már a múlt ködébe vész, ám a szólókarrier töretlenül ível fölfelé. Így van ez például Fenyő László (gordonka), vagy Bogányi Gergely (zongora) esetében is, akik szintén a PFZ-koncertek szólistái lesznek. Egy további szereplő – Andrej Gavrilov – olyan kiválóságok sorában nyert nemzetközi elismerést, mint Gidon Kremer és Anne Sophie Mutter. Gavrilov ma is méltó az itáliai zsűri egykori méltatására, mely szerint ő „a valaha élt legnagyobb zongoraművész”.

Az új évad gerincét a 20. század elején keletkezett nagy orosz szimfonikus kompozíciók adják. A sorozat felvonultatja a 19. és 20. század fordulóján íródott, különböző nemzeti zenekultúrákhoz tartozó szerzők remekműveit, de nem kell nélkülöznünk a romantikusokat sem: Brahms és Dvořák decemberben hallható alkotásait a két szerző személyes ismeretsége és egymásra való hatása is összeköti. A 20. századi angol zene két kiemelkedő szerző remekművével, Edward Elgar csellóversenyével és William Walton hegedűversenyével képviselteti magát a sorozatban.

A karmesteri pódiumon újra köszönthetjük a zenekar karmestereit, Bogányi Tibort és Vass Andrást, valamint vendégkarmesterként áll a zenészek elé Olari Elts észt dirigens. A Pannon Filharmonikusok első alkalommal játszik majd együtt az öt hangversenyből álló sorozatban Gérard Korstennel.

A baranyai megyeszékhely zenészei sok-sok évtizedig vártak egy méltó otthonra. A néhány éve átadott Kodály Teremnek köszönhetően az együttes életében gyökeres fordulat következett be. Azóta a PFZ valóságos „zenegyárrá” alakult át. A nagy munkabírású fiatal zenészek (az átlagéletkor nem éri el a 45 esztendőt) évi száz koncertet, fellépést vállalnak, és sokszor maga az igazgató is „beszáll”, aki eredetileg a Bécsi Zeneakadémián szerzett trombitaszakon diplomát. Horváth Zsolt később marketingközgazdászként is végzett (a pécsi tudományegyetemen), közben zenetanárként is dolgozott. Irányításával a Pannon Filharmonikusok, Pécs városának zenekara nemcsak országszerte, hanem a határon túl is ismertté vált. A most következő években – egy európai városokat felölelő programban – a muzsikusok gyakrabban látogatnak külföldre, elsősorban a jugoszláv utódállamokba, Erdélybe, illetve Londonba és Berlinbe.