Utasbiztosítások és koronavírus – ki fizet?

A minap jócskán enyhültek a külföldi utazási korlátozások, Európa legtöbb országába immár úgy utazhatunk, mint például januárban. Csakhogy a koronavírus okozta bizonytalanság korántsem múlt el, a járványügyi helyzet országról országra gyorsan változhat. Most tehát különösen fontos a biztosítás, célszerű tudni, milyen védelmet nyújt az utasnak.

Az utasbiztosításokban szereplő sürgősségi orvosi, illetve kórházi ellátási költségeket (a szerződésben szereplő egyéb járulékos költségekkel együtt) koronavírus-fertőzés esetén ugyanúgy téríti az utasbiztosítás, mint más megbetegedések esetében. Nem tartozik ugyanakkor a térítés körébe sem a karantén miatti többletköltség, sem a fertőzés veszélye miatt visszamondott utazások ára. A szervezők által lemondott utakat az utazási irodák, a törölt repülőjáratokat az adott légitársaságok kötelesek az utasnak visszatéríteni.

Az utasbiztosításokkal foglalkozó társaságok kikötik, hogy a fedezet csak olyan földrajzi területekre terjed ki, amelyek nem szerepelnek a külgazdasági és külügyminisztérium konzuli szolgálata által kiadott „Utazásra nem javasolt térségek” listáján. E folyamatosan frissülő oldalon ugyanakkor szerepelnek „fokozott biztonsági kockázatok rejtő országok” is (e listán van jelenleg Olaszország is!), amely célpontok jelenleg is szerepelnek az utasbiztosítók kínálatában. Koronavírus-járványveszély miatt utazásra nem javasolt térségként mindössze Kína Hupej tartományát tüntették föl a listán.

Mivel a lista napról napra változhat, a biztosítók az ügyfelek érdekét szem előtt tartva, a kiutazás napján érvényes besorolást tekintik mérvadónak, negatív átsorolás esetén az utasbiztosítás lejártáig továbbra is az eredeti feltételek szerint térítenek.

Az egy-két napos utazások esetén az utasbiztosításnak ugyanolyan fontos a szerepe, hiszen egy parndorfi/pándorfalui bevásárlóúton keletkezhetnek problémák, mint egy kéthetes nyaraláson.

Az utazás körüli bizonytalanság miatt sokan az utolsó pillanatra hagyják az utasbiztosítás megkötését. Ez szükségtelen óvatosság, mivel az utazás kezdete előtt a szerződő bármikor kérheti a teljes biztosítási díj visszatérítését.

Az EU-ba szervezett külföldi utak esetében teljes védelmet az Európai Egészségbiztosítási Kártya (EEK) is csak utasbiztosítással kiegészítve képes nyújtani. Az EEK az egészségügyi ellátással közvetlenül kapcsolódó költségeket fedezi (beleértve a koronavírus-betegséget is), ugyanakkor nem fedez olyan kapcsolódó kiadásokat, mint például a betegszállítás költségei, az utastársak és hozzátartozók utazásával kapcsolatos kiadások, a poggyászkár, valamint a külföldön különösen fontos 24 órás telefonos asszisztenciát sem nyújt a bajba került utasnak.

Ha a rászoruló utast magánszolgáltató intézményben látják el, a kártya az ellátásnak csak egy részét fedezi. Emellett számos országban az állami szolgáltatók esetében is önrészt kell fizetni az ellátásért, egyes uniós államokban pedig visszatérítéses rendszer működik, vagyis az ellátás és a gyógyszerek költségeit az ellátásban részesülőnek kell megelőlegeznie.