Az online piac bevételei 18 százalékkal nőttek 2016-ban az előző évhez képest, amiben nagy szerepe volt az utolsó negyedévnek, az év vége adta ugyanis az összesített online kiskereskedelmi forgalom 36 százalékát – ismertette az üzletágvezető.
Tavaly 2,8 millió magyar vásárló szerzett be legalább egyszer valamit az interneten, 7 százalékkal több, mint esztendővel azelőtt. A teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 3,9 százaléka származik internetes értékesítésből.
Madar Norbert a növekedés lehetséges korlátai között említette a magyar piac korlátozott felvevőképességét, illetve az e-boltok koncentrálódását. Kiemelte ugyanakkor, hogy a napi fogyasztási cikkek online beszerzése, a rendszeres bevásárlások internetes intézése még nagy növekedés előtt áll.
A GKI Digital és az Árukereső.hu negyedévente vizsgálja az online kiskereskedelmi piacot. A kutatás eredményei szerint a webáruházak több mint négyötöde eredményesebb évet zárt tavaly, mint tavalyelőtt. Az áruházak csaknem kétharmada azonban úgy véli, hogy saját piacán erősödött a koncentráltság.
Az adatok szerint a tavalyi fekete péntek az e-boltok harmadánál teljesítette a forgalmi várakozásokat, igazán kiemelkedő eredményeket csak a legnagyobb ismertséggel és eléréssel rendelkező webáruházak értek el. A tavalyi karácsonyi szezon viszont összességében 15 százalékkal jobb eredményt hozott, mint egy évvel korábban.
Közölték, a 2,8 millió online vásárló 5 százaléka rendelt csak egyszer az interneten, 40 százaléka viszont több mint tízszer vásárolt; ez utóbbi csoport adta föl a rendelések 68 százalékát. Az interneten fele-fele arányban vásárolnak a nők és a férfiak, a vevők 27 százaléka fővárosi, a rendelések 41 százaléka a budapestiektől származik.
A hat fő ágazatot (műszaki cikk, játék és kultúra, számítástechnika, divat és sport, szépség és egészség, otthon és kert) vizsgálva az interneten rendelt műszaki cikkek forgalma nőtt leginkább tavaly, csaknem negyedével.
Az elállások száma továbbra is viszonylag alacsony, 1–1 százalék körül volt tavaly a visszamondások, illetve az elállások aránya. Madar Norbert kiemelte: az online kiskereskedelemben látszólag nem hozott nagy változást a múlt év. Az üzletágvezető szerint azonban érdemes figyelni a többi között arra, hogy az online vásárlók száma már második éve csak egyszámjegyű bővülést mutat. Még a legnagyobb, legismertebb e-kereskedők közül is csak keveseknek sikerült a piaci átlagot meghaladó mértékű növekedést elérniük, ugyanakkor az elsők közt megjelent több szereplő is befejezte vagy átalakította működését.
Az üzletágvezető hangsúlyozta: a verseny egyre inkább a visszatérő vásárlókért folyik. Az idei növekedést ugyanakkor segíthetik egyebek mellett a kiskereskedelmi fogyasztás erősödése, valamint a gyorsan terjedő online fizetési megoldások, a folyamatosan bővülő termékkínálat, illetve a kapcsolódó szolgáltatások körének és minőségének javulása – mondta.